• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۲ - ۰۶:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی فساد در فوتبال ایران با بهزاد داداش‌زاده:

اگر ریگی به کفش‌شان نیست چرا برخی تست دوپینگ نمی‌دهند؟

مصرف مواد ممنوعه، دوپینگ و مخدر در سال‌های اخیر بین برخی فوتبالیست‌ها شایع شده تا جایی که حتی شایعاتی مبنی‌بر مثبت شدن تست اعتیاد برخی بازیکنان و مربیان فوتبال هم شنیده می‌شود و همین موضوع باعث شده حالا برخی پیشکسوتان فوتبال ایران روی این قضیه حساس شوند و به آن واکنش نشان بدهند. نشر این اخبار در فضای مجازی باعث شده بهزاد داداش‌زاده پیشکسوت سرخابی‌ها نسبت به آن واکنش اعتراضی و سفت و سختی نشان دهد.

اگر ریگی به کفش‌شان نیست چرا برخی تست دوپینگ نمی‌دهند؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: مصرف مواد ممنوعه، دوپینگ و مخدر در سال‌های اخیر بین برخی فوتبالیست‌ها شایع شده تا جایی که حتی شایعاتی مبنی‌بر مثبت شدن تست اعتیاد برخی بازیکنان و مربیان فوتبال هم شنیده می‌شود و همین موضوع باعث شده حالا برخی پیشکسوتان فوتبال ایران روی این قضیه حساس شوند و به آن واکنش نشان بدهند. 
البته در ماه گذشته نیز برخی رسانه‌ها در گزارش‌هایی خبر از فرار چند ستاره لیگ برتری از تست دوپینگ داده و مدعی شده‌اند که سرمربیان از دادن تست اعتیاد طفره می‌روند!
نشر این اخبار در فضای مجازی باعث شده بهزاد داداش‌زاده پیشکسوت سرخابی‌ها نسبت به آن واکنش اعتراضی و سفت و سختی نشان دهد و اعلام کند: «جالب است که همه می‌دانیم چه اشخاصی هستند ولی برخورد نمی‌کنیم و تازه با اینها همکاری بیشتر انجام می‌گیرد.» ادامه حرف‌های اعتراضی و جنجالی داداش‌زاده با «فرهیختگان» را در متن زیر می‌خوانید. 

 همبازیانی داشتم که این کار‌ها را می‌کردند
در ابتدا باید از کسی که این مساله را برای اولین‌بار عنوان کرد تشکر کنم. هرچند متاسفانه در دوره من هم چه در پرسپولیس و چه در استقلال، همبازیانی داشتم که دست به کارهای این شکلی می‌زدند. ما اینها را می‌دیدیم و نصیحت‌شان هم می‌کردیم اما کسی گوش نمی‌داد. بعدها که مربی شدم باز هم چنین قضایایی را دیدم. به‌طور مثال در داماش چنین اتفاقاتی افتاد اما چون سرمربی نبودم نتوانستم از برخی کارها جلوگیری کنم. خدا را شکر در آن زمان کمیته انضباطی متوجه برخی مسائل شد و جلوی یکسری‌ را گرفت. 

 هرکس را که مخالف اینها بود برکنار کردند
هرکسی را که گرفتند یا تست‌شان مثبت شد در ادامه برای این افراد راه بیشتر باز شد. جالب اینکه یکسری‌ که پست و سمت داشتند و با این افراد مخالفت کردند؛ آنها را کنار گذاشتند. این درحالی است که این افراد در ادامه در فوتبال کشور رشد کردند. اگر یادتان باشد آن زمان‌ها خبری از تست دوپینگ و اعتیاد نبود و کار به‌گونه‌ای پیش رفت که حتی برای تیم ملی هم وقتی اعلام کردند که قرار است تست دوپینگ و اعتیاد بگیرند، خودشان محترمانه نیامدند، چون فهمیدند وضع خراب است و دست‌شان رو می‌شود. 

 با 7 نفر به جام‌جهانی ساحلی رفتیم!
حتی در ابتدا که فوتبال ساحلی تاسیس شده بود، کریم مقدم مسئول برگزاری آن دوران هم خودش شاهد است که این مسائل باعث شد 5 نفر با ما به جام‌جهانی ساحلی نیایند و فقط 7 نفر راهی جام‌جهانی شدیم، یعنی من که به‌عنوان مربی تیم ملی بودم، اسمم به‌عنوان گلر در جام‌جهانی 2006 رد شد. 
 بعضی مربیان دست به کارهایی می‌زنند
الان از فدراسیون فوتبال می‌خواهم جلوی این اتفاقات را بگیرد. الان جوانان ما دارند رشد می‌کنند و نباید اجازه بدهند کار بیشتر از اینها بیخ پیدا کند. همین الان در رقابت‌های زیرگروه خیلی اتفاقات می‌افتد که جای بحث دارد. خیلی از مربیان هم هستند که با وجود اینکه در گود نیستند دست به برخی کارهای این شکلی می‌زنند. البته در این لیگ‌ها که رسانه هم وجود ندارد و فساد بیداد می‌کند. متاسفانه آنجا برای اینکه نتیجه بگیرند و تیم‌شان را بالا بیاورند دست به همه کاری می‌زنند. الان هم در لیگ برتر شاهد دلالی و فساد هستیم و همین اتفاقات می‌افتد ولی کسی جلویش را نمی‌گیرد. چرا؟

 برخی اتفاقات بعدا منجر به مرگ‌ومیر می‌شود
چرا باید اتفاقاتی بیفتد که بعدا منجر به مرگ‌ومیر شود؟! از ایفمارک و کسانی که جلوی برخی اتفاقات را می‌گیرند ممنونم. من یکی از حامیان این افراد هستند. در این زمینه خیلی‌ها هستند که شعار می‌دهند یا خیلی‌های دیگر تیم داشته‌اند و آلوده این کار شده‌اند و حالا که به آنها تیم نمی‌دهند نقش دایه مهربان‌تر از مادر را برای فوتبال بازی می‌کنند. درحالی‌که خودشان از پشت‌پرده برخی اتفاقات را رقم می‌زنند. حتی امروز به رسانه‌ها هم دعوت می‌شوند، هرچند زمانی که خودشان بودند همین اتفاقات را رقم زده‌اند. بعد اینها می‌آیند درباره دلالی در فوتبال صحبت می‌کنند. مربی و پیشکسوت داریم که مصرف‌کننده هستند و ارتباط‌های پشت‌پرده دارند ولی هنوز کار می‌کنند اما نسل جوان، با دانش و سالم باید بیرون بنشینند. چرا چون با دلال‌ها در ارتباط نیستند یا از آنها مواد نیروزا و دارو نمی‌خرند و با آنها همکاری نمی‌کنند، برای اینکه نتیجه بگیرند با زندگی بازیکن و تیم‌شان بازی می‌کنند. 

 ترس از پروین
جالب اینکه اوضاع طوری‌شده که بازیکن، مدیرعامل و مربی تعیین می‌کند. کجا زمان ما این شکلی بود؟ ما عشق پیراهن بودیم و خودم به‌شخصه در سال اول با قرارداد 100 هزار تومانی به پرسپولیس رفتم ولی هیچ وقت این شکلی نبود. اگر مصدوم می‌شدیم جرات نداشتیم پماد به پایمان بزنیم و می‌ترسیدیم که علی پروین بفهمد، چون او یک شعار داشت که بازیکن تحت هر شرایطی باید بازی کند و ما اصلا دردی احساس نمی‌کردیم. 

 تا قرص نمی‌خوردند بازی نمی‌کردند
اسمی نمی‌برم تا با آبروی کسی بازی نشود اما برخی از همین پیشکسوتان امروزی که همدوره‌ای‌های خودم بودند تا مصرف نمی‌کردند و قرص نمی‌خوردند، بازی نمی‌کردند. همه اینها را با چشمانم دیده‌ام. در یکی از تیم‌هایی که بودم عده‌ای سر این قضیه چون ماجرا را فهمیده بودم و با آنها همکاری نمی‌کردم با من در افتادند. آن موقع این صحبت‌ها را نگفتیم، چون کسی حامی ما نبود و کسی حمایت‌مان نمی‌کرد. 
 زد و بند به نفع شاگردان 
الان مربی لیگ برتری را ببینید. هر جایی می‌رود پسر یکی از مسئولان را با خود می‌برد و حالا تحت حمایت قرار گرفته است. اینها کجای فوتبال ایران بوده‌اند؟ اینها شاگرد برخی‌هایی هستند که در این فوتبال اسم نیکی از خود به یادگار نگذاشته‌اند و هنوز هم در نقش مشاور فعال هستند. همین‌ها هنوز به نفع تیم‌های شاگردان خود در حال زد و بند هستند و پول‌شان را می‌گیرند. در غیر این صورت شما فکر می‌کنید اینها آرام نشسته‌اند خانه‌شان؟

 خیلی از فوتبالیست‌های قدیمی دچار عوارض شده‌اند
درصد زیادی از بازیکنان امروزی هم متاسفانه رو به استعمال قلیان آورده‌اند و به‌نظر می‌رسد استفاده از آن به یک امر شایع بین فوتبالیست‌ها تبدیل شده است. انگار قبح ماجرا ریخته است. از نزدیک خودم دیده‌ام که در قلیان چیزهایی را می‌انداختند و می‌کشیدند. به‌شخصه در عمرم از این کارها نکرده‌ام اما برای شما مثال می‌زنم که خیلی از فوتبالیست‌های دهه‌های 70 و 80 کشور، بعد از اینکه فوتبال را کنار گذاشتند به عوارض و بیماری‌های مختلفی دچار شدند. مثلا ریزش مو گرفتند. می‌دانید چقدر از این قرص‌ها می‌خوردند یا آمپول می‌زدند؟ 

 شرط‌بندی و قمار روی فوتبال توسط برخی بازیکنان
درباره امروزی‌ها هم که اصلا حرفش را نزنید. اینها با خیلی از قدیمی‌ها در ارتباط هستند و در شرط‌بندی نیز با آنها سهیم می‌شوند. یک بازی دربی در گذشته ما را به کافه دعوت کرده بودند و یکی از پیشکسوتان آنجا بود. دیدم که دارند قمار می‌کنند. ابتدا یک رقم سنگین روی گل اول بازی توسط پرسپولیس بستند. این اتفاق افتاد. در ادامه روی گل دقیقه 60 استقلال رقم سنگین دیگری شرط بسته شد و این گل هم در این دقایق زده شد. غیبگو که نبودند و بعد فهمیدیم داستان چه بود. چه رقم سنگینی همانجا رد و بدل شد. فهمیدم خبرهایی هست و برخی ها گویا با اینها در ارتباط هستند. آدم این چیزها را می‌بیند شک می‌کند. 

 با آزمایشگاه هم زد و بند می‌کنند!
یک روزنامه تیتر زده بود: «فرار چند ستاره لیگ برتری از تست دوپینگ؛ سرمربیان از دادن تست اعتیاد طفره می‌روند!» من هم اعتقاد دارم که موضوع همین شکلی است که نوشته‌اند. اینها اگر ریگی به کفش ندارند چرا نباید تست بدهند. با این پول‌های هنگفتی که می‌گیرند، یعنی به همین راحتی از این موقعیت می‌گذرند؟ خیلی‌ها هم زرنگ هستند و با آزمایشگاه زد و بند و جواب آزمایش را جابه‌جا می‌کنند. 

 5 سال فوتبال را تعطیل کنید
دادکان یک‌بار حرف قشنگی زد. یک‌بار این فوتبال را به‌منظور پاکسازی چند سال تعطیل کنید. الان هم که به‌خاطر تغییر اساسنامه 300 بازیکن را نابود کرده‌اند. مگر چه می‌شود 5 سال در این فوتبال را ببندند و از ریشه سالم‌سازی کنند. اجازه بدهند نسل جدید درست بار بیاید. اصلا 3 هزار تا نابود شوند چه ایرادی دارد؟ در ازای آن نسل جدید سالم پرورش پیدا کند.

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار