• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۳۱ - ۱۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در دیدار نمایندگان دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب چه گذشت؟

سیاستگذاری فرهنگی در بوته نقد دانشجویان

اولین جلسه عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکل‌های دانشجویی دیروز برگزار شد. در این جلسه علاوه‌بر خسروپناه، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورا  نیز حضور داشت و فعالان دانشجویی هرکدام نکاتی را پیرامون مهم‌ترین مرکز سیاستگذار در حوزه‌های فرهنگی و علمی کشور مطرح کردند.

سیاستگذاری فرهنگی در بوته نقد دانشجویان

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه:اولین جلسه عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکل‌های دانشجویی دیروز برگزار شد. در این جلسه علاوه‌بر خسروپناه، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورا  نیز حضور داشت و فعالان دانشجویی هرکدام نکاتی را پیرامون مهم‌ترین مرکز سیاستگذار در حوزه‌های فرهنگی و علمی کشور مطرح کردند. دو تن از اعضای شورای مرکزی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» فضای این جلسه را تشریح کردند. 

  شورای اجتماعی زنان رویکرد تحولی نداشته است
فاطمه‌سادات هوشمندمیرحسینی، مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درباره این جلسه گفت: «نکات ما در حوزه مطالعات زنان و خانواده بود که در چندسطح تنظیم شد. بخش اول مربوط به فضای دانشگاه‌ها می‌شد و در این باره نکته‌ای که وجود دارد، این است که علی‌رغم آمار بالای فارغ‌التحصیلان ما در رشته‌های مختلف که در آنها دست برتر هم در اختیار دختران است، زمانی که به خروجی این آمار نگاه می‌کنیم، می‌بینیم درباره به‌کارگیری این دختران و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با خلأ جدی مواجه هستیم. مساله‌ای که اینجا وجود دارد این است که باید رصد جدی از این خروجی‌ها و از وضعیت و شرایط آنها داشته باشیم تا بدانیم در هر بخش اصلا چه تعداد نیرو نیاز داریم و وقت و توان و هزینه نخبگان کشور و افرادی که 4 سال از بهترین زمان جوانی خودشان را به تحصیل اختصاص می‌دهند، باید چگونه و کجا به کار گرفته شود.» 
او با تاکید بر اینکه باید فکر جدی صورت بگیرد تا این ظرفیت در راستای به کارگیری زنان در حیطه‌های مختلف باشد، گفت: «باید دید برای حضور زنان در رده‌های مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و سطوح دیگر چگونه برنامه‌ریزی شده است. رصد این حوزه باعث شد تا ما به این موضوع برسیم که باید آمایش دقیقی از این فضا در جایی مثل شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در شورای انقلاب فرهنگی داشته باشیم تا بتوانیم نظام مسائل زنان را متناسب با اینها در چنین فضایی اولویت‌بندی کنیم و برای آن برنامه کلان بریزیم.» حسینی تصریح کرد: «نکته دیگری که ما مطرح کردیم این است که شورای اجتماعی زنان به عقیده ما در تمام سال‌هایی که گذشته هیچ رویکرد تحولی نداشته و افرادی در این جایگاه‌ها قرار گرفتند که به هر حال یا خروجی تحولی نداشتند یا خروجی فعالیت آنها به ما نرسیده است. در این جلسه انسیه خزعلی نیز حضور داشت و به حرف‌ها واکنش نشان داد و در ظاهر از ارتباط بیشتر با ما استقبال کرد. البته خواسته ما این بود که این جلسات بیشتر شود.» 
مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت درباره واکنش خسروپناه به مطالبات خود گفت: «او هم مطالبه ما در راستای تنظیم سندی برای آمایش فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و مهندسی و علوم انسانی را تایید کرد. همچنین ما به این مهم هم اشاره کردیم که شورای فرهنگی و اجتماعی زنان باید نقش اصیل خودش را در راهبری کلان حوزه خانواده و زنان بازیابی کند تا ما شاهد این نباشیم که با آمد و رفت دولت‌ها رویکرد ما نسبت به یک‌سری از مسائل تغییر کند و تکلیف ما نسبت به مسائل زنان مشخص نباشد؛ تا از این طریق ضربه‌های عمیقی به‌خصوص در بزنگاه‌ها خورده و نقش منفعلی از جهت حاکمیت در این فضا داشته باشیم.» او خاطرنشان کرد: «نکته آخر درباره به کار‌گیری و ارتباط‌گیری مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌ها بود و عنوان کردیم ما نیاز داریم در حوزه زنان تقویت شویم و از نتایج دقیق آنها در راستای احصای نظام و مسائل حوزه زنان و خانواده و برنامه‌ریزی برای این موضوعات بتوانیم استفاده کنیم.» 

  تداوم ارتباط دانشجویان با شورا در قالب هیات‌های اندیشه‌ورز 
محمدمهدی احمدی‌قلعه‌جوقی، دبیر واحد تشکیلات و امور شهرستان‌های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره این جلسه گفت: «مطالبی را درباره سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم که در دستور کار شوراست و درباره نتیجه این موضوع پرسیدیم که توضیحاتی داده شد. در ارتباط با مردمی‌سازی آموزش‌وپرورش هم که خسروپناه جلساتی را با نخبگان و فعالان مردمی و فرهنگی داشتند هم سوالاتی را درباره خروجی این جلسات پرسیدیم که البته جواب مشخصی در رابطه با این موضوع داده نشد.»  او اظهار داشت: «در رابطه با خصوصی‌سازی آموزش‌و‌پرورش نیز صحبت و عنوان کردیم که مدارس غیردولتی ناظر بر ارزش‌های انقلاب، انسان تربیت نمی‌کند . با توجه به اینکه مسائل مطروحه زیاد بود به برخی از مسائل پاسخی داده نشد.» دبیر واحد تشکیلات و امور شهرستان‌های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: «خسروپناه در ارتباط با بحث سند تحول که از سوی دانشجویان مطرح شد، عنوان کرد ما 4 ستاد تشکیل دادیم که ساختار آن به این گونه است که هر استان یک هیات ‌اندیشه‌ورز در حیطه علم و فناوری تشکیل داده و دبیر هر هیات هم با دبیر ستاد علم و فناوری شورا در ارتباط است.» خسروپناه همچنین در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرد که عملکرد شورا در حیطه علم و فناوری موفق بوده اما در فرهنگ عملکرد موفقی نداشته است. »  احمدی در پایان درباره ادامه‌دار بودن این جلسات و ارزیابی آن عنوان کرد: «مطالبه دانشجویان نیز ادامه‌دار بودن این جلسات بود و پیشنهاد شد صحبت‌ها به صورت رفت و برگشتی باشد. البته خسروپناه نیز خواستار ادامه چنین جلساتی بود اما قرار است نحوه ارتباط بیشتر از طریق هیات‌های اندیشه‌ورز تعریف ‌شود. چنین جلساتی نیز تعدد و موضوعات مشخصی دارند تا بتوان خروجی از آن برداشت تا تشکل‌های دانشجویی نقش حلقه میانی خود را ایفا کنند.» 

  تحقق نقشه جامع علمی: میانگین 60 درصد
عبدالحسین خسروپناه در این جلسه درباره اسلامی‌سازی علوم انسانی و درصد تحقق آن گفت: «فقط 10 درصد از اسلامی‌سازی علوم انسانی محقق شده است. تغییراتی در بخش علوم انسانی اجرا می‌شود. قرار است در شورا مسئولیت‌هایی را به افرادی که تمام وقت در این بخش فعالیت می‌کنند، واگذار شود.» خسروپناه انتقادات مطرح‌شده در این نشست و زیر سوال بردن عملکرد شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی را بی‌انصافی دانست و عنوان کرد: «اعضای این شورا در برهه‌ای و با وجود حاکمیت فرهنگ فمینیستی در برخی مسئولان که به‌دنبال تصویب برخی لوایح بودند و گاهی کل دولت علیه آنها بودند، با دست خالی، ایستادگی و از ارزش‌های انقلاب اسلامی و حریم زن مسلمان دفاع کردند.»  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «هنگام شروع کار در این شورا و به دنبال تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ابتدا دو کار را، یکی به‌روز‌رسانی نقشه جامع علمی و دیگری سند تحول آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار دادم که این در حوزه نقشه جامع علمی نیازمند شناسایی اقدامات انجام‌شده در طول ۱۳ سال گذشته بود. تحقیق میدانی و بررسی منصفانه سند نقشه جامع علمی کشور نشان داد که ۶۰ درصد از میانگین کل این سند تحقق یافته است، به‌طوری‌که بعضی از بندهای این سند تا ۸۰ درصد اجرا شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار