• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۷ - ۰۵:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مهدی واعظی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

با تدبیر مناسب می‌توان النصر را شکست داد

پرسپولیس در یکی از حساس‌ترین بازی‌های چند سال اخیر خود فردا در ورزشگاه آزادی میزبان النصر عربستان است.

با تدبیر مناسب می‌توان النصر را شکست داد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس در یکی از حساس‌ترین بازی‌های چند سال اخیر خود فردا در ورزشگاه آزادی میزبان النصر عربستان است. تیم عربستانی که اخیرا توانست قهرمان جام اعراب شود از وجود ستاره‌هایی چون کریس رونالدو، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ، آیمریک لاپورت، تلس و... بهره می‌برد و یکی از تیم‌هایی است که برای قهرمانی در آسیا تدارک وسیعی دیده است. یکی از نکات منفی این مسابقه بدون تماشاگر بودن آن است که طبیعتا از جذابیت و هیجان بازی می‌کاهد اما مطمئنا حضور ستاره‌هایی چون رونالدو و مانه در این مسابقه باعث خواهد شد از سرتاسر دنیا این بازی بیننده داشته باشد. همین مساله به اندازه کافی‌ انگیزه زیادی را نزد یحیی گل‌محمدی و شاگردانش برای شکست النصر ایجاد خواهد کرد.

اینکه پرسپولیس در مقابل تیم پرآوازه النصر چقدر شانس پیروزی دارد را بد ندیدیم از زبان یک کارشناس جویا شویم. مهدی واعظی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات خوبی از این مسابقه اشاره کرده که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

یک تیم کامل

واعظی در ابتدا نبرد تیم‌های پرسپولیس و النصر را یک جدال تماشایی توصیف کرد و گفت: «هر دو تیم از بهترین‌های گروه‌شان و از تیم‌های مدعی جام هستند که تقابل‌شان یک بازی نزدیک و تماشایی خواهد بود. پرسپولیس یک تیم کامل است که در خطوط مختلف بازیکنان توانمندی دارد و نقطه قوتش خط دفاع و دروازه است. ضمن اینکه این تیم هافبک‌های توانمندی دارد و نقطه ضعفش در خط حمله را نیز با تغییرات جدید تا حدی برطرف کرده است. در آن سو النصر یک تیم فوق‌العاده خطرناک در خط حمله است. بازیکنانی در این تیم بازی می‌کنند که برخی از آنها عنوان چند سال بهترین بازیکن جهان را هم یدک می‌کشند و بازیکنی مثل مانه هم که برای همه شناخته‌شده است. طبعا تیمی با داشتن این ستاره‌ها حریف بسیار قدر و خطرناکی است اما در کنار این مساله، موارد زیادی برای موفقیت وجود دارد که تیم عربستانی از برخی از آنها برخوردار نیست.»

درمورد النصر بزرگنمایی شده است

وی با تاکید بر اینکه تیم النصر ابزارهای خیلی خوبی برای شکست پرسپولیس دارد، افزود: «نمی‌توان منکر این شد که النصر در خط حمله یکی از بهترین تیم‌های آسیاست اما با شناختی که از این تیم دارم اعتقادم این است که آنها به همان اندازه که جلوی زمین قدرتمندند در عقب زمین و خط دفاع آسیب‌پذیر نشان داده‌اند. اینکه همه‌جا صحبت از ستاره‌های النصر می‌شود به عقیده من یک نوع بزرگنمایی است. اکثر بازیکنان پرسپولیس با تجربه و میدان‌دیده هستند و خیلی برای رویارویی با رونالدو و مانه هیجان‌زده نبوده و ترسی ندارند. مخصوصا بازیکنان خط دفاع و دروازه‌بان پرسپولیس که در جام جهانی با تیم‌های پرستاره‌ای روبه‌رو شده‌اند. البته از نظر انفرادی ما نمی‌توانیم بازیکنان خودمان را با ستاره‌های النصر مقایسه کنیم اما از نظر کار گروهی و اتحاد تیمی مسلما شرایط پرسپولیس بهتر از حریفش است. در کل نظر من این است که پرسپولیس فارغ از استرس و هیجان در این بازی یک نمایش درخور نامش خواهد داشت و درنهایت هم برنده این بازی خواهد شد.»

بدون بیرانوند شرایط خیلی فرق می‌کند

دروازه‌بان سابق پرسپولیس با اشاره به استرسی که مصدومیت علیرضا بیرانوند به این تیم و هوادارانش وارد کرده، عنوان کرد: «قدر مسلم یکی از نقاط اطمینان پرسپولیس در بازی با النصر حضور علیرضا بیرانوند در دروازه این تیم است. او هم از تجربه بالایی برخوردار است و هم اینکه هماهنگی‌اش با نفرات ملی‌پوش خط دفاع(مدافعان میانی) فوق‌العاده است. تصور اینکه بیرانوند به بازی با النصر نرسد سخت است و اگر این اتفاق رخ دهد شرایط برای نماینده خوب کشورمان متفاوت خواهد بود. به هر حال پرسپولیس گلرهای جوانی دارد که هنوز به آنها میدان نداده و اگر قرار باشد بازی با النصر اولین تجربه رسمی آنها باشد روز سختی در انتظارشان خواهد بود. اما شواهد امر نشان می‌دهد که بیرانوند به بازی خواهد رسید. خوشبختانه کشیدگی کشاله او گرید دو است و می‌توان امیدوار بود که آماده بازی شود. من خودم بارها دچار این مصدومیت شده‌ام و حتی با درد هم بازی کرده‌ام. در حال حاضر دستگاه‌های فیزیوتراپی مجهزی هست که کمک می‌کند تا زمان بهبودی کمتر شود و بعضا به‌جای سه هفته در عرض دو هفته و حتی کمتر بازیکن آماده مسابقه شود. البته بیرانوند اگر درد زیادی در کشاله‌اش همچنان احساس می‌کند نباید ریسک کند. به‌هر‌حال ممکن است تشدید مصدومیت کشاله او را ماه‌ها از میادین دور کند که در آن صورت هم پرسپولیس مدت زیادی بیرو را در اختیار نخواهد داشت و این دروازه‌بان حتی ممکن است جام ملت‌ها را هم از دست بدهد. به عقیده من سلامت بازیکن باید در شرایط فعلی در اولویت باشد.»

نیاز به تمرکز بالا

واعظی با تاکید بر اینکه بازی مقابل تیم‌های پرستاره شرایط خاص خودش را دارد، تصریح کرد: «بازیکنان پرسپولیس آنقدر میدان‌دیده و با تجربه هستند که نیازی نباشد به آنها توصیه‌ای داشته باشم اما قدر مسلم بازی مقابل تیم‌های پرستاره شرایط خاص خودش را دارد. اصولا بازیکنانی مثل رونالدو و مانه دوندگی کمتری نسبت به دیگر نفرات تیم‌شان دارند و از این رو با پرس و دوندگی زیاد نباید فضایی در اختیار این دسته از بازیکنان گذاشت. از همه مهم‌تر بازیکنان باید تمرکز بالایی داشته باشند چراکه کوچک‌ترین اشتباه مقابل ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا تاوان سنگینی خواهد داشت. مسلما این بازیکنان از توپ‌های مرده هم گلسازی می‌کنند. خیلی مهم است که پرسپولیس بتواند حریفش را در این بازی کنترل کند و با شناختی که از تیم گل محمدی دارد اعتقادم این است که آنها این کار را خوب بلدند.»

باید پشت دفاع النصر را نشانه برویم

کارشناس فوتبال کشورمان یکی از نقاط قوت پرسپولیس را دوندگی زیاد و پرس سنگین این تیم دانست و در این مورد اضافه کرد: «نفرات تهاجمی النصر موقعیت‌شناس هستند و به این خاطر نباید به آنها موقعیت حتی شوت‌زنی داد. همان‌طور که دیدیم گل‌های این تیم در بازی آخرشان که شنبه‌شب بود روی ضربات شوت از راه دور به زیبایی هر‌چه تمام‌تر به ثمر رسید. از این رو مقابل النصر نباید خیلی عقب بازی کرد و در عین حال هم نباید دنبال این بود که تهاجمی بازی کرد. پرسپولیس تیمی است که با تعداد پاس بالا خیلی خوب حریفانش را وادار به دویدن می‌کند. اگر با نفرات تهاجمی النصر این کار را انجام دهد آنها به خاطر دوندگی کمی که دارند کمتر صاحب توپ خواهند شد. از این رو می‌شود حریف را به جلو خواند و به‌وسیله توپ‌های بلند و پشت دفاع برای نفرات سرعتی که در خط حمله داریم، صاحب موقعیت‌های گلزنی خوبی شویم. خوشبختانه پرسپولیس بازیکنان سرعتی مثل مهدی ترابی و محمد عمری دارد که می‌تواند با تدابیر مناسب بهترین بهره را از آنها ببرد. من چند بازی اخیر النصر را دیده‌ام و تیم‌های زیادی از این راهکار برای ضربه زدن به این تیم بهره می‌برند. خوشبختانه عناصر دفاعی النصر پاشنه‌آشیل این تیم هستند و می‌شود با ضدحملات شیرازه این تیم را برهم زد. همان‌طور که گفتم النصر تیمی نیست که نتوان آن را برد و اطمینان دارم پرسپولیس دست‌پر از این میدان خارج خواهد شد.»

باید مهاجمان سرعتی و دریبل‌زن را به‌کار بگیریم

واعظی در واکنش به این سوال که بهترین ترکیبی که پرسپولیس می‌تواند مقابل النصر به میدان بفرستد چیست، یادآور شد: «ترکیب پرسپولیس تقریبا شناخته‌شده است و فقط احتمال ایجاد تغییراتی در خط حمله وجود دارد. به عقیده من تدابیری که در بازی با فولاد برای خط حمله لحاظ شد خوب جواب داد. همان‌طور که گفتم برای بازی با النصر نیاز است که نفرات سرعتی و دریبل‌زن را در خط حمله داشته باشیم و با پاس‌های بلند و پشت دفاع آنها را صاحب موقعیت کنیم. حتما مربیان پرسپولیس هم متوجه این ضعف حریف هستند و بهترین تدابیر را برای برتری تیم‌شان در این بازی لحاظ خواهند کرد. خوشبختانه بازیکن سرعتی و تکنیکی در بین نفرات پرسپولیس کم نداریم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار