• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۸ - ۰۴:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
رحمان رضایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کادر فنی تیم ملی مخالف انتقاد نیست

تیم ملی کشورمان در فیفا دی شهریور ماه دو بازی دوستانه مقابل تیم‌های ملی بلغارستان و آنگولا برگزار کرد و از آنجا که بردهای نسبتا بی‌دردسری را در این دو مسابقه کسب کرد.

کادر فنی تیم ملی مخالف انتقاد نیست

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی کشورمان در فیفا دی شهریور ماه دو بازی دوستانه مقابل تیم‌های ملی بلغارستان و آنگولا برگزار کرد و از آنجا که بردهای نسبتا بی‌دردسری را در این دو مسابقه کسب کرد برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که هیچ یک از این دو حریف نتوانستند به اندازه کافی شاگردان امیر قلعه‌نویی را محک بزنند. این اظهارنظرها چندان به مذاق مربیان تیم ملی خوش نیامده و با واکنش آنها نیز همراه شده است. رحمان رضایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن تمجید از بازی‌های خوب تیم ملی در دیدار‌های دوستانه اخیرش به دفاع از این تیم پرداخته و به سوالات مطرح‌شده در این مورد و همچنین بازی امروز پرسپولیس و النصر پاسخ داد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

حریفانی مشابه با قطر

رضایی در آغاز صحبت‌هایش پیرامون دو بازی دوستانه اخیر تیم ملی گفت: «قبل از اینکه بخواهیم حریفان را مورد ارزیابی قرار دهیم ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به شرایط خاصی که چند سالی است کشورمان با آن مواجه است، پیدا کردن حریفان تدارکاتی خیلی خوب برای فدراسیون سخت است. این مشکل سال‌هاست گریبانگیر فوتبال ما شده و باید بپذیریم که با وضع موجود و شرایط مالی که فدراسیون دارد بازی کردن با تیم‌های ملی چون روسیه، کنیا، بلغارستان و آنگولا نمی‌تواند بد باشد. همین قطر که میزبان بازی‌های جام جهانی بود و از لحاظ شرایط مالی هم در بهترین وضعیت ممکن به‌سر می‌برد، بازی‌های دوستانه خود را با همین حریفان ما برگزار کرد. پس نتیجه می‌گیریم که ما در انتخاب حریفان‌مان با شرایط موجود دچار اشتباه نشده‌ایم. این را هم در نظر بگیرید که تیم‌های اروپایی درگیر مسابقات مقدماتی جام ملت‌ها هستند.»

به آنچه می‌خواستیم رسیدیم

مربی تیم ملی با تاکید بر اینکه بازی‌های تدارکاتی با چند هدف برگزار می‌شود، افزود: «از زمانی که کادر جدید تیم ملی کارش را آغاز کرد چند هدف را در برنامه‌های خود قرارداد و این بازی‌های دوستانه کمک زیادی به مربیان تیم ملی کرد تا شناخت بیشتری از نفرات خود در پست‌های مختلف پیدا کنند. در برخی بازی‌ها خط دفاع و دروازه‌مان را محک زدیم و در دیدارهایی فرصت محک زدن نفرات تهاجمی و دفاعی خط هافبک تیم ملی را داشتیم. خوشبختانه همه بازیکنانی که در این مدت به تیم ملی دعوت شدند با‌ انگیزه و تلاش زیاد توانستند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند و این موضوع اهمیت زیادی دارد.»

بردهای باارزشی را به دست آوردیم

وی در ادامه با انتقاد از برخی نقدهایی که از تیم ملی می‌شود، خاطرنشان کرد: «بدون توجه به حرف و حدیث‌هایی که در مورد حریفان تیم ملی مطرح شد، خوشبختانه مقابل بلغارستان و آنگولا دو نتیجه خیلی خوب به دست آوردیم و در واقع قدرت خودمان را نشان دادیم. این دو بازی کمک زیادی به کادرفنی کرد که به ارنج اصلی‌مان نزدیک شویم. در سمت چپ و راست خط دفاع جا‌به‌جایی‌هایی را داشتیم تا به بازیکنان مدنظرمان برسیم. همچنین در خط میانی و کناره‌ها هم بازیکنان به میدان‌رفته عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشتند. خوشبختانه تفکرات تاکتیکی مدنظر کادرفنی تا الان جواب داده و بازی‌های خوب تیم ملی نشان‌دهنده این مساله است. اینکه حالا برخی به دنبال این هستند تا این بردها را بی‌ارزش جلوه بدهند مشکل خودشان است. البته نه من و نه سرمربی تیم ملی مخالف انتقاد نیستیم و اتفاقا امیرخان از انتقادات سازنده استقبال می‌کند اما برخی یک‌سری صحبت‌هایی را راجع‌به حریفان تیم ملی می‌کنند که مشخص است از روی غرض‌ورزی بوده و محلی از اعراب ندارد. مهم این است که آنچه دنبالش بودیم رسیدیم و به این روند رو‌به‌رشدمان نیز ادامه خواهیم داد.»

نباید خودمان را با کره و ژاپن مقایسه کنیم

رضایی در واکنش به این سوال که در صورت شکست احتمالی ایران در جام‌ملت‌ها مقابل تیم‌هایی مثل ژاپن و کره آن وقت دیگر صحبتی از عدم تدارک مناسب تیم ملی از سوی مربیان این تیم مطرح نخواهد شد، گفت: «بدون تعارف باید بگویم که کشورهایی مثل کره و ژاپن سال‌هاست که با یک برنامه‌ریزی دراز‌مدت و کارهای زیر‌بنایی در همه زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کلیه رشته‌های ورزشی به دنبال پیشرفت جهانی هستند و ما نباید خودمان را در این موارد با آنها مقایسه کنیم. شرایط کشور ما به خاطر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ویژه است در‌حالی‌که کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی دیگر در حال توسعه نیستند بلکه توسعه‌یافته هستند. طبیعی است که آنها شرایط‌شان از هر لحاظ در رشته‌های ورزشی متفاوت با ایران باشد. اما نباید فراموش کرد که کشور ما سرشار از استعداد در همه رشته‌های ورزشی است و به خاطر همین مساله هم تا الان از لحاظ فنی از رقبای آسیایی خود عقب نیفتاده‌ایم. در همین فوتبال جدال پایاپایی با رقبای آسیایی خود داریم چون واقعا استعدادهای خوبی در فوتبال‌مان داریم؛ همچنین لژیونرهای خیلی خوبی که به مرز پختگی رسیده‌اند. البته که خیلی از کارهای زیر‌بنایی و توجه به تیم‌های پایه باید در باشگاه‌های ما انجام شود که متاسفانه این مساله را در کمتر باشگاهی می‌بینیم.»

به فکر جوان‌گرایی در تیم ملی هستیم

مربی تیم ملی درخصوص اینکه چرا هنوز بازیکنان 35، 36 ساله را در ترکیب تیم ملی می‌بینیم در حالی که آنها در جام جهانی آینده توان همراهی تیم ملی را نخواهند داشت، این‌گونه پاسخ داد: «اول اینکه کادرفنی تیم ملی در مورد پایین آوردن میانگین سنی تیم ملی برنامه‌های خود را دارد و نسبت به این موضع بی‌توجه نیست. اما باید این موضوع را در نظر داشت که به‌یکباره نمی‌شود بازیکنان با تجربه و قدیمی تیم ملی را کنار گذاشت و باید پله پله در این مورد اقدام کرد. فراموش نکنید که بازیکنان سن‌بالایی که هم‌اکنون در تیم ملی هستند جزء آماده‌ترین‌ها بوده و از این لحاظ شایستگی خود را نشان داده‌اند. از همه مهم‌تر ما دو سه ماه دیگر باید در جام ملت‌ها شرکت کنیم و فرصت اینکه بخواهیم این دسته از نفرات را کنار بگذاریم نداریم و قطعا این اقدام در این برهه کار اشتباهی است. هر فردی هم سرمربی تیم ملی بود همین نظر را داشت. اگر این اقدام دو سال پیش اتفاق می‌افتاد الان شرایط فرق می‌کرد. به هر صورت ما بازیکنان جوان و مستعد خوبی داریم که در همین تیم امید هم برخی از آنها را می‌بینیم. فعلا این نفرات درگیر بازی‌های تیم امید هستند و مسلما عملکردشان زیر ذره‌بین مربیان تیم ملی هم خواهد بود. شما در این مورد ما را با کشورهای ژاپن و کره مقایسه نکنید از این جهت که آنها برنامه 10 ساله برای این کار داشتند که اجرا کردند و در حال حاضر هم بازیکنان زیادی در لیگ‌های اروپایی دارند.»

علت کم بازی کردن سرلک

وی همچنین در ارتباط با اینکه گفته می‌شود میلاد سرلک فقط به این دلیل از سوی امیر قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت شد که به خدمت سربازی نرود، عنوان کرد: «به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم؛ چراکه میلاد سرلک کاملا شایسته دعوت به تیم ملی بود. او در تیمی به‌عنوان یک بازیکن تاثیر‌گذار به میدان می‌رود که فصل پیش در دو جام قهرمان شد و طبیعتا هیچ‌کس نباید به خودش اجازه دهد که سرلک را شایسته دعوت به تیم ملی نداند. حالا اینکه او کمتر در تیم ملی به بازی گرفته شده است به تفکرات تاکتیکی سرمربی تیم ملی بر‌می‌گردد و بابت این موضوع نمی‌توان از قلعه‌نویی خرده گرفت.»

برای رسیدن به ترکیب ایده‌آل هنوز زمان داریم

رضایی در ادامه درمورد اینکه آیا قلعه‌نویی به ترکیب ایده‌آلش در تیم ملی رسیده است یا نه، گفت: «زمان کافی برای رسیدن به ترکیب مدنظرمان داریم و نگرانی بابت این قضیه وجود ندارد. تا جام ملت‌ها چند بازی تدارکاتی دیگر هم داریم و در کنار آن بازی‌های لیگ و لیگ قهرمانان در حال برگزاری است و قطعا این مسابقات به ما کمک زیادی می‌کند تا بازیکنان آماده و حتی جوان و مستعد را به تیم ملی دعوت کنیم. درهای تیم ملی همچنان به روی همه بازیکنان شاغل در لیگ برتر باز است و قلعه‌نویی بارها نشان داده که شجاعت دعوت بازیکنان جوان و پدیده را به تیم ملی دارد.»

بازی پرسپولیس و النصر هیجان‌انگیز است

مربی تیم ملی در پایان درخصوص بازی حساس امروز پرسپولیس و النصر در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: «این بازی فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود. میلیون‌ها بیننده در ایران و همچنین سرتاسر دنیا این مسابقه را به خاطر حضور ستارگانی چون رونالدو و مانه در میدان تماشا خواهند کرد. این یک اتفاق خوب برای فوتبال ایران است که ‌ای کاش با حضور تماشاگر برگزار می‌شد. من به‌عنوان مربی تیم ملی اعتقاد دارم که همه نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان توانایی این را دارند که از گروه‌شان صعود کنند. پرسپولیس هم قطعا امروز تیم دست و پا بسته‌ای مقابل النصر نخواهد بود و افتخاراتش به مراتب بیشتر از این تیم است و در همین چند سال اخیر هم دو بار راهی فینال لیگ قهرمانان شده است. ای کاش استقلال هم مجوز حرفه‌ای می‌گرفت تا الان این تیم شایسته را هم در رقابت‌های آسیایی می‌دیدیم. به هر حال فقط می‌توانیم برای نمایندگان کشورمان آرزوی موفقیت داشته باشم و مطمئنا مربیان تیم ملی به‌طور دقیق عملکرد بازیکنان را در این بازی‌ها زیر ذره‌بین خواهند داشت.»

بیرانوند ستون پرسپولیس است

رضایی در پایان ضمن اشاره به مصدومیت بیرانوند در بازی ایران و بلغارستان، گفت: «بیرانوند در سال‌های اخیر جزء مهره‌های تاثیر‌گذار تیم ملی بوده و در پرسپولیس هم به نوعی یک ستون به حساب می‌آید. طبیعی است که همه ما نگران مصدومیت او بودیم که خوشبختانه با اعلام کادر پزشکی شرایطش چندان حاد نبود. امیدوارم که او امروز بتواند مثل همیشه به بهترین شکل از دروازه پرسپولیس حراست کند و مشکلی هم برایش پیش نیاید.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار