• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۶ - ۰۲:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

آزمون بزرگ فوتبال ایران

همان زمان که فدراسیون فوتبال با ابلاغ دستورالعمل قراردادها و سقف بودجه به دنبال ایجاد تغییراتی اساسی در لیگ برتر بود می‌شد حدس زد که این قوانین که در حدود 30 بند تنظیم شده است.

آزمون بزرگ فوتبال ایران

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: همان زمان که فدراسیون فوتبال با ابلاغ دستورالعمل قراردادها و سقف بودجه به دنبال ایجاد تغییراتی اساسی در لیگ برتر بود می‌شد حدس زد که این قوانین که در حدود 30 بند تنظیم شده است می‌تواند به یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات سال‌های اخیر بدل شود. اینکه باشگاه‌ها باید نکات متعددی را برای خرید بازیکنان و امضای قرارداد با آنها رعایت کرده و دیگر خبری از هزینه‌های بی‌حساب و کتاب نیست درنهایت منجر به اتفاقاتی شد این روزها که فعلا گریبانگیر یکی از مدعیان جدی این فصل شده و شاید به‌زودی چند باشگاه دیگر نیز درگیر آن شوند.

پرونده جنجالی شکایت 4 باشگاه لیگ برتری از سپاهان یکی از مهم‌ترین اتفاقات روزهای اخیر فوتبال ماست که درنهایت به حکم جریمه نقدی و کسر 4 امتیاز از این تیم اصفهانی منجر شد. البته در روزهای گذشته هم فدراسیون‌نشینان و هم سپاهانی‌ها در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود سعی کردند به این حکم پرحاشیه واکنش نشان دهند و باید دید درنهایت تصمیم کمیته استیناف در این پرونده چه خواهد بود و آیا تغییری در حکم صادره ایجاد خواهد شد یا سپاهان که بهترین شروع ممکن را با 4 برد در 4 هفته نخست داشته با این کسر امتیاز و همچنین جریمه 40 میلیارد تومانی اجبارا کنار می‌آید یا به گفته خوشان کار را به دادگاه عالی ورزش می‌کشاند.

فارغ از اینکه مبنای صدور این حکم چیست و اصلا براساس کدام ادله و ماده قانونی اعضای کمیته انضباطی تصمیم گرفتند تا 4 امتیاز از این تیم کسر شود و مثلا بیشتر یا کمتر از این عدد را در نظر نداشتند را باید خود آنها توضیح دهند اما مساله مهم این است که بدون شک یک قانون بد از بی‌قانونی بهتر است و البته همه باشگاه‌ها باید به‌دنبال اجرای درست این قوانین باشند. اینکه برخی به‌دنبال دور زدن قوانین و ادامه روال گذشته هستند به هیچ عنوان قابل قبول نیست و فدراسیون فوتبال باید با همین قاطعیت با تمامی تیم‌هایی که در پنجره تابستانی نقل و انتقالات برخلاف این دستور‌العمل رفتار کرده یا به نوعی آن را دور زده‌اند برخورد کنند.

اگرچه این قانون بدون ایراد نیست و نیاز به بازنگری و اضافه شدن چند بند و تبصره دارد اما همین که نقل و انتقالات در فوتبال ما دارای چهارچوب و ضوابطی مشخص شده و از رشد افسارگسیخته قیمت‌ها و همچنین قراردادهایی که آپشن‌های عجیب و غریب و بندهای غیر منطقی در آنها گنجانده شده جلوگیری شود می‌تواند اتفاقی مثبت تلقی شود.

حالا انتظار هواداران فوتبال ما این است که این روند برای همه تیم‌های لیگ برتری لحاظ شده و قراردادها در همه باشگاه‌ها به دقت بررسی شود تا اگر مشابه چنین اتفاقی در تیم دیگری نیز رخ داده باشد همانند سپاهان با آن برخورد شود. البته این انتظار وجود دارد که واکنش باشگاه‌های دیگر همانند تیم اصفهانی طلبکارانه و هزینه‌زا نباشد. طلایی‌پوشان هر چقدر که در زمین مسابقه نتایج خوبی کسب کرده و خود را تیمی مدعی و حرفه‌ای نشان داده‌اند اما در واکنش به حکم کمیته انضباطی رفتاری غیر‌حرفه‌ای داشتند. صدور بیانیه‌های تند و مصاحبه‌های تنش‌زا که باعث شد هواداران این تیم دست به تجمعاتی در اصفهان بزنند و اینکه حتی چند نفر از نمایندگان این شهر در مجلس واکنشی به این موضوع نشان دادند نه‌تنها باعث بهتر شدن شرایط نمی‌شود بلکه آتش تنش و درگیری‌ها در فوتبال را شعله‌ور خواهند کرد. اینکه نماینده مجلس که وظیفه اصلی‌اش قانون‌گذاری و دفاع از قوانین کشور است به‌جای اینکه تلاشی برای بهتر شدن شرایط فوتبال از طریق پیگیری مطالباتی همچون حق پخش و قانون کپی‌رایت داشته باشد در صفحه شخصی خود تهدید می‌کند که به زعم خود برابر بی‌قانونی خواهد ایستاد یا نماینده دیگری همانند برخی هواداران تیم‌ها صحبت از تلاش برای قهرمانی تیمی خاص می‌کند اصلا زیبنده نیست و بهتر است این افراد که خود را برای انتخابات اسفند ماه مجلس آماده می‌کنند راه‌های دیگری را برای جمع‌آوری رای و حضور دوباره در این نهاد مهم جست‌وجو کنند.

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار