معین احمدیان، دبیر گروه فرهنگ: سیدمرتضی فاطمی در اولین گام فیلمسازی، شیوه سختی از روایت قصه را انتخاب کرده است. میگوید قواعد ساخت یک فیلم کلاسیک را بلد است اما نمیخواسته فیلمش قهرمان و ضدقهرمان داشته باشد. حتی در جایی از مصاحبه میگوید شاید مخاطب هم وقتی «بیمادر» را ببیند گیج شود و بگوید داستان اصلی کجاست اما کل این مجموعه داستان اصلی است. اگرچه فاطمی در این فیلم قصه و دنیای خودش را روایت کرده اما میداند که برای دیدهشدن باید قواعد گیشه را هم در نظر گرفت. او در پاسخ به اینکه چرا برای این جنس قصه گفتن از بازیگران مشهور استفاده کرده، هم میگوید: «گوشه چشم من همیشه به گیشه است. شما میتوانید فیلمی بسازید که هیچگاه اکران نشود. بالاخره قواعدی را باید رعایت کنیم تا فیلم برای مخاطب چه داخل و چه خارج ایران دیده شود. داخل ایران چارهای ندارید جز اینکه از بازیگر چهره استفاده کنید.» ظاهرا که این فرمول فاطمی جواب داده و فیلم سینمایی «بیمادر» در دور جدید اکران عنوان پرفروشترین فیلم اجتماعی را یدک میکشد.
متن این گفتگو را میتوانید در اینجا بخوانید.