• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۱۹ - ۰۴:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آلومینیوم سرنوشت الهامی را مشخص می‌کند

احتمال کودتای آرام در مس

کمتر از دو هفته دیگر به بازی مس رفسنجان در هفته پنجم لیگ برتر باقی مانده و این تیم در خانه میزبان آلومینیوم است. نتیجه این بازی به‌شدت در سرنوشت سرمربی مس تاثیرگذار است.

احتمال کودتای آرام در مس

نیلوفرمژدهی، خبرنگار: کمتر از دو هفته دیگر به بازی مس رفسنجان در هفته پنجم لیگ برتر باقی مانده و این تیم در خانه میزبان آلومینیوم است. نتیجه این بازی به‌شدت در سرنوشت سرمربی مس تاثیرگذار است.
با نگاهی به نتایج این تیم در چهار هفته گذشته طبیعی است که مدیران این باشگاه از عملکرد سرمربی تازه وارد خود راضی نباشند. آنها طی فصول قبل با محمد ربیعی همواره در نیمه بالایی جدول قرار داشتند و شاید به همین دلیل این چهار هفته بدون برد، برای مدیران باشگاه مس که آنها نیز تازه به این سمت منصوب شده‌اند مهم است. آنها می‌خواهند توانایی‌های خود را به اثبات برسانند و عملکردی بهتر از فصول قبل داشته باشند به همین دلیل چهار هفته بدون برد برای آنها به‌شدت گران تمام شده است. مخصوصا اینکه با تفاضل گل منفی در رده سیزدهم قرار دارند.
البته نزدیکان به ساکت الهامی در باشگاه مس تلاش می‌کنند عملکرد او را همچون فصول قبل نشان داده و مدام بر این باورند که ربیعی نیز در هفته‌های ابتدایی با تیم مس نتیجه نمی‌گرفت. با این وجود احتمال برکناری ساکت الهامی به‌عنوان دومین قربانی نیمکت لیگ برتر وجود دارد.

اعتصاب
یکی از دلایلی که باعث شد مدیران باشگاه مس در کنار نتایج ضعیف ساکت الهامی در تیم‌شان، نسبت به این مربی سختگیر شوند اعتصاب اخیر بازیکنان‌شان است. در جریان اختلاف مالی که بین بازیکنان فصل قبل و مدیران این باشگاه شکل گرفت و باعث تعطیلی تمرینات این تیم شد سرمربی هیچ دخالتی نکرد در حالی که باشگاه مس با بحران شدیدی روبه‌رو شده بود و توقع همکاری داشت. در عوض الهامی بی‌طرف بود و تلاشی برای باز‌گرداندن بازیکنان به تمرینات نکرد؛ چراکه معتقد بود کاری از دستش برنمی‌آید و این مسائل مربوط به فصل گذشته است که هنوز الهامی به تیم مس ملحق نشده بود. از طرفی مدیران این باشگاه توقع داشتند آقای سرمربی در جهت از سرگیری تمرینات مداخله کرده و طرف باشگاه را بگیرد.
با این حال برکناری ساکت الهامی چه به بهانه عدم نتیجه‌گیری و چه به بهانه حواشی هفته‌های اخیر برای مدیران باشگاه مس راحت نیست چراکه در صورت اخراج مربی باید کلیه حق و حقوق او را پرداخت کنند در حالی که آنها از نظر شرایط مالی به‌شدت در تنگنا هستند. آنها نمی‌تواند هم مطالبات الهامی را بدهند و هم مربی جدید به خدمت بگیرند. با این حال بحث تغییر احتمالی این مربی یکی از اصلی‌ترین مباحث روزهای اخیر در رفسنجان است، اخراج احتمالی که می‌تواند در صورت شکست دوباره این تیم در هفته پنجم به واقعیت تبدیل شود.

کودتا
دیگر باور این اتفاق که در اغلب تیم‌های لیگ برتر کودتایی از سوی بازیکنان در جهت برکناری مدیران و مربیان شکل می‌گیرد کار ساده‌ای نیست. این اتفاق نه‌فقط در تیم‌های بزرگ که حتی در تیم‌های کوچک و معمولی و میانه جدولی نیز رخ می‌دهد. شنیده‌ها از حوالی باشگاه مس رفسنجان حاکی از آن است که در این تیم نیز کودتایی در حال رخ دادن است. هرچند در ظاهر مسئولان این تیم تلاش می‌کنند خبرها به بیرون درز نکند اما این‌طور که شنیده‌ایم بازیکنان این تیم چندان تمایلی به ادامه همکاری با الهامی ندارند. این‌طور که شنیدیم بازیکنان مس معتقدند الهامی از نظر فنی مربی خوب و توانمندی است اما ‌نمی‌تواند ایده‌های خود را اجرایی کند. بازیکنان تیم مس هرچند منکر توانمندی سرمربی‌شان نیستند اما معتقدند با روندی که الهامی در باشگاه مس در پیش گرفته نه‌تنها نمی‌توانند رده پنجمی را بار دیگر تکرار کنند بلکه باید در انتظار جایگاهی به مراتب پایین‌تر باشند. همین هم باعث شده شایعاتی درخصوص کودتای خفیف در تیم مس شنیده شود. کودتایی که به مرور می‌تواند به برکناری این مربی ختم شود. به این ترتیب در‌صورتی‌که الهامی نتواند خیلی زود اعتماد بازیکنان را جلب کند و از شکافی که بین او و همبازیانش به وجود آمده بکاهد چه‌بسا در آینده اسیر کودتا شده و از این تیم اخراج شود.

گزینه بعدی نیمکت مس
شاید عجیب به نظر برسد اما این‌طور که شنیدیم مسئولان باشگاه مس با اینکه سرمربی خود را در اختیار دارند اما گزینه جانشین الهامی را انتخاب کرده‌اند. البته آنها هنوز هیچ مذاکره‌ای با گزینه مورد نظر نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد در صورتی که برای اخراج الهامی یا برکناری توافقی او به نتیجه برسند به‌سرعت جانشین او را معرفی خواهند کرد. این‌طور که از شنیده‌ها برمی‌آید جانشین ساکت الهامی، محرم نویدکیا است. گویا یکی از ایجنت‌های پرقدرت فوتبال که البته به مشاغل دیگری نیز در کنار این حرفه روی آورده به‌شدت پیگیر این موضوع است. او با توجه به اینکه احتمال برکناری ساکت الهامی وجود دارد صحبت‌هایی را با مدیران این باشگاه انجام داده و به آنها پیشنهاد داده است در صورت برکناری الهامی، نویدکیا را به‌عنوان جانشین او انتخاب کنند. جالب است که ابتدا به نظر می‌رسید نوید‌کیا به جز سپاهان در هیچ تیمی مربیگری نخواهد کرد اما او نیز متوجه شد با این شیوه کار کردن نمی‌تواند در فوتبال مربیگری را ادامه دهد. او اگر می‌خواهد در این زمینه نیز فعال باشد و به چرخه لیگ برتر بازگردد باید اصفهان را فراموش کرده و شانس خود را در شهرهای دیگر امتحان کند. از این رو طی هفته‌های اخیر بعد از برکناری هر مربی یا احتمال برکناری هر مربی نوید‌کیا به‌عنوان گزینه احتمالی جانشینی او بر سر زبان‌ها می‌افتد.
علیرضا منصوریان اولین قربانی لیگ بیست و سوم بود و به نظر می‌رسد ساکت الهامی گزینه دوم احتمالی است. هرچند در لیگ فصل جاری مربیان زیادی هستند که عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند و هر آن احتمال تغییر و تحول وجود دارد اما تعطیلات اخیر به دلیل فیفادی باعث شد بسیاری از باشگاه‌ها با وجود نارضایتی از عملکرد مربیان‌شان باز هم به آنها فرصت دهند. از این رو شاید اگر لیگ طبق روال معمول ادامه پیدا می‌کرد، شاید تا الان بعد از منصوریان یکی دو اخراجی دیگر نیز داشتیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار