• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۱۲ - ۰۲:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
پشت‌پرده عدم جذب مهاجم خارجی در پرسپولیس؛ چرا مهاجم 600 هزار دلاری کمیاب شد؟

عیسی منتظر چراغ‌سبز یحیی برای فسخ

پرسپولیس بعد از آخرین بازی خود مقابل فولاد تمرینات تیمش را تا دوشنبه تعطیل کرد و این در شرایطی است که هشت بازیکن این تیم در دور جدید تمرینات سرخپوشان غیبت خواهند داشت. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری، مهدی ترابی و میلاد سرلک تا روز 21 شهریورماه در اردوی تیم ملی خواهند بود.

عیسی منتظر چراغ‌سبز یحیی برای فسخ

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس بعد از آخرین بازی خود مقابل فولاد تمرینات تیمش را تا دوشنبه تعطیل کرد و این در شرایطی است که هشت بازیکن این تیم در دور جدید تمرینات سرخپوشان غیبت خواهند داشت. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری، مهدی ترابی و میلاد سرلک تا روز 21 شهریورماه در اردوی تیم ملی خواهند بود. یاسین سلمانی و محمدمهدی احمدی هم تیم امید را در رقابت‌های مقدماتی المپیک همراهی خواهند کرد و بعد از آن با همین تیم راهی بازی‌های آسیایی هانگژو می‌شوند. درواقع این دو بازیکن احتمالا بعد از بازی پرسپولیس با الدحیل که 10 مهرماه خواهد بود به ایران باز خواهند گشت.
وحدت حنانوف هم که در فیفادی، تیم ملی کشورش را همراهی خواهد کرد و او نیز از 22 شهریورماه به تمرینات تیمش بازمی‌گردد. با توجه به این قضیه پرسپولیس احتمالا فرصت نکند بازی دوستانه‌ای را با تیم کاملش قبل از بازی با النصر داشته باشد و مربیان این تیم قبل از هر اقدامی ابتدا باید وضعیت ملی‌پوشان خود را بعد از بازگشت از اردو ارزیابی کنند. اما در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یحیی گل‌محمدی اضافه کردن یک مهاجم نوک به لیست تیمش است. اتفاقی که انتظار می‌رفت خیلی زودتر از اینها رخ دهد اما به دلایل فراوان که در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت تا الان شرایطی نامشخص دارد.

اعتماد به مربیان برزیلی
یحیی گل‌محمدی برای تقویت خط حمله تیمش روی مهاجم برزیلی نظر مساعد داشت و از این رو به دستیاران برزیلی‌اش ماموریت داد که در تعطیلات به دنبال یک گزینه مناسب برای تقویت خط حمله تیم‌شان باشند. البته سرمربی پرسپولیس به دستیاران خود تاکید کرده بود که بازیکن مدنظرش باید کیفیت به‌مراتب بالاتری از لئاندرو پریرا داشته باشد. مربیان برزیلی پرسپولیس ابتدا در رقابت‌های سری ب برزیل به دنبال مهاجم بودند و چند گزینه را به یحیی معرفی کردند که بعد از بررسی‌های انجام‌شده روی آنها مشخص شد که در همان حد پریرا هستند. البته طبیعی بود که مهاجمان حاضر در رقابت‌های سری ب برزیل در حدی نباشند که پرسپولیس بخواهد در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا روی آنها حساب کند از این جهت که به ادعای یکی از ایجنت‌های فعال در این لیگ، چند سالی است که بیشتر مدافعان و دروازه‌بان‌های این سری از مسابقات لیگ برزیل خواهان دارند.
عدم تمایل ایجنت‌ها برای همکاری
در چند سال اخیر کادرفنی پرسپولیس با ایجنت‌های محدودی همکاری داشته‌اند و این مساله‌ای است که ایجنت‌های داخلی دیگر هم به‌خوبی این قضیه را می‌دانند و به این خاطر به خود زحمت نداده و نمی‌دهند که بازیکن خارجی به مربیان پرسپولیس معرفی کنند. با توجه به همین موضوع ایجنت‌های نزدیک به مربیان پرسپولیس فقط بازیکنانی را به یحیی معرفی می‌کردند که خودشان به هر شکلی می‌توانستند با آنها ارتباط بگیرند. درحالی‌که اصولا مربیانی در این زمینه موفق عمل می‌کنند که بتوانند با ایجنت‌های فعال در فوتبال اروپا و آسیا ارتباط گرفته تا از طریق آنها بازیکنان باکیفیت و قیمت‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند. اتفاقی که در پرسپولیس شاهد آن نبودیم و به همین خاطر هم ایجنت‌هایی که به سرمربی پرسپولیس در این چند سال اخیر بازیکن و مربی معرفی کرده‌اند نتوانستند بازیکنان باکیفیتی را به او معرفی کنند.

یک ایجنت: با 600 هزار دلار می‌شد مهاجم باکیفیت آورد
یکی از ایجنت‌های فعال و بین‌المللی کشورمان درخصوص اینکه آیا با 600 هزار دلار می‌شود مهاجمی خوب به فوتبال ایران آورد یا نه؟ گفت: «در تابستان جاری اکثر تیم‌ها لیگ برتری به دنبال این بودند تا با 150 تا 200 هزار دلار مهاجم خارجی باکیفیت جذب کنند که درنهایت هم جز یکی دو باشگاه موفق عمل نکردند و به این خاطر به مهاجمان عراقی یا داخلی روی آوردند. اما در همین تابستان مهاجمان زیادی از قاره‌های مختلف بودند که قیمت آنها 500 یا 600 هزار دلار بود. بعد از اینکه یکی از مربیان پرسپولیس مدعی شد به این رقم امکان جذب مهاجم خوب خارجی نبود واقعا تعجب کردم. البته می‌دانم که چرا آنها ناموفق بودند. دلیلش این است که آنها خودشان را به دو سه ایجنت ایرانی و خارجی محدود کرده‌اند و چون این ایجنت‌ها نتوانستند مهاجم خوبی پیدا کنند، چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند. خود من در چند مقطع خواستم گزینه مناسب به آنها معرفی کنم اما به‌خاطر بی‌توجهی که دیدم پشیمان شدم.»

پرسپولیس هنوز شانس خرید خوب دارد؟
ایجنت فعال در لیگ ایران و لیگ‌های بین‌المللی در ادامه درباره اینکه آیا در مقطع فعلی پرسپولیس می‌تواند مهاجم خارجی خوب با رقم فوق پیدا کند یا نه؟ گفت: «قدر مسلم شرایط به‌مانند یکی دو ماه پیش نیست. در آن مقطع خیلی راحت می‌شد حتی با 400 هزار دلار مهاجم خوب در بازار نقل‌وانتقالات پیدا کرد. از این جهت که در روز‌های ابتدایی نقل‌وانتقالات چون گزینه زیاد است بازیکنان خیلی دستمزد بالا نمی‌خواهند و از این رو سریع هم تیم پیدا می‌کنند. اما در شرایط فعلی خیلی از بازیکنانی که بیرون مانده‌اند از نظر فنی در سطح بالایی نیستند و خیلی سخت می‌شود در بین آنها بازیکنی در سطح کیفی خوبی پیدا کرد.»

آل‌کثیر در چه صورت پرسپولیسی می‌شود؟
در روزهایی که احساس می‌شود مربیان پرسپولیس در پیدا کردن مهاجم خارجی ناکام مانده‌اند، صحبت از بازگشت عیسی آل‌کثیر به پرسپولیس است. در این میان مدیریت باشگاه پرسپولیس به‌شدت از این اتفاق استقبال می‌کند چراکه از لحاظ مالی کاملا به سود این باشگاه است. به هر حال مهاجم خارجی با قیمت 500 تا 600 هزار دلار با قیمت دلار فعلی هزینه‌ای بین 25 تا 30 میلیارد تومان می‌شود درحالی‌که جذب آل کثیر نهایتا 15 میلیارد برای پرسپولیس آب می‌خورد. بماند که مهاجم خارجی هزینه مسکن، بلیت رفت و برگشت و... خواهد داشت. اما آنچه مشخص است عیسی آل‌کثیر تحت قرارداد باشگاه سپاهان است و این باشگاه هم در تلاش است قرارداد این بازیکن را ثبت کند. در این مورد فرشید طاهری، سرپرست کمیته نقل‌وانتقالات لیگ برتر به «فرهیختگان» گفت: «در مورد آل‌کثیر باید بگویم که او با سپاهان قرارداد امضا کرده اما این قرارداد هنوز به ثبت نرسیده است. در چنین شرایطی این بازیکن برای اینکه بتواند راهی تیم دیگری شود ابتدا باید به کمیته تعیین وضعیت نامه دهد تا تکلیفش روشن شود.» در این باره از نزدیکان آل‌کثیر شنیدیم که باشگاه سپاهان به او اطمینان داده که قراردادش را ثبت می‌کند اما اگر به هر دلیل این اتفاق رخ ندهد عیسی برای آزاد شدنش اقدام خواهد کرد. ضمن اینکه عیسی اگر مطمئن شود که یحیی گل‌محمدی موافق صددرصد بازگشتش است زودتر برای روشن شدن وضعیتش اقدام خواهد کرد. همچنین باخبر شدیم که مسئولان باشگاه پرسپولیس قصد دارند درصورتی‌که خیال‌شان از بازگشت عیسی راحت شد نشستی را با یحیی گل‌محمدی ترتیب داده و رضایت او را برای بازگشت این بازیکن جلب کنند.

سقف بودجه پرسپولیس چقدر است؟
باشگاه پرسپولیس با اقداماتی که اخیرا انجام داده توانسته سقف بودجه خود را افزایش دهد. در این زمینه یکی از مسئولان این باشگاه به «فرهیختگان» گفت: «براساس نیاز کادرفنی برای جذب مهاجم توانستیم سقف بودجه را تا حدی افزایش دهیم. از این رو می‌توانیم مهاجم خارجی تا رقم 550 هزار دلار به خدمت بگیریم. البته تا این لحظه بازیکنی از سوی کادرفنی به باشگاه معرفی نشده است اما این اطمینان را به سرمربی تیم داده‌ایم که باشگاه می‌تواند مهاجمی فقط تا این قیمت به خدمت بگیرد. با شرایط موجود باید مهاجم آزاد به خدمت بگیریم که این مساله شرایط را برای پیدا کردن مهاجم باکیفیت کمی سخت می‌کند. از آنجا مهلت نقل‌وانتقالات به اتمام رسیده است فقط بازیکنانی شرایط حضور در لیگ ایران را دارند که تا 8 شهریور قرارداد خود را با باشگاه قبلی‌شان فسخ کرده باشند.»

همه رفتند جز اوسمار
خارجی‌های پرسپولیس از تعطیلی چهار پنج‌روزه تمرینات تیم‌شان استفاده کرده و راهی کشورهای خود شدند. در بین آنها فقط اوسمار، دستیار اول یحیی در تهران مانده است. نکته قابل‌توجه اینکه باشگاه پرسپولیس با وجود تلاشی که کرد نتوانست حداقل 10 درصد از قرارداد این فصل خارجی‌هایش را به آنها قبل از این سفر پرداخت کند. پرداختی انجام‌شده به آنها خیلی ناچیز بود و قرار شد بعد از بازگشت مابقی آن را دریافت کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار