• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۵ - ۰۲:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پرسپولیس در قطر یا امارات میزبان النصر ‌می‌شود؟

تصمیم گل‌محمدی برای تغییر در ترکیب قرمزها

پرسپولیس بعد از 12 برد پیاپی (با احتساب بازی‌های فصل گذشته این تیم در لیگ و جام حذفی) درنهایت مقابل ذوب‌آهن به تساوی دست یافت. مهم‌ترین اتفاق این دیدار گل به خودی سروش رفیعی بود که در یک لحظه فراموش کرد موقع پرتاب اوت علیرضا بیرانوند طبق خواسته کادرفنی و تاکتیک تیم از دروازه خارج شده تا مدافعان را از زیر پرس حریف رها کند.

تصمیم گل‌محمدی برای تغییر در ترکیب قرمزها

حمیدرضا اسکندری خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس بعد از 12 برد پیاپی (با احتساب بازی‌های فصل گذشته این تیم در لیگ و جام حذفی) درنهایت مقابل ذوب‌آهن به تساوی دست یافت. مهم‌ترین اتفاق این دیدار گل به خودی سروش رفیعی بود که در یک لحظه فراموش کرد موقع پرتاب اوت علیرضا بیرانوند طبق خواسته کادرفنی و تاکتیک تیم از دروازه خارج شده تا مدافعان را از زیر پرس حریف رها کند. در‌واقع این عدم‌تمرکز سروش به قیمت از دست رفتن دو امتیاز برای پرسپولیس تمام شد و خودش نیز در بین دو‌نیمه این بازی از سوی یحیی گل‌محمدی تعویض شد. 
سرخپوشان فردای بازی با ذوب‌آهن به ریکاوری پرداختند و دیروز هم یحیی گل‌محمدی تمرین تیمش را در دو گروه برگزار کرد. نفرات اصلی که در ترکیب بازی با ذوب‌آهن قرار داشتند فقط به استخر رفتند و دیگر نفرات هم با حضور در سالن بدنسازی کار با وزنه و تمرینات قدرتی را در برنامه تمرینی خود قرار دادند. شاگردان یحیی گل‌محمدی قرار است از امروز برای بازی با فولاد تمرینات تاکتیکی خود را آغاز کنند. این در شرایطی است که سرخپوشان اهوازی بعد از اخراج علیرضا منصوریان هنوز سرمربی جدید خود را معرفی نکرده‌اند و در‌واقع پرسپولیس به‌نوعی خوب موقعی به مصاف فولاد می‌رود. 

یحیی تغییر تاکتیک می‌دهد؟
پرسپولیس در 12 بازی خود با تاکتیک 1-4-1-4 به میدان رفته است و علی‌رغم اینکه حریفان این تیم در بازی‌های آخر خیلی خوب توانسته‌اند روزنه‌های این تیم را برای حمله کردن ببندند، یحیی همچنان اصرار دارد که تیمش با این روش بازی کند. اگرچه در نیمه‌دوم بازی با ذوب‌آهن بود که یحیی سیستم تیمش را به 2-4-4 تغییر داد. به این ترتیب که محمد عمری در کنار شهاب زاهدی در خط حمله قرار گرفت و ریگی هم به‌جای سروش رفیعی با دوندگی بیشتر سعی کرد برنده نبردهای میانه میدان باشد. 

چرا امیری به دفاع چپ رفت؟
پرسپولیس اگرچه سه تا از بهترین مدافعان میانی لیگ را در تیم خود دارد اما نه گولسیانی، نه پورعلی‌گنجی و نه کنعانی چپ پا نیستند و به‌خاطر همین مساله وقتی در پست دفاع میانی مایل به چپ بازی می‌کنند کیفیت‌شان تا حدی افت می‌کند. این نکته را محمد ربیعی خیلی خوب متوجه شده بود و از این رو به مهاجمانش ماموریت داده بود که روی پورعلی‌گنجی زوم کرده و با بردن توپ به‌سمت چپ او این بازیکن را وادار به خطا کردن کنند. اتفاقی که درنهایت رخ داد و پورعلی به‌خاطر خطای شدید کارت زرد گرفت. یحیی هم خیلی خوب این موضوع را متوجه شد و به همین خاطر در ابتدای نیمه‌دوم علی نعمتی چپ‌پا را به دفاع میانی آورد و امیری را به‌سمت چپ خط دفاع برد. این در‌حالی بود که گولسیانی هم روی نیمکت سرخپوشان نشسته و همه انتظار ورود او را به‌جای پورعلی‌گنجی داشتند اما چون این بازیکن هم راست پا بود، یحیی، نعمتی را به او ترجیح داد. به‌هر‌حال این مساله‌ای است که شاید حریفان آسیایی پرسپولیس هم به آن رجوع کنند و بخواهند مدافعان میانی پرسپولیس را از سمت چپ که نقطه‌ضعف‌شان به‌حساب می‌آید تحت فشار قرار دهند. 

احتمال حضور چند بازیکن در ترکیب اصلی پرسپولیس
سرخپوشان در فصل جاری نمایش چندان خوبی از خود ارائه نداده‌اند اما چون در دو بازی ابتدایی خود پیروز شدند این مساله کمتر به چشم آمد، اما تساوی با ذوب‌آهن باعث شد موج انتقادها علیه تیم یحیی سرازیر شود. در کنار این موضوع سرمربی پرسپولیس خودش هم از عملکرد چند بازیکن تیمش رضایت چندانی ندارد و ممکن است بخواهد در بازی با فولاد چند تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کند. مرتضی پورعلی‌گنجی، سروش رفیعی و شهاب زاهدی از‌جمله بازیکنانی هستند که احتمال نیمکت‌نشینی‌شان در اهواز زیاد است. در این میان پورعلی‌گنجی رقیب آماده‌ای چون گولسیانی را روی نیمکت می‌بیند. یاسین سلمانی نیز در بازی با ذوب نشان داد که می‌تواند جانشین خوبی برای رفیعی باشد. عمری هم بازیکنی است که به اعتقاد خیلی‌ها جایش روی نیمکت پرسپولیس نیست و او قابلیت بازی در وینگر سمت راست و چپ و خط‌حمله را به‌عنوان مهاجم مکمل دارد. شواهد امر نشان می‌دهد یحیی حداقل یک یا دو تغییر را در ترکیب تکراری‌اش خواهد داشت. البته به‌نظر می‌رسد اگر یحیی مهاجمی بهتر از زاهدی داشت خیلی زودتر از اینها تصمیم به نیمکت‌نشین کردن او می‌گرفت، اما در شرایط فعلی مجبور است او را بازی دهد. بازیکنی که با ادامه این روند قطعا فشار خیلی بیشتری از سوی هواداران به او وارد می‌شود. 

پرسپولیس در قطر یا امارات
باشگاه پرسپولیس از روز گذشته سخت پیگیر این بود که برای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند میزبان حریفانش باشد یا نه. مخصوصا برای بازی با النصر که سخت‌ترین حریف سرخپوشان در این مرحله به‌حساب می‌آید و این باشگاه نیز اعلام کرده برای میزبانی از پرسپولیس به امارات خواهد رفت. در همین راستا میزبانی سرخپوشان از رونالدو و یارانش در خارج از ایران به‌نوعی قطعی است و این باشگاه از امروز به‌دنبال رایزنی خواهد بود تا بتواند با کمترین هزینه یک ورزشگاه مناسب را برای بازی اول خود مقابل النصر انتخاب کند. گزینه اول باشگاه پرسپولیس میزبانی از تیم النصر در قطر است و کشور امارات گزینه دوم به‌حساب می‌آید. در این مورد ظرف یکی دو روز آینده خبرهای تکمیلی را خواهیم داشت. نکته قابل توجه اینکه چمن بد ورزشگاه آزادی باعث شده بازیکنان و مربیان پرسپولیس از بازی در ورزشگاه‌های قطری و اماراتی مقابل حریفان آسیایی‌شان استقبال کنند. 

پاداش‌های قهرمانی به آینده موکول شد
باشگاه پرسپولیس روز قبل از بازی این تیم با ذوب‌آهن و صبح روز این مسابقه پرداختی جدا‌گانه به اعضای تیمش داشت. سرخپوشان به‌خاطر برتری مقابل تراکتور در تبریز هر یک 25 میلیون تومان پاداش گرفتند و در بخش بعدی نیز 10 درصد از قرارداد این فصل‌شان پرداخت شد. در‌واقع ابتدا قرار بود مدیریت باشگاه پرسپولیس پاداش‌های سرخپوشان که 15 درصد قرارداد فصل پیش آنها بوده را پرداخت کند، اما چون برای این پرداختی تاریخی در قرارداد اعلام نشده بود، درویش تصمیم گرفت پرداختی به سرخپوشان را 10 درصد قرارداد آنها اعلام کند. در همین راستا به سرخپوشان اعلام شده که فعلا شرایط باشگاه برای پرداخت پاداش‌های اشاره شده فراهم نیست و نمی‌توانند برای آن زمانی تعیین کنند. بازیکنان و مربیان پرسپولیس اصلا از این موضوع استقبال نکرده‌اند و اینکه چه زمانی واکنش نشان دهند مشخص نیست. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار