• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۱ - ۰۳:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی مطرح شد

امکان استفاده از ظرفیت فاینانس برای تقویت تجهیزات آزمایشگاهی

اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا(س) در‌حال برگزاری است.

امکان استفاده از ظرفیت فاینانس برای تقویت تجهیزات آزمایشگاهی

اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی روز گذشته با حضور علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، زهرا ناظم‌بکائی رئیس دانشگاه الزهرا(س)، محمدرضا اجتهادی رئیس انجمن فیزیک ایران و جمعی از اساتید، پژوهشگران و مسئولان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا(س) در‌حال برگزاری است.
زهرا ناظم‌بکائی در ابتدای این کنفرانس با تاکید بر انجام پژوهش‌های کاربردی با هدف رفع نیازهای کشور، افزود: «برای ارتقای کیفیت پژوهش‌ها و به تبع آن رشد فناوری‌های نوین، وجود ابزارها و تجهیزات مورد نیاز، امری ضروری است. بدیهی است که پژوهشگر بدون ابزار و وسایل لازم امکان بروز و ظهور علم خود و اثرگذاری در جامعه را ندارد.» وی در ادامه به ارائه برخی راهکارها جهت رفع مسائل مربوط به آزمایشگاه‌ها پرداخت و اظهار داشت: «بهره‌مندی از ظرفیت‌های بلااستفاده و معطل مانده، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و آزمایشگاه‌های موجود، امکان دسترسی دانشجویان به تجهیزات و امکان موجود با برنامه‌ریزی دقیق، ممانعت از انحصاری‌ شدن دستگاه‌ها و امکانات، هماهنگی بین بخش‌های مختلف پژوهش و تحقیق، هماهنگی بین مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌ها با فعالان حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و صاحبان صنعت در راستای دسترسی همگانی، سریع و آسان به تجهیزات آزمایشگاهی، توجه به تجهیزات آزمایشگاهی بین‌المللی، توجه به کیفیت تجهیزات و ارتقای آنها به‌منظور جلوگیری از هدر‌رفت منابع، گسترش ابعاد تجهیزات آزمایشگاهی از سطح وزارت علوم به سایر وزارتخانه‌ها و مراکز و موازی آن، گسترش نرم‌افزارهای مرتبط این بخش می‌تواند منجر به رفع بسیاری از چالش‌ها در این حوزه شود.»
علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف در اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها، یک سرمایه ملی محسوب می‌شود، افزود: «آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها جایگاهی مهم و حائز اهمیت در تثبیت فرآیند یادگیری و ظهور و بروز خلاقیت‌ و شکوفایی دانشجویان و پژوهشگران دارد. ما اگر آزمایشگاه و پژوهشگاه را جدا کنیم، فرآیند یادگیری امری انتزاعی می‌شود لذا اگر می‌خواهیم به رسالت اصلی نسل دو و سه دانشگاه‌ها عمل کنیم، برای تثبیت فرآیند یادگیری نیاز به محیط آزمایشگاهی و کارگاهی داریم. بنابراین اگر بخواهیم نوآوری، شکوفایی و خلاقیت ایجاد کنیم، نیاز به نوآوری داریم.» علی خطیبی ادامه داد: «از طرفی انجام پژوهش‌های فاخر و حرکت در مرزهای دانش با دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی با تجهیزات بالا امکان‌پذیر است، ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم دانشگاه‌ها با تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی در مرزهای علم و دانش حرکت کنند، بنابراین ما در وزارت علوم حمایت از امکانات آزمایشگاه‌ها و به‌روزرسانی آنها را رسالت خود می‌دانیم.»
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با چندتن از دانشمندان هسته‌ای اظهار داشت: «در این دیدار رهبر معظم فرمودند، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی باید جزء اولویت‌های تحقیقاتی و پژوهشی قرار گیرد. اما از آنجایی که فعالیت در زمینه محاسبات کوانتومی با تجهیزات چنددهه گذشته امکان‌پذیر نیست، در‌حال‌حاضر ما در وزارت علوم به‌دنبال این هستیم تا تجهیزات آزمایشگاه‌های ملی و ده‌گانه تعریف شده در کشور را به‌روز‌رسانی و تقویت کرده تا بتوانیم در لبه دانش حرکت کنیم. در همین راستا در سال گذشته اتفاقی رقم خورد که نتایج آن را امسال مشاهده کردیم. وزیر علوم که خود بیش از همه ما به ضرورت تجهیزات آزمایشگاهی آگاه است در سال گذشته از رهبر معظم درخواست کرد که ایشان موافقت کنند تا مبلغی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم که با موافقت رهبری مقرر شد مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند که در‌حال‌حاضر ما در فرآیند اجرای این امر هستیم که امیدواریم با این اقدام نیازها و چالش‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به‌خصوص آزمایشگاه‌های مرکزی برطرف شود.» وی با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده بهینه از امکانات دو موضوع بسیار مهم است، گفت: «تاکید ما بر تجهیز، راه‌اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های مرکزی است. برنامه دیگری که در وزارت درحال پیگیری است، ظرفیت فاینانس برای تجهیزات آزمایشگاهی است. اگر این ظرفیت فعال شود، بانک‌های خارجی به ما وام می‌دهد و دولت اقساط آن را پرداخت می‌کند. بنابراین در‌صورت اجرای این طرح ما می‌توانیم از خارج کشور تا سقف یک میلیارد یورو تجهیزات آزمایشگاهی به داخل وارد کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار