• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۸ - ۱۲:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
از سکوهای ملتهب اهواز تا خودزنی به سبک منصوریان؛

گزارش «فرهیختگان» از شرایط نامساعد فولاد پس از دومین باخت

شکل جدایی منصوریان از تیم تراکتور جالب نبود، اما همان زمان این مربی خطاب به محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور از آبرو و اعتبارش در بین مردم صحبت کرد. حال با اتفاقاتی که روی سکوهای فولاد آرنا رخ داد و آنچه اخیرا در اهواز می‌گذرد به‌نظر می‌رسد منصوریان برای بقا در لیگ‌برتر این آبرو را هم به حراج گذاشته است.

گزارش «فرهیختگان» از شرایط نامساعد فولاد پس از دومین باخت

نیلوفر مژدهی خبرنگار: شکل جدایی منصوریان از تیم تراکتور جالب نبود، اما همان زمان این مربی خطاب به محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور از آبرو و اعتبارش در بین مردم صحبت کرد. حال با اتفاقاتی که روی سکوهای فولاد آرنا رخ داد و آنچه اخیرا در اهواز می‌گذرد به‌نظر می‌رسد منصوریان برای بقا در لیگ‌برتر این آبرو را هم به حراج گذاشته است. آنچه در جریان بازی فولاد و صنعت‌نفت در اهواز رخ داد به‌واقع می‌تواند بدترین شکل اتفاق برای هر مربی باشد. هواداران فولاد آنچنان به سرمربی تیم‌شان تاختند که هواداران رقیب به خود اجازه دادند درمقابل چشم آنها منصوریان را به خروج از اهواز تشویق کنند و درواقع نشان دادند نه‌تنها هواداران فولاد که در کل فوتبال‌دوستان خوزستانی این مربی را نمی‌خواهند.

مشکل فولاد و منصوریان از کجا شروع شد؟

شاید دل‌تان بخواهد بدانید چرا چنین شکاف عمیق و پرتنشی بین منصوریان و هواداران فولاد یا بهتر است بگوییم فوتبال‌دوستان خوزستانی به‌وجود آمده است؟

منصوریان چند سال قبل در مصاحبه‌ای صحبت‌هایی انجام داد که به‌عنوان توهین او به اعراب تعبیر شد. اگرچه منصوریان چندی بعد در این مورد توضیح داد و اعلام کرد عرب‌ها مثل دیگر اقوام ایرانی هم‌وطنش هستند اما این برای خوزستانی‌ها کافی نبود و آنها از منصوریان کینه به دل گرفتند. با این حال یکی دیگر از مواردی که باعث شد فولادی‌ها با این مربی مخالفت کنند عملکرد ضعیف وی در تیم‌هایی است که سرمربیگری آنها را برعهده داشته است. بعد از جدایی نکونام از فولاد همه خواهان گزینه‌ای بهتر بودند. به همین دلیل در همان مقطع باشگاه فولاد با اسکوچیچ و استراماچونی وارد مذاکره شد و باشگاه فولاد این خبرها را تکذیب نکرد.

حبیب‌الله رضایی، رئیس هیات‌مدیره باشگاه فولاد‌خوزستان که تقریبا همه می‌دانند به همکاری با مربی خارجی علاقه دارد همه کار کرد تا یک گزینه موفق خارجی را روی نیمکت فولاد بنشاند، اما برخی عوامل مانع شدند و چون بودجه فولاد کاهش پیدا کرده بود رضایی را راضی کردند حداقل تا پایان فصل دست نگه دارد و پس از آن مربی خارجی مدنظر خود را روی نیمکت بنشاند. شنیدیم رضایی پذیرفت فقط چندماه تیم را به منصوریان بسپارد. پس از آن درحالی‌که منصوریان با فولاد و هواداران معترض به کارش ادامه می‌داد، رضایی در‌حال رایزنی و تحقیق برای پیدا کردن مربی خارجی با قیمت مناسب و کارنامه‌ای معقول بود. گویا با اتمام فصل اما باز هم مدیرانی از بالا تاکید کردند باید منصوریان به کارش ادامه دهد.اختلاف مدیران فولاد، پروسه شروع کار منصوریان برای فصل‌جاری را به تعویق انداخت. منصوریان از تهران برای شروع تمرینات منتظر خبر باشگاه بود و مدیران این باشگاه در خوزستان به جان هم افتاده بودند.

بالاخره رضایی حریف دستورات ارسالی نشد و با اینکه با چند مربی خارجی با ملیت‌های مختلف به توافقاتی رسیده بود اما مذاکرات را نیمه‌تمام گذاشت و در‌نهایت به همکاری با منصوریان تن داد. شنیدیم او شرط کرد فقط تا پایان هفته پنجم به منصوریان فرصت می‌دهد و اگر این مربی نتواند برنده شود و خوب نتیجه بگیرد بیش از این فولاد و هوادارانش را منتظر نگذاشته و نه‌تنها با مربی خارجی وارد مذاکره می‌شود که منصوریان را هم اخراج می‌کند.

مجاهد خذیراوی، پیشکسوت خوزستانی فوتبال که سابقه همکاری با منصوریان را دارد در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «من نمی‌دانم که آیا به‌واقع کارشکنی رخ داد یا نه؟ اما می‌دانم این مربی ارزش همکاری دارد. منصوریان اگر فرصت لازم را در اختیار داشته باشد می‌تواند فولاد را موفق کند. من با او کار کرده‌ام و اگر از او تعریف نکنم باید اعتراف کنم مربی خوب و توانایی است. او برای کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل است و قطعا اگر مدیران فرصت دهند و هواداران بگذارند می‌تواند فولاد را در شرایط خوبی نگه دارد. او تیم خوبی درست کرده و تاکنون نیز به‌خاطر جو سنگینی که علیه ‌او وجود دارد موفق نشده است.»

خودزنی علی‌منصور

منصوریان درس روانشناسی خوانده است. او البته یکی از بالغ‌ترین مربیان لیگ برتر در روابط اجتماعی است اما به‌نظر می‌رسد فشار کار در اهواز او را هم تغییر داده است. اظهارات اخیر سرمربی تیم فولاد در آخرین نشست خبری اصلا چیزی نبود که از او توقع داشتیم. او کاملا تحت‌تاثیر سکوها قرار گرفته بود. به‌نظر می‌رسد او فکر می‌کرد همچون همیشه با سیاست‌های خودش می‌تواند مردم را با خود همسو کند، اما گویا برخی هواداران خوزستانی لجباز‌تر از آن هستند که تحت‌تاثیر او قرار بگیرند.

آنجا که منصوریان در کنفرانس خبری‌اش گفت: «من هرگز فولادی نخواهم بود و اینجا مربیگری می‌کنم.» در‌واقع خودزنی کرد. او اعتراف کرد که فقط برای کار به خوزستان آمده است در‌حالی‌که همواره ادعا می‌کرد به شهر و تیمی که در آن فعالیت می‌کند تعلق‌خاطر دارد. به این ترتیب سیل عظیم انتقادها به حمید شعبانی، مدیرعامل باشگاه فولاد به‌خاطر این ادعای منصوریان سرازیر شد تا جایی که شعبانی وادار به واکنش شد و به‌خاطر نتیجه و اتفاقاتی که در ورزشگاه فولاد آر‌نا رخ داد از هواداران فوتبال عذرخواهی کرد. او هر چند حرفی از برکناری و اولتیماتوم به منصوریان به میان نیاورد اما مدعی شد: «هواداران مطمئن باشند که بنده و اعضای هیات‌مدیره و کادر‌فنی حداکثر تلاش خود را می‌کنیم تا رضایت عمومی از نتایج حاصل شود و لبخند بر لب هواداران عزیز فولاد‌خوزستان بنشیند.» این در حالی است که با توجه به شرایط موجود در خوزستان و آنچه در جریان بازی و کنفرانس خبری رخ داد بعید است دیگر چیزی جز اخراج منصوریان این هواداران را راضی کند.

خذیراوی در مورد اظهارات منصوریان در ورزشگاه و کنفرانس خبری گفت: «وقتی عده‌ای از هواداران او را مورد بی‌احترامی قرار می‌دهند چه توقعی از او دارید. منصوریان آدمی نیست که بتواند چنین جوی را تحمل کند. او تا همین حالا هم خیلی صبور بوده است. مگر می‌شود بنشینی و به توهین گوش کنی. به‌نظر من این رفتار اشتباه است. او یک زمانی حرفی زده است که به‌خاطرش عذرخواهی کرده، دیگر باید گذشته را فراموش کنیم. منصوریان حالا فولاد و مردم خوزستان را دوست دارد و باید به او فرصت دهیم تا فولاد را به روزهای خوبش برگرداند. من این توانایی را در این مربی می‌بینم ولی واقعا کار کردن در جوی که برایش درست کردند سخت است. امیدوارم هواداران به‌خاطر فولاد هم که شده از تیم و کادر‌فنی حمایت کنند تا این وضعیت تمام شود.»

فولاد جای ماندن نیست علی‌منصور

منصوریان خود باور کرده است که دیگر در فولاد نمی‌تواند به کارش ادامه دهد. او که در کنفرانس خبری به‌شدت آشفته بود و مدعی شد «کار کردن در این ورزشگاه صبر ایوب می‌خواهد!» می‌داند که دیگر نه‌فقط در زمین مسابقه که باید با سکو شاید حتی برخی اعضای باشگاه نیز مبارزه کند تا بماند و موفق شود. اتفاقاتی که در جریان بازی با صنعت‌نفت رخ داد کاملا واضح نشان داد که هواداران فولاد با مخالفت‌هایشان اجازه نمی‌دهند او نتیجه بگیرند. آنها نتایج تیم‌شان را فدای برکناری سرمربی مغضوب‌شان کردند و به‌نظر می‌رسد کوتاه‌بیا نیستند. بدون‌شک منصوریان هر‌هفته که در خانه بازی کند با آن جو روبه‌رو خواهد شد و این مانعی بزرگ برای کسب نتیجه است. در بازی با صنعت‌نفت هواداران جو منفی‌ای علیه او به‌وجود آوردند که حتی موجب ناراحتی بازیکنان حریف شد، اما همین جو یکی از عوامل باخت این تیم بود. با اینکه منصوریان همه نفرات خارجی‌اش را هم در این بازی در اختیار داشت و بازیکنان فولاد برای دلداری دادن به منصوریان به او قول دادند برنده شوند اما این مهم ممکن نبود.

تنش‌های داخل و خارج زمین با 10 نفره شدن فولاد کافی بود تا فضا در اختیار صنعت‌نفت قرار بگیرد و آنها گل دوم را بزنند. پس از آن 30 دقیقه طاقت‌فرسا برای منصوریان شروع شد و آنها در یک بازی یک‌گله دروازه صنعت‌نفت را تحت فشار گذاشتند، اما موقعیت‌ها تبدیل به گل نمی‌شد. در‌نهایت هر‌چند محمدعباس‌زاده برای فولاد گل زد اما جو سنگینی که علیه فولاد بود در کنار توانایی‌های دروزاه‌بان عراقی صنعت‌نفت، باخت دیگری را به فولاد تقدیم کرد.

مجاهد خذیراوی در این مورد به ما گفت: «از نظر من اگر به منصوریان فرصت دهند می‌بینند که مربی خوب و توانایی است. شرایط روی سکوهای اهواز برای هیچ مربی‌ای قابل تحمل نیست. من نمی‌دانم این جوی که علیه او به‌وجود آمده چطور ایجاد شده است، اما به‌نظر من کار درستی نیست. او به فولاد آمده تا به تیم کمک کند اما مگر می‌شود در آن جو کار تاکتیکی کرد. واقعا شرایطی که از ورزشگاه فولاد دیدیم ناراحت‌کننده بود. امیدوارم مسئولان بتوانند جو را آرام کنند و هواداران هم به‌خاطر تیم شهرشان کوتاه بیایند. گذشته‌ها گذشته است باید ببینیم که او الان چه می‌گوید. او به فولاد آمده که به تیم کمک کند. بازیکنان خوب به‌خدمت گرفته است. شاید خیلی‌ها به یارگیری او انتقاد کنند اما واقعا برخی بازیکنان به‌خاطر او به فولاد آمدند. او نفراتی را به فولاد آورد که همگی توانا هستند و من شک ندارم فولاد با این بازیکنان حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. هواداران اجاره دهند منصوریان کارش را انجام دهد، قول می‌دهم بد نبینند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک