• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۷ - ۰۲:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
تورس و یک مهاجم خارجی آخر هفته سیرجانی می‌شوند

حرکت چراغ‌خاموش گل‌گهر به‌سمت صدر

قبل از چهارمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر تیم گل‌گهر در رده دوم قرار دارد و هنوز هیچ شکستی را متحمل نشده است. پیش از این با توجه به شرایط این تیم، توقع می‌رفت سیرجانی‌ها در جمع تیم‌های بالای جدول قرار بگیرند، اما حالا می‌توانیم بگوییم شاگردان مربی یونانی خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح کردند.

حرکت چراغ‌خاموش گل‌گهر به‌سمت صدر

نیلوفر مژدهی خبرنگار: قبل از چهارمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر تیم گل‌گهر در رده دوم قرار دارد و هنوز هیچ شکستی را متحمل نشده است. پیش از این با توجه به شرایط این تیم، توقع می‌رفت سیرجانی‌ها در جمع تیم‌های بالای جدول قرار بگیرند، اما حالا می‌توانیم بگوییم شاگردان مربی یونانی خود را به‌عنوان یک مدعی مطرح کردند. گل‌گهر بعد از ۳ هفته با کسب دو برد و یک مساوی و تفاضل گل مثبت ۴ در رده دوم جدول با ۷ امتیاز بالاتر از استقلال و پرسپولیس قرار دارد. این یعنی پرسپولیس و استقلال یک رقیب جدی دیگر به‌جز سپاهان در کنار خود دارند. این تیم طی سال‌های اخیر و زمانی که وارد لیگ برتر شد همواره سعی کرد خود را در جمع مدعیان مطرح کرده و حداقل به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برسد اما تلاش‌ها و هزینه‌های این تیم تاکنون بیهوده بود. شاید تغییر مربی و همکاری با یک مربی خارجی طلسم گل‌گهری‌ها را بشکند و آنها بتوانند این فصل با توجه به روند خوبی که در پیش گرفتند نه‌تنها خود را در جمع مدعیان مطرح کرده و بتوانند سهمیه آسیایی کسب کنند حتی شانس قهرمانی نیز برای خود قائل باشند.

تو که توان رقابت نداشتی!

اوزونیدیس قبل از شروع فصل اعتقاد داشت تیمش شرایط رقابت با تیم‌های استقلال، سپاهان و پرسپولیس را ندارد و بر این باور بود نمی‌تواند در گل‌گهر با آنها رقابت کند. او در گفت‌وگویی عنوان کرده بود؛ «اولین مساله این است که اگر بازیکنانی در سطح آنها داشتیم می‌توانستیم رقابت کنیم. مطمئنا می‌خواهیم رتبه بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم. می‌خواهیم قدم به قدم و پله به پله خود را به 3 تیم اول لیگ برسانیم. یعنی نسبت به سال گذشته یک پله بالاتر برویم و به رقابت تیم‌های اول برسیم.»

این اظهارات یعنی او حتی هیچ قولی برای قهرمانی نیز به مسئولان باشگاه گل‌گهر نداده است، این درحالی است که تیم گل‌گهر در یارگیری‌ها بسیار خوب عمل کرد و اگر‌چه چند مهره خوب مثل محمد خدابنده‌لو یا رضا شکاری را از دست داد، اما به اندازه کافی در یارگیری‌ها خوب عمل کرد. از این رو شاید اگر تاکنون هم این تیم را به‌عنوان رقیب جدی به‌حساب نمی‌آوردیم حالا پس از سه هفته بالا‌نشینی این تیم در جمع مدعیان، بتوانیم گل‌گهر را یکی از مدعیان لیگ جاری به‌حساب بیاوریم.

عیار تیم در جدال‌های بزرگ مشخص می‌شود

تیم گل‌گهر هرچند در جایگاه دوم جدول قرار دارد و هیچ شکستی را نپذیرفته اما واقعیت این است که هنوز با حریف قدرتمندی مقابله نکرده است. شاگردان اوزونیدیس در بازی اول مقابل فولاد پیروز شدند، در بازی دوم با پیکان به تساوی رسیدند و در هفته سوم نیز موفق به شکست نساجی شدند. هر سه رقیب گل‌گهر در نیمه پایانی جدول قرار دارند و در این سه هفته نشان دادند که از ضعف تاکتیکی رنج می‌برند. از این رو این تیم هنوز با حریف قدرتمندی بازی نکرده است تا بدانیم عیارش چقدر است و آیا می‌تواند در مقابل تیم‌های مدعی و توانمند نیز تا این اندازه جسورانه بازی کند. پیش از این فکر می‌کردیم سرمربی تیم گل‌گهر با توجه به عملکردی که در گذشته داشته به بازی تدافعی علاقه‌مند است، اما در این سه بازی، این تیم به اندازه‌ای اجازه مانور داشت و از سوی رقبا کنترل نشد که حتی شاهد یک بازی تهاجمی از شاگردان این مربی بودیم. ابوذر خواجویی، مدیر روابط‌ عمومی باشگاه گل‌گهر در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «سرمربی تیم گل‌گهر بیش از اینکه به بازی تدافعی یا حتی هجومی توجه کنند به یک بازی مالکانه علاقه دارد. او با استفاده از برخی جوانانی که در تیم ما حضور دارند، بیشتر مایل است بازی مالکانه را ملکه ذهن بازیکنان کند. از این رو به‌خاطر نتایج سه هفته گذشته جوگیر نمی‌شویم و می‌دانیم که ممکن است در هفته‌های آینده کار بسیار سخت‌تر شود. در‌نتیجه خود را برای بازی‌های حساس و سخت‌تر آماده کردیم، شاید دو پیروزی و یک تساوی در هفته‌های ابتدایی لیگ بسیار جذاب باشد اما ما قبلا هم در هفته‌های ابتدایی موفق شدیم در جمع تیم‌های بالای جدول قرار بگیریم اما به مرور تیم‌مان افت کرد و با صدر فاصله گرفتیم، در‌نتیجه به‌خوبی از شرایط لیگ برتر باخبریم و گول هفته‌های ابتدایی را نمی‌خوریم.»

البته این اظهارات به آن معنی نیست که گل‌گهر قید قهرمانی یا حتی کسب سهمیه را زده بلکه بیشتر به‌نظر می‌رسد آنها با توجه به تجربیات سال‌های اخیر تمایل دارند محتاطانه رقابت‌ها را ادامه دهند تا اتفاقات گذشته تکرار نشود. درواقع گل‌گهری‌ها شاید بیش از تیم‌های مدعی هزینه نکرده باشد اما هزینه تیم‌شان کمتر از آنها نیست. البته مسئولان این باشگاه خود مدعی هستند که هزینه چندانی نکردند اما با توجه به بازیکنانی که به خدمت گرفتند بدون‌شک می‌توانند ادعای قهرمانی کنند.

سرمایه‌گذاری در نقل‌و‌انتقالات

تیم گل‌گهر بیلان مالی خود را در اختیار سازمان لیگ قرار داد. آنها هرچند بازیکنانی با رقم‌های نجومی به خدمت نگرفتند اما برای نفراتی که در اختیار دارند هزینه خوبی کردند. نکته مهم در مورد نقل‌و‌انتقالات تیم گل‌گهر بازیکنان جوانی است که به خدمت گرفتند. به‌جز سامان فلاح و سعید سحرخیزان چند بازیکن جوان دیگر نیز در لیست تیم گل‌گهر دیده می‌شوند که شاید همگی در ترکیب نباشند، اما پشتوانه خوبی برای این باشگاه به‌حساب می‌آیند. اغلب قراردادها با این بازیکنان سه‌ساله یا پنج‌ساله است که این خود نشان می‌دهد باشگاه گل‌گهر به‌خوبی از دوران جوانی این بازیکنان استفاده خواهد کرد و سرمایه برای آینده دارد؛ چرا‌که با توجه به توانایی‌هایی که از این بازیکنان جوان سراغ داریم می‌توانند لژیونر شده و برای باشگاه‌شان درآمدی هنگفت کسب کنند مثل همان اتفاقی که برای باشگاه فولاد درخصوص حزباوی رخ داد.

خواجویی به‌عنوان روابط عمومی باشگاه گل‌گهر با تایید این موضوع به ما گفت: «در نقل‌و‌انتقالات به‌شدت هدفمند عمل کردیم. می‌دانستیم که بازیکنان با سن و سال بیشتر به‌دردمان می‌خورند از این رو سعی کردیم ضمن حفظ اسکلت تیم حداقل چند بازیکن جوان و البته توانمند را به جمع خود اضافه کنیم. اغلب این بازیکنان که در تیم‌های ملی حضور دارند بدون‌شک جزء برترین‌های ایران هستند، به‌زودی می‌توانیم از این بازیکنان استفاده کرده و حتی منابع مالی کسب کنیم. اصلا می‌توانم بگویم ما در نقل‌و‌انتقالات سرمایه‌گذاری کردیم. انتقال این بازیکنان به تیم‌های دیگر و حتی لژیونر شدن‌شان می‌تواند برای باشگاه ما درآمد زیادی داشته باشد. شاید هزینه‌ای که کردیم در مقایسه با باشگاه‌های سپاهان، پرسپولیس، استقلال و حتی مس‌رفسنجان کمتر باشد اما سعی کردیم در نقل‌و‌انتقالات به دور از هیاهو و کاملا منطقی عمل کنیم و با جذب بازیکنان جوان و رده سنی امید آینده این باشگاه را بسازیم.»

اخباری بهترین خرید فصل؟

در هیاهوی نقل‌و‌انتقالات، هر‌چقدر باشگاه تراکتور برای حفظ محمدرضا اخباری تلاش خاصی نکرد و ترجیح داد پورحمیدی را جایگزین او کند این باشگاه گل‌گهر بود که یکی از بهترین خریدهای فصل را انجام داد. حضور این دروازه‌بان چنان تاثیر مثبتی در عملکرد تیم گل‌گهر گذاشته که اوزونیدیس به‌صراحت لب به تمجید از او می‌گشاید و اقرار می‌کند اخباری برای تیم‌شان واقعا عالی کار کرده و حتی ناجی تیمش بوده است. به اعتقاد سرمربی گل‌گهر، اخباری با واکنش‌هایش به تیم اعتماد‌به‌نفس داد.

از این رو باید در‌کنار خرید همه بازیکنان جوان و خوب این تیم اخباری را بهترین خرید گل‌گهر بدانیم؛ هرچند از تراکتور طرد شد اما برای گل‌گهر مثل یک ناجی عمل کرد و شاید حالا حضور این تیم در جایگاه سوم را باید مدیون او باشند. بدون‌شک دروازه‌بان نقش پررنگی در موفقیت یک تیم دارد و مسئولان گل‌گهر به‌خوبی به این موضوع واقف بودند. از این رو حتی زمانی که اخباری در تیم تراکتور بود به او پیشنهاد همکاری دادند و تا آخرین لحظه برای او صبر کردند تا بهترین خرید را در این پست داشته باشند.

2 بازیکن جدید در راه است

باشگاه گل‌گهر سیرجان با اینکه در نقل‌و‌انتقالات روی بازیکنان جوان حساب باز کرد اما به‌دنبال جذب دو بازیکن خارجی است.

روبرتو تورس بازیکن اسپانیایی فصل قبل فولاد که پیش از این در آستانه عقد قرارداد با استقلال نیز قرار داشت، مذاکراتی را با باشگاه گل‌گهر انجام داده که این مذاکرات مثبت بود اما هنوز قطعی نشده است. با این حال به‌نظر می‌رسد طی دو سه روز آینده دو‌طرف به جمع‌بندی نهایی و عقد قرارداد رسمی برسند. از طرفی یک مهاجم برزیلی نیز مدنظر سرمربی گل‌گهر قرار دارد که مذاکرات خوبی را هم با باشگاه سیرجانی پشت‌سر گذاشته است. قرار است عقد قرارداد با این بازیکن پس از انجام تست‌های پزشکی، رسمی و نهایی شود.

خواجویی در این مورد به ما گفت: «کار ابراهیم بایش با تیم ما تمام شده بود و حتی این بازیکن عراقی پیشنهاد اولیه خود را امضا کرد، اما به ایران نیامد. در این خصوص حتی شکایت کردیم. قبل از اینکه بخواهیم شکایت کنیم تلاش‌های زیادی شد تا این بازیکن با توجه به قراردادی که با ما دارد به ایران برگردد، اما ظاهرا قرارداد جدید برای او بهتر بود و چون پول بیشتری دادند ترجیح داد تیم ما را ترک کند. درنتیجه مجبور شدیم برای پوشش برخی نقاط ضعف خود با بازیکنان دیگری وارد مذاکره شویم. نمی‌خواهم از بازیکن خاصی اسم ببرم اما یک هافبک و یک مهاجم تا پایان هفته و بعد از بازی با ملوان به جمع ما ملحق می‌شوند. از این رو در تعطیلات در کنار ما هستند و با تیم هماهنگ خواهند شد.»

آقای مربی راضی نیست

یکی از مشکلاتی که تیم گل‌گهر با آن روبه‌رو است، وضعیت نامناسب زمین‌های چمن ایران است. هرچند ورزشگاه گل‌گهر به‌خوبی تجهیز شده و علاوه‌بر تناسب با استانداردهای مورد تایید ‌AFC، چمن مناسبی نیز دارد اما واقعیت این است که این تیم برای حضور در دیگر شهرها و بازی در چمن تیم حریف با مشکل روبه‌رو است. در آخرین صحبتی که اوزونیدیس با مدیران باشگاه گل‌گهر داشت، در این خصوص تذکرات لازم را به آنها داد. طبیعتا با توجه به اینکه این مربی به بازی مالکانه علاقه‌مند است، بازی در چنین چمن‌هایی نامناسب و البته خطرناک است. وی در این خصوص به مدیران باشگاه گل‌گهر توضیح داده و نگرانی‌های خود را درخصوص احتمال مصدومیت‌های بازیکنان خود اعلام کرده است. ضمن اینکه از آنها خواسته به این نکته توجه کنند که عملکرد تیم‌شان با توجه به زمین نامناسب تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌تواند بازی مورد‌علاقه خود را در چنین زمین‌هایی به نمایش بگذارد. البته از دست مسئولان باشگاه گل‌گهر چیزی بر‌نمی‌آید؛ چرا‌که قطعا آنها نمی‌توانند دخل و تصرفی در میزبانی دیگر رقبا داشته باشند اما حداقل سرمربی یونانی با بیان این اظهارات توقع مدیران باشگاه را از خود کم می‌کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار