• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۸ - ۰۲:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
همه مشکلات پیش‌روی آبی‌ها؛

در تیم نکونام هیچ‌کس خوشحال نیست

تیم فوتبال استقلال در هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر، سومین برد خود را کسب کرد. این در حالی است که به وضوح مشخص است در جمع استقلالی‌ها، هیچ‌کس از این بردها و موفقیت‌ها شاد نمی‌شود.

در تیم نکونام هیچ‌کس خوشحال نیست

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال در هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر، سومین برد خود را کسب کرد. این در حالی است که به وضوح مشخص است در جمع استقلالی‌ها، هیچ‌کس از این بردها و موفقیت‌ها شاد نمی‌شود. شاید صحبت‌های محمدحسین مرادمند، مدافع مستحکم استقلال در پایان دیدار با استقلال خوزستان موید و شاهدی باشد بر اینکه استقلالی‌ها از برتری‌های خود شادمان نمی‌شوند و روحیه‌ای برای ادامه کار ندارند.

جالب اینکه چندی پیش هم یکی دیگر از بازیکنان استقلال به «فرهیختگان» گفته بود: «هر چه غم و غصه و بدبختی و گرفتاری و مشکلات هست برای ما استقلالی‌هاست، از بازیکن گرفته تا هوادار و پیشکسوت. واقعا نباید یک روز آب خوش از گلویمان پایین برود؟ خودمان هم مانده‌ایم چرا باید چنین سرنوشتی داشته باشیم و مقصر این همه ناخوشی کیست؟ مطمئن باشید رقبای ما اگر ده درصد این مشکلات را داشتند دست به هر کاری می‌زدند اما ما در استقلال باید با این همه مشکلی که وجود دارد فقط بسوزیم و بسازیم و دم نزنیم. نمی‌دانم مثلا ما هوادار نداریم؟ آیا دلخوشی آنها همین تیم و اسم استقلال و بازی‌هایش نیست؟» این صحبت‌ها حدود دو ماه قبل عنوان شده بود و عجیب اینکه در این مدت نه‌تنها هیچ مساله‌ای در باشگاه رو به راه نشده است بلکه وضعیت به‌گونه‌ای عجیب پیچیده‌تر از هر زمان دیگری دنبال می‌شود. حال اینکه چه عواملی باعث شده است تا حال استقلالی‌ها با وجود برتری‌های پی در پی و موفقیت نسبی در رقابت‌های امسال بد باشد و از این بردها خوشحال نباشند را در ادامه مرور می‌کنیم.

حذف از آسیا‌

یکی از مهم‌ترین دلایلی که استقلالی‌ها در تمرینات همواره به آن اشاره می‌کنند حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیاست. جایی که استقلالی‌ها بدون شکست به قهرمانی تاریخی دست پیدا می‌کنند اما درنهایت به خاطر عدم توفیق در کسب مجوز حرفه‌ای از حضور در آسیا محروم می‌شوند. در این خصوص رضاوند حرف دل همه استقلالی‌ها را بعد از بازی با استقلال خوزستان به زبان می‌آورد: «قطعا حسرت می‌خوریم. سومین سالی است که در آسیا نیستیم و جای استقلال خالی است. این تیم تلاش کرد و بدون باخت قهرمان شد. الان باید در سید یک قرار می‌گرفت، اما ما نشسته‌ایم در خانه و استراحت می‌کنیم. ما حتی نمی‌دانیم چه زمانی بازی داریم و چه زمانی بازی نداریم. این حذف به بازیکنان هم ضربه می‌زند، چون لیگ قهرمانان آسیا ویترین است.»

تماشاگر نیست

استقلال طی دو دیدار خود در تهران هرگز رنگ تماشاگر را به خود ندیده است. فعلا بهانه خرابی سکوهای آزادی باعث شده مهم‌ترین بازوهای قدرت هر تیمی از لحاظ ‌انگیزشی در بازی‌های خانگی از همراهی شاگردان نکونام محروم باشند.

در این خصوص می‌توان به صحبت‌های نکونام قبل از بازی هفته چهارم بسنده و به آن استناد کرد: «جای هواداران خالی است و واقعا از این موضوع ناراحتم. از باشگاه درخواست کردم بتوانیم جای دیگری بازی کنیم تا هواداران کنارمان باشند. هواداران بازوی قدرت ما هستند و کسانی هستند که به ما نیرو و انگیزه می‌دهند، ولی متاسفانه، متاسفانه، نبود آنها به ضرر ما و به سود رقیبان بوده است. امیدوارم زودتر با هواداران‌مان بازی کنیم چراکه جای خالی آنها حس می‌شود.» در این مورد شایعه شده بود استقلال قرار است برای میزبانی بازی‌های خود به مشهد برود که البته این خبر تکذیب شد اما به نظر می‌رسد در این خصوص فکرهایی در سر کادر استقلال باشد.

زمین خراب

سرمربی جوان استقلال قبل از دیدار هفته اخیر خود در نشست خبری این دیدار درباره دیگر مشکلات استقلال عنوان کرده بود: «جدا از ورزشگاه تختی آبادان که واقعا شرایط خوبی داشت در این سه هفته، اصفهان و ملوان، در آزادی وضعیت چمن خوب نبود. استادیوم آزادی استادیوم ملی است و بازی‌های بزرگ و تاریخی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی برگزار شده. همیشه سعی کردند چمن کیفیت خوبی داشته است، ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است که کیفیت خوبی ندارد. چمن را بلند نگه می‌دارند. در تصاویر تلویزیونی معلوم است و چاله و چوله زیاد دارد. ما خودمان هم گله‌مند هستیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که زمین کیفیت خوبی ندارد.»

وضعیت چمن ورزشگاه آزادی خراب‌تر از هر زمان دیگری است و این اتفاق هم باعث شده تا آبی‌ها در بازی‌های خانگی برخلاف دیدارهای خارج از خانه که از حمایت حداقلی در ورزشگاه بهره می‌برند، در فصل جاری نتوانند همه ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند. از وضعیت افتضاح سکوها و گرد و خاکی که در زمان برگزاری مسابقات به راه می‌افتاد و حال همه را بد می‌کند هم فعلا در این مقال باید چشم‌پوشی کرد.

فصل جدید پیشکش؛ فصل قبل را تسویه کنید

«من هفت هشت ماه است پول نگرفته‌ام و معلوم نیست تکلیف پول‌هایمان چه خواهد شد. به خدا ما هم خانواده داشته و درگیری‌های ذهنی‌ خودمان را داریم.» مدافع گلزن استقلالی‌ها حرف دل همه بازیکنان این تیم را می‌زند و به نوعی روی خبر طلب 30 درصدی بازیکنان این تیم از فصل گذشته صحه می‌گذارد. بازیکنان استقلال بیشتر از هر چیزی از عدم پرداختی باشگاه و تسویه‌حساب نکردن مطالبات فصل گذشته ناراحت و نگران هستند. در این خصوص شنیده می‌شود قرار است بزرگ‌ترهای استقلال به‌زودی جلسه‌ای را با مدیریت برگزار کنند تا زمان تسویه‌حساب مطالبات فصل قبل و سپس پرداختی فصل جدید به بازیکنان مشخص شود.

اسپانسر نیست

از باشگاه استقلال خبر می‌رسد فعلا به جز یامگا و اندکی از مطالبات بازیکنان جدید، سایر بازیکنان از بابت مطالبات فصل جدید خود چیزی دست‌شان را نگرفته. این در حالی است که فعلا از اسپانسر هم خبری نیست. در واقع اسپانسری که بعد از توافق با وی، خبر آن را در بوق و کرنا کردند هنوز برای پرداخت مطالبات استقلالی‌ها دست به جیب نشده و فعلا پرداختی‌ها به چند پاداش خلاصه شده است.

بازیکنان این تیم مدام مصاحبه و از وضعیت خراب استقلال در پیرامون این تیم صحبت می‌کنند این در حالی است که هیچ گوش شنوایی در پیرامون این تیم وجود ندارد. به نظر می‌رسد مدیریت با رفتار و عملکردش همه تیم را برای ادامه مسیر ناامید کرده باشد.

چالش امیدها

یکی دیگر از مشکلات استقلالی‌ها در آینده پیش رو به چالش این تیم با امیدها مربوط می‌شود. جایی که با وجود برگزاری بازی‌های آسیایی قرار است تمرینات استقلال خالی‌تر از هر وقت دیگری برگزار شود. این در حالی است که به خاطر بی‌برنامگی سازمان لیگ، زمان بازی بعدی استقلال هم فعلا مشخص نیست و همین موضوع نیز می‌تواند در ادامه به مشکلات و مصیبت‌های پیش روی نکونام در آماده‌سازی تیمش برای ادامه رقابت‌های لیگ و به‌ویژه بازی با پرسپولیس در هفته پنجم رقابت‌ها اضافه کند.

لیست ناقص بازیکنان

در حالی امشب ساعت 24 پنجره تابستانی نقل و انتقالات بسته می‌شود که هنوز ترکیب استقلال از لحاظ فنی ناقص است. آبی‌ها به جز درون دروازه که از دو دروازه بان مطمئن بهره می‌برند در سایر خطوط با ضعف‌ها و مشکلاتی مواجه هستند که در صورتی که اقدام لازم به‌منظور پوشش این ضعف‌ها تا امشب درخصوص جذب بازیکن خارجی جدید صورت نگیرد این تیم باید با همین ترکیب ناقص به کار خود حداقل تا نیم فصل ادامه بدهد.

جواد ستون استقلال

سخن آخر اینکه به نظر می‌رسد فعلا نکونام از لحاظ شخصیتی به‌عنوان ستون و عمود خیمه در استقلال بازیکنانش را از هر لحاظ (روحی، روانی و آمادگی جسمانی) نگه داشته و جالب اینکه با همین وضعیت تیمش را تا اینجا به جمع صدرنشینان جدول هم رسانده و به نظر می‌رسد فعلا آبی‌ها تنها از لحاظ نتیجه‌گیری وضعیت خوبی دارند، هرچند شرایط به اندازه‌ای اسف‌بار است که مشخص نیست تا چه زمانی این وضعیت (کسب نتایج مناسب) دوام بیاورد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار