• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۶-۰۲ - ۰۵:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» راهکارهای فناورانه‌ای را بررسی می‌کند که دسترسی 2 میلیارد نفر در جهان را به آب آشامیدنی تسهیل خواهد کرد

فناوری علیه بحران آب

بحران آب تنها معضل کشور ما نیست بلکه به دلیل گرمایش آب و هوای جهانی، بسیاری از کشورهای دنیا با مشکل دسترسی به آب آشامیدنی مواجه شده‌اند. تغییرات آب و هوایی که به‌ویژه در چند دهه اخیر به اوج خود رسیده، تنش‌های آبی را برای میلیاردها نفر در دنیا ایجاد کرده است.

فناوری علیه بحران آب

ندا اظهری، مترجم: بحران آب تنها معضل کشور ما نیست بلکه به دلیل گرمایش آب و هوای جهانی، بسیاری از کشورهای دنیا با مشکل دسترسی به آب آشامیدنی مواجه شده‌اند. تغییرات آب و هوایی که به‌ویژه در چند دهه اخیر به اوج خود رسیده، تنش‌های آبی را برای میلیاردها نفر در دنیا ایجاد کرده است. سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی اعلام کرد که در سال گذشته، حدود دو میلیارد و 200 میلیون نفر در دنیا به آب آشامیدنی پاک دسترسی نداشتند و حدود 653 میلیون نفر هم از امکانات شست‌وشوی دست در منازل مسکونی خود برخوردار نبودند. مقابله با این مشکلات جزء یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است که شامل تضمین در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه انسان‌ها تا سال 2030 است. به‌طورقطع، استفاده از فناوری‌ها و راه‌حل‌های نوآورانه می‌تواند بخش زیادی از بحران آب را در دنیا رفع کند. 
به گزارش nature، زمانی که طرخ توسعه پایدار سازمان ملل مطرح شد دانشمندان بسیار خوشبین بودند که بتوان در سایه این طرح آب را برای همه مردم جهان قابل دسترس کرد. از سال 2000 حدود دو میلیارد نفر دیگر هم به جمع کسانی که آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا کردند، اضافه شدند. تا سال 2020، فاضلاب 56 درصد تمام خانوارها در دنیا تصفیه شده بود اما به نظر می‌رسد وضعیت موجود، مسیر درستی را طی نمی‌کند و سازمان ملل در زمینه آب و فاضلاب به‌خوبی نتوانسته عمل کند. کشورها معمولا این هدف را چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی در اولویت خود قرار نمی‌دهند. براساس برآوردهای سازمان ملل، جهان برای دستیابی به هدف توسعه پایدار تا سال 2030 باید چیزی قریب 260 میلیارد دلار هزینه کند که به نظر می‌رسد میزان این هزینه برای آسیا و آفریقا که بالاترین میزان عدم دسترسی افراد به آب آشامیدنی را در خود جای داده‌اند، بیش از دیگر نقاط جهان است. کمک‌های توسعه بین‌المللی برای پروژه‌های مرتبط با آب درحال حاضر حدود 9 میلیارد دلار در سال برآورد شده که از سال 2017 با کاهش روبه‌رو بوده است. جوامع درگیر با تنش‌های آبی، نتایج دانش و نوآوری را برای به دست آوردن آب به کار گرفته‌اند اما در بهترین حالت، موفقیت نسبی برای به اشتراک گذاشتن سیستماتیک روش‌هایی که در مقیاس محل بتوانند موثر واقع شده و با شرایط حاکم بر آن منطقه راهگشا باشند، مانند متراکم کردن ابرها توسط شبکه‌های غول‌پیکر که در شیلی و پرو مورد استفاده قرار می‌گیرند یا ذخیره برف برای استفاده در دوره‌های خشکسالی می‌تواند گره‌‌ای از کار بگشاید. برای فناوری‌های جدیدتر هم همین‌طور است. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار