• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۱۹ - ۰۳:۵۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیدمرتضی فاطمی، کارگردان فیلم سینمایی «بی‌مادر» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مساله‌ام نزاع اخلاق و قرارداد اجتماعی است

سیدمرتضی فاطمی در اولین گام فیلمسازی، شیوه سختی از روایت قصه را انتخاب کرده است.

مساله‌ام نزاع اخلاق و قرارداد اجتماعی است

معین احمدیان، دبیر گروه فرهنگ: سیدمرتضی فاطمی در اولین گام فیلمسازی، شیوه سختی از روایت قصه را انتخاب کرده است. می‌گوید قواعد ساخت یک فیلم کلاسیک را بلد است اما نمی‌خواسته فیلمش قهرمان و ضدقهرمان داشته باشد. حتی در جایی از مصاحبه می‌گوید شاید مخاطب هم وقتی «بی‌مادر» را ببیند گیج شود و بگوید داستان اصلی کجاست اما کل این مجموعه داستان اصلی است. اگرچه فاطمی در این فیلم قصه و دنیای خودش را روایت کرده اما می‌داند که برای دیده‌شدن باید قواعد گیشه را هم در نظر گرفت. او در پاسخ به اینکه چرا برای این جنس قصه گفتن از بازیگران مشهور استفاده کرده، هم می‌گوید: «گوشه چشم من همیشه به گیشه است. شما می‌توانید فیلمی بسازید که هیچ‌گاه اکران نشود. بالاخره قواعدی را باید رعایت کنیم تا فیلم برای مخاطب چه داخل و چه خارج ایران دیده شود. داخل ایران چاره‌ای ندارید جز اینکه از بازیگر چهره استفاده کنید.» ظاهرا که این فرمول فاطمی جواب داده و فیلم سینمایی «بی‌مادر» در دور جدید اکران عنوان پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی را یدک می‌کشد.

متن این گفتگو را می‌توانید در اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار