• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۱۲ - ۱۱:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
کارگردان سریال «حیثیت گمشده» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

پهلوان‌زاده: با قصه شعاری نمی‌توان مخاطب امروز را راضی کرد

سجاد پهلوان‌زاده بعد از تجربه ساخت سریال «سقوط» به سراغ قصه ملتهب دیگری به اسم «حیثیت گمشده» رفته است با این تفاوت که در یک چرخش ژانری از «تریلر سیاسی» به «درامی اجتماعی»، قصه خود را باز هم در یک فضای معمایی و ماجراجویانه روایت می‌کند. هر دو کار در قالب مینی‌سریال ساخته شده است. پهلوان‌زاده در این گفت‌وگو از دلایل علاقه‌اش به مینی‌سریال و قصه‌های معماگونه و تجربه ژانرهای مختلف که با التهاب و ماجراجویی گره خورده می‌گوید و معتقد است ستون این سریال، مهدی حسینی‌نیا بازیگر نقش اصلی آن است که در نقش امیر درخشیده است.

پهلوان‌زاده: با قصه شعاری نمی‌توان مخاطب امروز را راضی کرد

فرهیختگان: سجاد پهلوان‌زاده بعد از تجربه ساخت سریال «سقوط» به سراغ قصه ملتهب دیگری به اسم «حیثیت گمشده» رفته است با این تفاوت که در یک چرخش ژانری از «تریلر سیاسی» به «درامی اجتماعی»، قصه خود را باز هم در یک فضای معمایی و ماجراجویانه روایت می‌کند. هر دو کار در قالب مینی‌سریال ساخته شده است. پهلوان‌زاده در این گفت‌وگو از دلایل علاقه‌اش به مینی‌سریال و قصه‌های معماگونه و تجربه ژانرهای مختلف که با التهاب و ماجراجویی گره خورده می‌گوید و معتقد است ستون این سریال، مهدی حسینی‌نیا بازیگر نقش اصلی آن است که در نقش امیر درخشیده است. گزیده صحبت‌های سجاد پهلوان‌زاده را در ادامه می‌خوانید.

*راستش را بخواهید من از نوجوانی علاقه داشتم که در سینما کار کنم و فیلم بسازم. حتی زمانی هم که فقط تدوینگر بودم فکر نمی‌کردم روزی سریال مونتاژ کنم چه رسد به ساخت آن. حتی سریال‌های روز دنیا را نمی‌دیدم تا برکینگ‌بد را بعد از پایان سری آخر و به پیشنهاد دوستی دیدم و به سریال دیدن علاقه‌مند شدم. 

*تنها جایی که در این شرایط امکان تجربه کارگردانی را به من می‌داد سریال و سریال‌سازی در پلتفرم‌ها بود. فرمت قصه‌گویی هم در مینی‌سریال به سینما نزدیک‌تر است تا سریال‌های بلند، از آن جهت که امکان حفظ کیفیت اثر در آن نسبت به مثلا یک سریال 30 قسمتی بیشتر است. 

*زمانی که مرگ هاجر اتفاق می‌افتد، هاجر وارد یک فضای ذهنی می‌شود؛ سرشار از سوالات و خاطرات و کابوس‌هایی که گرچه تجربه دردناکی است اما او را وادار می‌کند تا مدام به عقب برگردد و با یک واکاوی در زندگی خود ببیند که چه شد به اینجا رسید. 

* اساسا آدمیزاد وقتی به چیزی حساس باشد پیگیرش می‌شود. امیر پیش از مرگ هاجر به این ماجرا حساس نبوده بنابراین به او بی‌توجه بود و از خیلی چیزها خبر نداشت حتی نمی‌دانست که زنش روی دستش تتو دارد.

*ما اثری می‌سازیم که دوست داریم پخش شود و اصلا برای این می‌سازیم که دیده شود. دغدغه هم داریم.

اگر شما هم جمعه‌ها مخاطب این سریال در فیلیمو هستید این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟