• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۲۰ - ۱۴:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
دانش هیچ شاعر معاصری به اندازه شهریار نیست؛

ناگفته‌های اردشیر رستمی از نقش شهریار

اردشیر رستمی ضمن تشریح دیدگاه‌های استاد شهریار شاعر معاصر ایرانی، ناگفته‌هایی از سطح علمی شعرهای این شاعر برجسته معاصر را بیان کرد. 

ناگفته‌های اردشیر رستمی از نقش شهریار

مژگان تقی پور، خبرنگار: اردشیر رستمی هنرمند و بازیگر نقش استاد شهریار در سریال «شهریار» به کارگردانی کمال تبریزی ضمن مرور نقش‌آفرینی خود در این اثر که متعلق به اقوام ایرانی بود، گفت: انتخاب من در این سریال دو دلیل داشت؛ ابتدا به دلیل شناختم از ادبیات بود و دیگری دو زبانه بودنم. البته در آن دوران شباهت‌هایی هم به زنده‌یاد شهریار داشتم.

وی افزود: البته من قبل از بازی در این سریال هم شخصیت شهریار را به خوبی می‌شناختم. با ساخته شدن این سریال، بخشی از مسیر زندگی‌ام شکل گرفت. از نظر فکری قبل از این سریال ادبیات ایران و جهان را می‌شناختم و کتاب‌های زیادی هم نوشته بودم.

رستمی نقش‌آفرینی در مقام استاد شهریار را یک افتخار بزرگ دانست و عنوان کرد: ایفا کردن نقش استاد شهریار حتماً برای هر انسانی یک افتخار بزرگ است و برای من نیز همین‌طور بود. او در تاریخ ادبیات ایران یک استثناست؛ به‌صراحت می‌گویم دانش او جزو چند شاعر بزرگ نظیر حکیم نظامی، فردوسی، حافظ و سعدی در تاریخ ادبیات ایران، بی‌مثال است و دانش کسی به دانش شهریار نمی‌رسد. در 200- 300 سال اخیر، دانش هیچ شاعری به‌اندازه او نبوده است. 

این هنرمند گفت: بسیاری از شاعران معاصر ما بعد از ۱۲۰ سال از تولد او و ۳۵ سال از زمان درگذشتش هنوز دانشی به‌اندازه او نداشته و ندارند. ما با این همه فوق‌لیسانس و دکتری ادبیات کسی را نداریم که در حوزه ادبیات و شعر شاید ۴۰ درصد شهریار، دانش داشته باشد. 

وی ادامه داد: شهریار دانش عرفانی، تاریخی، اجتماعی، بومی، جهانی، علمی، جغرافیا، هنر، فیزیک، شیمی و ریاضی داشت. کدام یک از شاعران درباره ریاضی و فیزیک شعر گفته‌اند و یا می‌توانند شعری درباره اتم بگویند که آن را تشریح کند؟!

رستمی به سروده‌ا‌ی از استاد شهریار اشاره و تاکید کرد: اگر تمام شاعران را جمع کنید، نمی‌توانند چنین شعری بگویند: «انیشتین ناز شست تو/ نشان دادی که جرم و جسم چیزی جز انرژی نیست/ اتم تا می‌شکافد جزء جمع عالم بالاست/ به چشم مو شکاف اهل عرفان و تصوف نیز/ جهان ما حباب روی چین آب را ماند/ من ناخوانده دفتر هم که طفل مکتب عشقم/ جهان جسم موجی از جهان روح می بینم/ اصالت نیست در ماده.»

این هنرمند خاطرنشان کرد: در اشعار بسیاری از شاعران معاصر شاهدیم که فقط به ظواهر عشق پرداخته شده است و گاهی حکمت‌های محلی نیز در آن‌ها مورد اشاره بوده است. سطح دانش استاد شهریار در شرایطی چنین بالا بوده است که تنها منابع برای مطالعه کتاب بود و باید از عمر، سرمایه و زندگی‌اش مایه می‌گذاشت تا به چنین دانش و جایگاهی برسد و البته گذاشت و رسید.

وی در پاسخ به اینکه چرا جامعه غالبا زنده‌یاد استاد شهریار را با عنصر «عشق» در آثار او برجسته می‌داند و بزرگ می‌شمارد، در حالی که ابعاد مختلفی در شخصیت و آثارش وجود داشته است، گفت: هر زمانی روایت خودش را از افراد خواهد داشت. اگر قرار بود تنها ابعاد علمی شهریار در سریال «شهریار» روایت می‌شد، شاید مثل حالا پربیننده نمی‌شد. کار فیلم و سریال هم این نیست که همیشه واقعیت را بگوید. حتماً بخش‌هایی اضافه و بخش‌های دیگری کم می‌شود تا اثر جذاب‌تر شود، البته اینجا زمان تعیین‌کننده است و هر زمانی روایت خاص خودش را دارد، مثلا اگر این سریال در دوره‌ دیگری از تاریخ ساخته می‌شد، حتماً یک اتفاق دیگر رقم می‌خورد.

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر ۹ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟