• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۶ - ۱۵:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«بازپرس» چه می‌گوید؟

گفتن از واقعیت‌های تلخ ایران

حدود دو ماهی است که از قاب شبکه اول تلویزیون، سریالی به نام *بازپرس* در حال پخش هست.

گفتن از واقعیت‌های تلخ ایران

حسن علیرضائی:این سریال را میتوان از آثار موفق و خوب سیما در چندین سال گذشته برشمرد که بر اساس پرونده ای واقعی به تصویر کشیده شده است.موضوع سریال، یکی از معضلات چندین ساله کشور و جامعه است. سه کارکرد مهم برای رسانه تعریف شده که عبارت است از «اخبار، آموزش و سرگرمی» که در این سریال دو کارکرد اخبار و آموزش به خوبی و با نویسندگی قوی حسین تراب نژاد و نقش آفرینی بازیگران با تجربه ای همچون مهدی فخیم زاده، محمد رضا شریفی نیا،فرهاد قائمیان، محسن قصابیان، حمیدرضا هدایتی، رسول نجفیان،کاظم هژیرآزاد،شهین تسلیمی،پوراندخت مهیمن،فریبا متخصص،سوگول طهماسبی و دیگر بازیگران به روی آنتن رفته است. 
در سالهای گذشته فیلمسازان و تولیدکنندگان سریالهای تلویزیونی آثار و طرحهای خود را بر اساس تخیلات ذهنی نویسنده در موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، معارفی و با استفاده از شخصیت های نمادین به تصویر می کشیدند که بعضا جذابیت خاصی برای مخاطب نداشت. اما در سریال «بازپرس» و بر اساس پرونده واقعی، مخاطب سریال، با هنر و ابتکار کارگردان این مجموعه یعنی احمد معظمی با شخصیت واقعی داستان روبرو شده است.این شخصیتها برآمده از درون داستان واقعی و پرونده های موجود در قوه قضائیه است که برای نخستین بار و با هدف به تصویر کشیده شدن در قاب تلویزیون در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته است. 
مخاطبان این سریال آنچه را که تا پیش از این از روشهای مختلف مانند فضای مجازی، سایتها و... شنیده بودند را می‌بینند و بخشی از واقعیتهای تلخ جامعه را بصورت شفاف از طریق رسانه ملی احساس میکند. 
 موضوع اصلی سریال این است که عده ای با استفاده از رانت و بده بستانهای سیاسی و نفوذ در دستگاه قضائی و شبکه بانکی کشور وامهای میلیاردی بدون وثیقه و یا با حداقل وثیقه میگیرند و در طرف دیگر قضیه خانواده ای برای برگزاری عروسی پسر خود معطل صد میلیون وام از بانک است و در نهایت برای گرفتن پول قرضی عامل قتل غیرعمدی همسر دوست قدیمی و سرمایه دار خود میشود. 
در طرفی بانک با یک تلفن مدیرعامل مبلغ بالای صد میلیارد تومان برای یک فرد که به اسمش شرکت سوری ثبت کرده اند، واریز میکند و از طرفی پدر خانواده که اتفاقا فردی بازنشسته است به خاطر نداشتن ضامن و دیگر اشکالات دست و پا گیر دست خالی از بانک بیرون میاید. در بخش دیگر این سریال نفوذ باند ثروت و قدرت و ارتباط با یک قاضی و آلوده کردن داماد وی را میبینیم که در روند رسیدگی به پرونده خلل ایجاد میکند. در سوی دیگر قاضی را می‌بینیم که با  ایستادگی مقابل تهدیدها و تطمیع ها با شجاعت و دقت کافی پرونده را بررسی و به سرنخ های زیادی دست پیدا میکند. این قصه های پر غصه جامعه، تا حدودی قشرهای مختلف مردم را دلگیر و مایوس کرده اما بیان و به تصویر کشیدن این  واقعیتها نتایج مثبتی برای مجموعه حاکمیتی در پی خواهد داشت. 
_نخستین تاثیر مثبت اینگونه سریالها جذب و افزایش مخاطبان رسانه ملی است. رسانه ای که در این وانفسای جنگ نابرابر رسانه ای تنهاست و اینگونه آثار، مخاطب را بیش از پیش پای گیرنده های تلویزیون می کشاند. 
_دیگر اثر مثبت این دست تولیدات تلویزیونی بازگشت اطمینان بیشتر مردم به مجموعه حاکمیت است، که رسانه ای که کاملا دولتی و وابسته به نظام میباشد، برخی از واقعیتهای تلخ جامعه را به تصویر میکشد و رسانه ملی با ایفای نقش و وظیفه ذاتی خود قدری سوسوی امید را در دل مردم بیشتر میکند. 
_دیگر اثر مثبت سریال بازپرس را میتوان در افزایش و انتقال مطالبات مردم به مسئولان سه قوه برای برخورد شدید و قوی با چنین مفسدان دانه درشت برشمرد که ان شاءالله این موارد اگر کاملا ریشه کن نمیشود،به حداقل ترین سطح خود برسد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار