• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۴ - ۱۱:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تقویت آموزش‌های مهارتی یکی از اولویت‌های جدی دانشگاه آزاد در سال تحصیلی آینده است

تاسیس مدارس مهارتی جدید بر محور آمایش استان‌ها

مایل جوانان برای حضور در دانشگاه کم شده و می‌بینیم که افراد به کسب مهارت‌ها و کارآموزی در آموزشکده‌ها و شرکت‌های خصوصی تمایل بیشتری دارند تا درس‌خواندن و پشت کنکور ماندن برای قبولی در دانشگاه‌ها. از طرفی صنعت و بازارکار ترجیح می‌دهد نیروی‌کار خود را از بین افرادی انتخاب کند که مهارت و تخصص کافی در حوزه فعالیت آنها را داشته باشد، این موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که ارتباط صنعت و دانشگاه کمرنگ شده و در جامعه شاهد فارغ‌التحصیلان بیکاری هستیم که نمی‌توانند شغل مناسبی داشته باشند.

تاسیس مدارس مهارتی جدید بر محور آمایش استان‌ها

مطهره سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: چند سالی است که نظام جامعه و بازارکار دگرگون شده و صرفا دریافت مدرک تحصیلی در دانشگاه‌ها نمی‌تواند شغل آینده دانش‌آموختگان را تضمین کند. قسمتی از این مساله به محدودیت‌های شیوه‌های تدریس و عدم وجود فعالیت‌های عملی در دانشگاه‌ها برمی‌گردد که نتیجه آن حضور فارغ‌التحصیلان بدون مهارت در جامعه است. به‌تبع آن تمایل جوانان برای حضور در دانشگاه کم شده و می‌بینیم که افراد به کسب مهارت‌ها و کارآموزی در آموزشکده‌ها و شرکت‌های خصوصی تمایل بیشتری دارند تا درس‌خواندن و پشت کنکور ماندن برای قبولی در دانشگاه‌ها. از طرفی صنعت و بازارکار ترجیح می‌دهد نیروی‌کار خود را از بین افرادی انتخاب کند که مهارت و تخصص کافی در حوزه فعالیت آنها را داشته باشد، این موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که ارتباط صنعت و دانشگاه کمرنگ شده و در جامعه شاهد فارغ‌التحصیلان بیکاری هستیم که نمی‌توانند شغل مناسبی داشته باشند. در این شرایط دانشگاه باید پای خود را از دایره تدریس‌ نظری فراتر بگذارد و مهارت‌‌آموزی به دانشجویان را اولویت اصلی خود قرار بدهد. کشور مدت‌هاست که با این مشکل روبه‌رو است و در سال‌های اخیر شاهد جلسات، مصوبات و ابلاغیه‌های متنوعی برای برطرف کردن این موضوع از سمت سازمان‌های ذی‌ربط بوده‌ایم.

دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران که بستر تحصیل افراد زیادی را در گوشه و کنار کشور را فراهم کرده، پیش‌قدم رفع این مساله در جامعه و دانشگاه شده است. این دانشگاه طرح‌هایی مانند پویش، مدارس عالی مهارتی، طرح‌های کاربنیان و... را با هدف ایجاد و تسهیل ارتباط دوباره صنعت و دانشگاه برنامه‌ریزی کرده است. در همین راستا گفت‌وگوی «فرهیختگان» با معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد و روسای دانشگاه آزاد در پنج استان درباره فعالیت‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه آزاد را در ادامه می‌خوانید. 

محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد: مدارس مهارتی متناسب با ویژگی‌های آمایشی تاسیس می‌شوند.

حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد: دانشگاه ‌آزاد استان مازندران امسال مهارت‌آموزی در حوزه ساخت طلا و جواهر را در دستور کار دارد.

سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد استان گلستان: آینده شغلی جوانان در گرو تقویت آموزش‌های مهارتی است.

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد استان خوزستان : و در زمینه اعزام نیرو‌های مهارت‌آموز با گروه ملی فولاد تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم.

محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد استان فارس:بهترین مسیری که در راستای مهارت‌آموزی وجود دارد، طرح پویش است که در دانشگاه آزاد استان فارس نزدیک به هزار نفر از دانشجویان ارتباط خوب و نزدیکی با صنعت برقرار کردند.

محمدحسین رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان:دانشگاه آزاد در استان هرمزگان دو دانشگاه مهارتی در شهر بندرعباس و قشم دارد که 28 رشته مهارتی در آنها تدریس می‌شود، که عموما رشته‌های کاربردی و متناسب با صنعت، خدمات و نیاز جامعه هستند.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو اینجا را بخوانید. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار