• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۵ - ۰۳:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمایه‌گذاری برای فردا؛

آینده سبز فوتبال عربستان

سرمایه‌گذاری سرسام‌آور سعودی‌ها با هدف توسعه فوتبال در این کشور با قدرت ادامه دارد و رسمی شدن قرارداد ستاره‌های مطرح فوتبال و حضور مربیان نامدار چون استیون جرارد روی نیمکت تیم‌های لیگ عربستان، حاکی از نمایش پرزرق‌وبرق حاکمان این کشور در حوزه فوتبال است.

آینده سبز فوتبال عربستان

امیر خسرو آبادی: سرمایه‌گذاری سرسام‌آور سعودی‌ها با هدف توسعه فوتبال در این کشور با قدرت ادامه دارد و رسمی شدن قرارداد ستاره‌های مطرح فوتبال و حضور مربیان نامدار چون استیون جرارد روی نیمکت تیم‌های لیگ عربستان، حاکی از نمایش پرزرق‌وبرق حاکمان این کشور در حوزه فوتبال است. تیم‌های ثروتمند عربستان همچنان به‌دنبال امضای قرارداد با چهره‌های شناخته‌شده فوتبال اروپا و بهبود ترکیب فصل بعد خود هستند. هر روز خبرهای جدیدی از پیشنهادهای نجومی و دستمزدهای بسیار بالا به ستاره‌های باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های معتبر اروپایی منتشر می‌شود و لیگ عربستان بدون شک این فصل در مرکز توجه رسانه‌های ورزشی جهان خواهد بود.

در این میان، بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش و به‌ویژه رشته مهیج فوتبال، وقوع این اتفاقات را شبیه به آنچه در لیگ چین رخ داد، می‌بینند و شاید تا حدودی گمان می‌کنند که لیگ عربستان نیز به سرنوشت نافرجام لیگ این کشور شرقی دچار خواهد شد. حال آنکه توجه به برخی موضوعات و نگاه دقیق‌تر به این مسائل ورزشی بیشتر فوتبال‌دوستان را به آینده بهتر فوتبال عربستان امیدوار می‌کند.

نخست اینکه، هزینه‌های باشگاه‌های سعودی برعکس چین جزئی از اصلاحات عمومی و برنامه‌های گسترده پیشرفت ملی است که به‌دنبال تغییر پادشاه و ولی‌عهد این کشور، اجرای آن آغاز شده است. باید به این نکته مهم توجه داشت که محمد بن سلمان قصد دارد عربستان را به یک قطب ورزشی تبدیل کند و این موضوع را جزء مهمی از برنامه‌های خود برای توسعه اقتصادی و رهایی از وابستگی به نفت می‌داند. عربستان قرار است به یک مرکز مدرن تجاری و اقتصادی تبدیل شود. ورزش یکی از ابزارهای مهم برای کشاندن گردشگران به این کشور شناخته می‌شود. فوتبال در اندیشه‌های بلندپروازانه بن سلمان نقشی اساسی دارد. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور که زیر نظر شخص ولی‌عهد اداره می‌‌شود، بخش عمده‌ای از سهام ۴ باشگاه بزرگ لیگ این کشور یعنی النصر، الهلال، الاتحاد و الاهلی را خریداری کرد. این صندوق مسئولیت تبدیل لیگ عربستان به یکی از ۱۰ لیگ پردرآمد فوتبال جهان در چشم‌انداز ۲۰۳۰ را به عهده خواهد داشت.

دوم اینکه، عربستان نسبت به چین موقعیت به مراتب بهتری برای توسعه فوتبالی در اختیار دارد‌. موضوع فقط دارا بودن سرمایه‌های بیشتر و نقدینگی ۵۰۰ میلیارد پوندی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی نیست. عربستان در زمین فوتبال یکی از قدرت‌های سنتی فوتبال آسیا به شمار می‌رود. سعودی‌ها تاکنون ۶ بار به جام جهانی صعود کرده‌اند، اما چین تنها یک بار حضور در این رقابت‌های مهم فوتبالی را تجربه کرده است. عربستان ۳ قهرمانی جام ملت‌های آسیا را در کارنامه درخشان خود دارد که ۳ بار بیشتر از چین است. باشگاه‌های سعودی حتی قبل از سرمایه‌گذاری‌های کلان اخیر، نسبت به دیگر لیگ‌های آسیا، برترین لژیونرهای اروپایی را در اختیار داشتند.

قدرت رسانه‌ای در حوزه ورزش نیز نکته دیگری است که آینده روشن عربستان را رقم خواهد زد. ستاره‌های مشهور فوتبال پس از حضور در لیگ چین از صحنه رسانه‌ها محو شدند، اما میلیون‌ها دنبال‌کننده صفحه اینستاگرام کریستیانو رونالدو و دیگر ستاره‌های حاضر در لیگ عربستان، هر روز پیگیر عملکرد و اخبار مرتبط با بازیکنان طراز اول فوتبال جهان هستند. همه این عوامل حاکی از برگزاری لیگی پویا در آینده نه چندان دور خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک