• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۱۳ - ۰۳:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
شرایط مالی مس‌رفسنجان برای فصل جدید چندان مساعد نیست

آپشن‌های میلیاردی؛ دردسر جدید مسی‌ها

پس از گذشت تنها ۴ هفته از رقابت‌های لیگ برتر شرایط در باشگاه مس‌رفسنجان به شکلی پیش می‌رود که بازیکنان تصمیم به اعتصاب گرفته و تمرینات را برگزار نمی‌کنند.

آپشن‌های میلیاردی؛ دردسر جدید مسی‌ها

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: پس از گذشت تنها ۴ هفته از رقابت‌های لیگ برتر شرایط در باشگاه مس‌رفسنجان به شکلی پیش می‌رود که بازیکنان تصمیم به اعتصاب گرفته و تمرینات را برگزار نمی‌کنند. شاگردان ساکت الهامی البته در محل تمرین تیم حاضر شدند اما پس از صحبت با کادرفنی، بدون تمرین محل را ترک کردند. شاید بتوان نتایج مس در این ۴ هفته را به همین مسائل ربط داد؛ چراکه برخی بازیکنان از ابتدای فصل نسبت به شرایط مالی باشگاه معترض بودند. آنها هرچند فعلا موفق شدند برخی از مطالبات خود را بگیرند اما مطالبات سال قبل هنوز پابرجاست و شاید بتوان گفت ساکت الهامی و همکارانش چوب اتفاقات فصل قبل این تیم رفسنجانی را می‌خورند.

دلیل اعتصاب
بازیکنان مس‌رفسنجان تاکنون حدود ۲۰ درصد حق و حقوق فصل جدید را دریافت کرده‌اند و این درحالی است که گفته می‌شود طبق برنامه باید تاکنون 25 درصد قراردادهایشان را می‌گرفتند. با این حال اعتراض اصلی بازیکنان مس‌رفسنجان بیشتر به مطالبات باقی‌مانده از فصل گذشته است و آنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به همراه آپشن‌ها را هنوز دریافت نکرده‌اند. جالب است بدانید آپشن‌هایی که برای بازیکنان در این مدت درنظر گرفتن به‌مراتب بیشتر از قراردادشان بود. در بین آپشن‌ها مبلغ ۴۵ میلیون تومان برای هر نفر در ازای پیروزی در یک بازی در‌نظر گرفته شده ‌بود یا مربی دروازه‌بان‌ها از آپشن کلین‌شیت گلرش برخوردار بود. در آپشنی دیگر برای یک مهاجم در ازای هر پنالتی‌ای که می‌گرفت ۲۰ میلیون تومان پاداش در‌نظر گرفته بودند. اصلی‌ترین آپشنی که برای بازیکنان این تیم در‌نظر گرفته شده بود پاداش یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی به ازای هر نفر در‌صورت قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول رده‌بندی بود که اتفاقا به نتیجه رسید و حالا باشگاه مس باید این پاداش را به بازیکنان فصل قبل بپردازد. جالب است که اغلب قراردادها حوالی ۱۰ میلیارد بود و بازیکنانی هم بودند که با قراردادهای هفت هشت میلیاردی، فقط برای حضور در میدان پاداش‌های به‌مراتب سنگین دریافت می‌کردند. در‌واقع به‌نظر می‌رسد مسئولان وقت باشگاه مس برای اینکه سقف بودجه‌ای که به قراردادها اختصاص می‌دهند از مبلغی خاص فراتر نرود آپشن‌های متعدد و البته سنگینی را برای تیم‌شان در‌نظر گرفتند که حالا این باشگاه را با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو کرده‌ است. در‌واقع این اعتصاب نه به‌دلیل ۵ درصد از مبلغ قرارداد فصل‌جاری که به‌خاطر آپشن‌های میلیاردی فصل قبل است.

فقط ۱۰ بازیکن اعتصاب کردند
شاید برایتان جالب باشد بدانید تعداد بازیکنانی که در تیم مس‌رفسنجان اعتصاب کرده و تمرینات را به تعطیلی کشاندند فقط ۱۰ نفر است. محمد خدابنده‌لو بازیکن جدید تیم مس‌رفسنجان فعلا در سفر کربلاست و نقشی در این اعتصاب ندارد. سه بازیکن خارجی هم که در تمرینات حضور ندارند. سجاد شهباززاده نیز مصدوم است و در تمرینات شرکت نمی‌کند. در‌نتیجه چند بازیکن دیگری که این فصل به این تیم اضافه شدند هم تعدادشان در حدی نیست که بخواهند تمرین برگزار کنند. در‌نتیجه وقتی بازیکنان فصل قبل حاضر به شرکت در تمرینات نیستند خود‌به‌خود تمرین تعطیل می‌شود.
گویا ساکت الهامی به‌عنوان سرمربی این تیم به‌شدت از شرایط موجود ناراحت است. او و همکارانش که تصور می‌کردند باشگاه مس از شرایط مالی خوبی برخوردار است تیم تهرانی خود را رها کرده و به شهر رفسنجان رفتند به این امید که شرایط مالی بهتری را تجربه کنند، اما این‌طور‌که به‌نظر می‌رسند نه‌تنها شرایط مالی خوبی ندارند بلکه مسائل مختلفی به‌جز مشکلات فنی گریبان آنها را گرفته است. این در‌حالی است که مسئولان باشگاه مس‌رفسنجان از عملکرد فنی ساکت الهامی نیز چندان رضایت ندارند. تا پیش از این این‌طور به‌نظر می‌رسید که شاید در‌صورت ادامه روند ناکامی‌های تیم مس‌رفسنجان این مربی از سمت خود برکنار شود، اما این‌طور که از شواهد برمی‌آید با توجه به مسائل مالی، مسی‌ها اگر بخواهند هم نمی‌توانند او را برکنار و مربی دیگری را جانشینش کنند.

مس ورشکسته است؟
مدیریت باشگاه مس‌رفسنجان هنوز به این اتفاق هیچ واکنشی نشان نداده است. برخی نزدیکان به باشگاه مس‌رفسنجان ادعا می‌کنند این تیم مخارجی به‌مراتب سنگین‌تر از بودجه فصل‌جاری خود دارد. در اصل این‌طور‌که به‌نظر می‌رسد مسی‌ها از فصل گذشته ۲۳۰ میلیارد بدهی روی دست‌شان مانده است. در‌حالی‌که بودجه فصل‌جاری آنها طبق آنچه صنایع مس تصویب کرده ۲۱۰ میلیارد تومان است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا با توجه به اینکه هزینه‌ها بیش از درآمدشان است ورشکسته شدند؟ به‌هر‌حال مسی‌ها درجهت جبران هستند و همه تلاش‌شان را می‌کنند تا این اعتصاب تکرار نشود با این حال بازیکنان فصل قبل که از این تیم جدا شدند هر‌کدام حدود ۲۲ درصد از باشگاه در ازای فصل قبل طلبکارند و هنوز آپشن‌های خود را نیز دریافت نکردند و شکایت‌شان می‌تواند پنجره زمستانی این تیم ببندد. قبل از بازی با تراکتور و در شرایطی که بازیکنان ۱۵ درصد از مبلغ قرارداد خود را گرفتند و دریافتی آنها به ۲۰ درصد رسید، اما هنوز ۵ درصد با آنچه وعده داده شده بود فاصله دارند؛ مسئولان باشگاه مس شاید بتوانند ۵ درصد باقی‌مانده را تهیه و پرداخت کنند، اما قطعا نمی‌توانند ۲۲ درصد طلب فصل قبل آنها را زنده کرده یا آپشن‌ها را در بودجه فصل‌جاری بگنجانند.

چرا کار مس به اینجا کشید؟
درست حوالی تیر‌ماه سال گذشته بود که مجمع عمومی صنایع مس تشکیل شد و بودجه‌ای را به بخش ورزش اختصاص داد. در آن مقطع با صعود تیم مس‌کرمان به لیگ برتر بودجه اختصاصی به باشگاه مس‌رفسنجان تقریبا تحت تاثیر قرار گرفت و باعث شد اختلافاتی بین مدیران دو باشگاه و مدیران بالا‌دستی کارخانه شکل بگیرد. از این رو این مشکل چیزی نیست که مدیر فعلی باشگاه مس‌رفسنجان بتواند آن را حل کند و بدون‌شک اگر می‌خواهند این اتفاق در طول فصل مشکلی برای تیم به‌وجود نیاورد همکاری مدیران صنایع‌مس را می‌طلبد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار