• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۷ - ۱۰:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
در ۱۹ ماه گذشته خالص حساب سرمایه مسکو به منفی ۲۶۶ میلیارد دلار رسید؛

ردیابی مسیر سرمایه الیگارشی روسیه در ۲۰۲۲

حساب سرمایه روسیه از شروع سال 2022 تا انتهای 6ماهه نخست 2023 به منفی 266 میلیارد دلار رسیده که منفی 253 میلیارد دلار آن مربوط به دوره جنگ اوکراین است. این مقدار 2 تا 2.5 برابر خالص حساب سرمایه‌ای است که در بحران کریمه و بحران مالی 2008 رخ داده بود.

ردیابی مسیر سرمایه الیگارشی روسیه در ۲۰۲۲

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد: مرکز تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت روسیه (CMASF) که یک اندیشکده خصوصی در حوزه تجزیه و تحلیل فرآیندهای اقتصاد کلان در روسیه است، اخیرا گزارش مفصلی از تراز پرداخت‌های روسیه از سال 2008 تاکنون منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد خالص حساب سرمایه روسیه از شروع سال 2022 تا انتهای 6ماهه نخست 2023 به منفی 266 میلیارد دلار رسیده که منفی 253 میلیارد دلار آن مربوط به دوره جنگ اوکراین است. این مقدار 2 تا 2.5 برابر خالص حساب سرمایه‌ای است که در بحران کریمه و بحران مالی 2008 رخ داده بود. رصد اخبار نشان می‌دهد برخی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان این ارقام را به عنوان خروج سرمایه از روسیه عنوان کرده‌اند اما پرواضح است خروج سرمایه تنها بخشی از واقعیت‌های تغییرات خالص حساب سرمایه است. کارشناسان می‌گویند گرچه شناسایی ارقام خروج سرمایه در حساب سرمایه دشوار است، اما تعبیر درست از فرار سرمایه از کشورها ناظر بر منابعی است که به‌صورت خرید املاک و مستغلات در خارج از کشور صرف شده و این ارقام در ذیل حساب سرمایه انعکاس می‌یابد. 

برخی از رسانه‌های انگلیسی‌زبان و حتی روس‌زبان در خبر اختصاصی از خروج سرمایه 253 میلیارد دلاری در روسیه طی 18 ماه اخیر خبر داده‌اند. این موضوع اخیرا نیز در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که با عنوان شصت‌و‌نهمین گزارش پایش تحولات تجارت جهانی منتشر شده، عینا آورده شده است. در این گزارش آمده: «بر اساس گزارش اخیر مرکز تحلیل و پیش‌بینی اقتصاد کلان بانک مرکزی روسیه، خروج خالص سرمایه از روسیه از فوریه ۲۰۲۲ زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه ۲۵۳ میلیارد دلار رسیده است که چهار برابر میزان خروج سرمایه در سال ۲۰۲۱ از این کشور بوده است. حجم سرمایه خروجی از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نیز ۲۷ میلیارد دلار بوده است. براساس گزارش‌ها، میانگین نرخ خروج سرمایه از روسیه طی ۱۳ سال گذشته ۵ درصد بوده است؛ این درحالی است که نرخ فرار سرمایه نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به ۱۳ درصد رسید که از حجم خروج سرمایه پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز فراتر رفته است؛ نکته حائز اهمیت آنکه این رقم در طول بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ حدود ۱۱ درصد بود.» بررسی‌ها نشان می‌دهد عددی که رسانه‌ها از آن به‌عنوان خروج سرمایه نام برده‌اند، رقم خالص حساب سرمایه است که همه ارقام آن لزوما به معنی خروج سرمایه نیست و تنها بخشی از آن می‌توان خروج سرمایه باشد. برای توضیح بیشتر این موضوع باید بگوییم تراز پرداخت‌های خارجی، صورت حساب مالی است که کلیه مبادلات اقتصادی ساکنان یک کشور را با ساکنان بقیه کشورهای جهان، در یک مدت معین مثلا یک سال نشان می‌دهد. بنابراین تراز پرداخت‌ها نشان‌دهنده کلیه روابط اقتصادی یک کشور با خارج در طول یک زمان مشخص است.

بانک مرکزی روسیه در واکنش به خبرهای خروج سرمایه از این کشور در سال 2022 می‌گوید این اخبار واقعیت ندارد و همه ارقام خالص حساب سرمایه منجر به خروج سرمایه نشده است. الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه در نشست مشترک کمیته‌های دومای دولتی می‌گوید: «خروج سرمایه از فدراسیون روسیه در سال 2022 اندک بوده است.» نابیولینا گفت: «آنچه ما همیشه آن را خروج سرمایه می‌نامیم و این برداشت پول به‌دلایل مشکوک و برگشت‌ناپذیر است، اکنون بسیار ناچیز است اما ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.» رئیس بانک مرکزی روسیه در ادامه می‌گوید خروج سرمایه از فدراسیون روسیه با خالص حساب سرمایه که در سال 2022 بالغ بر منفی 227 میلیارد دلار بوده است، اشتباه گرفته نشود تجزیه دقیق این شاخص به اجزا دشوار است. مولفه‌های مختلفی وجود دارد، متاسفانه نمی‌توانیم مبلغ مشخصی ارائه دهیم.

برای خواندن متن کامل گزارش  اینجا را بخوانید. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار