• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۶ - ۱۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امید دوباره کاروان ایران به نقش‌آفرینی کاراته در هانگژو

بی‌اعتمادی فدراسیون به کاتا و حواشی بی‌پایان

کمتر از 40 روز به آغاز بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو باقی‌مانده است و این روزها رشته‌های ورزشی کشورمان در‌حال آخرین مراحل آماده‌سازی برای حضور در این رویداد معتبر هستند.

بی‌اعتمادی فدراسیون به کاتا و حواشی بی‌پایان

مهدی منصرف خبرنگار: کمتر از 40 روز به آغاز بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو باقی‌مانده است و این روزها رشته‌های ورزشی کشورمان در‌حال آخرین مراحل آماده‌سازی برای حضور در این رویداد معتبر هستند. رشته کاراته نیز یکی از رشته‌هایی است که همواره در بازی‌های آسیایی کمک‌‌حال ورزش کشورمان بوده و نقش پررنگی در جایگاه کاروان ورزش کشورمان در رنکینگ نهایی کشورها داشته است. 

سهم 14 درصدی کاراته در طلاهای ایران طی 7 دوره اخیر
کاراته از سال 1994 و بازی‌های آسیایی هیروشیما وارد بازی‌های آسیایی شد و در هفت حضور خود در این رویداد موفق به کسب 14 مدال طلا، 11 نقره و 13 برنز شده است و پس از کشور ژاپن در جایگاه دوم کشورهای مدال‌آور در این رشته قرار دارد. این در حالی است که مجموعه رشته‌های ورزشی در این هفت دوره 99 مدال طلا کسب کردند که 14 مدال طلای آن سهم کاراته و چیزی معادل 14 درصد کل مدال‌های کاروان ایران است. 
در این دوره نیز این امیدواری وجود دارد تا کاراته نقش خود را به‌خوبی در موفقیت‌های ورزش کشورمان ایفا و ابتدا با نشان دادن توان و جایگاه خود در میان کشورهای آسیایی عملکرد قابل قبولی داشته باشد و در ادامه نیز همانند همیشه با مدال‌ها و به‌خصوص مدال‌های طلا به کمک کاروان کشورمان بیاید. 

کاتای تیمی برگ برنده کشورها 
از سال 2010 و بازی‌های آسیایی گوانگژو، رقابت‌های کاراته در 5 وزن کومیته و یک وزن کاتای انفرادی آقایان و بانوان برگزار شده است و کشورها مجاز به داشتن 8 نماینده در دو بخش آقایان و بانوان بودند. همین موضوع باعث شده بود تا ایران تمامی 8 سهمیه خود را به بخش کومیته اختصاص دهد و در هر دو بخش آقایان و بانوان 4 نماینده داشته باشد. بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو یک تفاوت با سه دوره گذشته خواهد داشت و مسابقات کاتای تیمی نیز به این رقابت‌ها اضافه شده است. تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته علاوه‌بر اضافه شدن کاتای تیمی در این است که هر کشوری که در بخش تیمی حضور داشته باشد، شانس حضور در کاتای انفرادی را نیز به‌دست خواهد آورد و تعداد 4 سهمیه آن می‌تواند تبدیل به 5 سهمیه شده و طبیعتا فرصت کسب 5 مدال را نیز خواهد داشت. 

عدم‌اطمینان فدراسیون به اعزام کاتاروها
این تغییر در نحوه برگزاری مسابقات این گمانه‌زنی را در کاراته ایران به‌وجود آورده بود که شاید این بار این فرصت در اختیار کاتا نیز قرار گیرد و برخلاف سه دوره اخیر کاتا نیز در بخش تیمی و انفرادی حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کند. گمانه‌زنی‌هایی که در روزهای گذشته با اعلام مسابقه انتخابی وزن چهارم اعزامی به بازی‌های آسیایی میان مهدی خدابخشی و ذبیح‌الله پورشیب حداقل در بخش مردان نقش بر آب شد. 
این در حالی است که کاتای تیمی ایران متشکل از ابوالفضل شهرجردی، علی زند و میلاد فراز‌مهر در سالیان گذشته همواره روی سکوی آسیایی حضور داشت و حتی برای اولین‌بار در سال 2018 در مسابقات جهانی اسپانیا موفق به کسب مدال برنز جهان شد. به‌نظر می‌رسد دلیل عدم‌اطمینان فدراسیون‌نشین‌ها در اعزام تیم کاتا در بخش مردان شانس کم این تیم برای کسب مدال طلا باشد. تیم کاتای تیمی کشورمان در سالیان اخیر در بیشتر مواقع در جایگاه سوم آسیا ایستاده است و یک‌بار نیز موفق به کسب مدال نقره در قهرمانی آسیا شد. موضوعی که به‌نظر بیشترین تاثیر را در تصمیم فدراسیون برای عدم‌اطیمنان و اعزام کاتاروهای شایسته کشورمان داشته است. 

بی‌خبری از نفرات اعزامی بخش بانوان 
در بخش بانوان اما داستان متفاوت است و هنوز هیچ خبری درخصوص نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی نشده است و مشخص نیست در این بخش به کاتا اعتماد خواهد شد یا باز هم مانند دوره‌های گذشته قرعه به نفرات کومیته خواهد افتاد. در بخش بانوان فاطمه صادقی در کاتای انفرادی در سه دوره اخیر مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال برنز شده است، اما تیم کاتای تیمی کشورمان در آخرین دوره قهرمانی آسیا پس از 8 دوره حضور روی سکوهای آسیایی به‌دلیل یک اشتباه از دستیابی به مدال باز ماند و این‌بار روی سکوی آسیا قرار نگرفت. 
تصمیم فدراسیون کاراته در‌صورت عدم‌اعزام تیم کاتا در بخش بانوان نیز تنها می‌تواند این پیام را داشته باشد که نسبت به حضور نفرات کومیته در فینال و کسب مدال‌هایی خوشرنگ‌تر از برنز اطمینان و امید بیشتری دارند و همین موضوع تاثیر زیادی در عدم‌اعتماد به نفرات کاتا داشته است. تصمیمی که به‌شدت ناراحتی ملی‌پوشان کاتا را به‌دنبال داشته و آنها در فضای مجازی به‌شدت نسبت به این موضوع معترض شدند. 

رفتارهای عجیب و غریب در بخش بانوان
البته کاراته علاوه‌بر حاشیه‌های تصمیم‌گیری در مورد اعزام نفرات به بازی‌های آسیایی در روزهای گذشته با حواشی کاراته بانوان و اختلاف فرحناز ارباب سرمربی و پگاه زنگنه مربی تیم ملی نیز روبه‌رو بودند. اختلافی که در روزهای بازگشت تیم از قهرمانی آسیا درنهایت منجر به جدایی زنگنه از تیم ملی شد و فدراسیون کاراته ستاره موسوی، سرمربی سابق تیم ملی و فاطمه قاسمی، سرمربی تیم‌های پایه را به‌جای زنگنه به‌عنوان مربی انتخاب کرد. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد داستان این حواشی با این تصمیم به پایان رسیده است، اما مجددا در اواسط هفته پگاه زنگنه به کادرفنی تیم ملی اضافه شد تا مشخص نشود این چه اختلافی بود که در ابتدا غیرقابل حل شدن به‌نظر می‌رسید، اما درنهایت با بازگشت زنگنه در ظاهر به پایان رسید. افسانه باقری، نایب‌رئیس بانوان در ادعایی عجیب عنوان کرده است که اختلاف این دو مربی نیاز به زمان داشت تا به پایان برسد. موضوعی که غیرقابل پذیرش به‌نظر می‌رسد و ضعف فدراسیون در تصمیم‌گیری در این خصوص را نشان می‌دهد. 

باتجربه‌ها به‌دنبال دومین طلای بازی‌های آسیایی 
اما در بخش کومیته انفرادی حضور امیر مهدی‌زاده، بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده در ترکیب بازی‌های آسیایی قطعی شده و قرار است روز شنبه 28 مردادماه و پس از رقابت انتخابی یکی از میان پورشیب و خدابخشی رهسپار هانگژو شود. امیر مهدی‌زاده با حضور در هانگژو سومین بازی‌های آسیایی را تجربه خواهد کرد و امیدوار است سومین مدال خود را نیز از این رویداد کسب کند. او در بازی‌های آسیایی اینچئون موفق به کسب مدال طلا شد و در جاکارتا به مدال نقره رسید. تفاوت سومین حضور مهدی‌زاده با دو دوره گذشته تغییر وزن او از 60- به 67- کیلوگرم است و باید دید مهدی‌زاده در وزن جدید سرانجام می‌تواند موفق به کسب مدال طلا شود؟ سجاد گنج‌زاده نیز در هانگژو برای سومین‌بار در بازی‌های آسیایی روی تاتامی خواهد رفت. گنج‌زاده پس از المپیک توکیو مدت‌ها دور از میادین بود و سرانجام در قهرمانی آسیا روی تاتامی بازگشت و در شرایطی که امید بسیاری برای کسب مدال طلا داشت، با ناداوری در مقابل طارق حامدی عربستانی حریف خود در فینال المپیک با ناداوری مغلوب شد تا به مدال برنز بسنده کند. گنج‌زاده پس از ناکامی در بازی‌های آسیایی 2010 اینچئون در 2018 جاکارتا به مدال طلا رسید و این‌بار نیز قطعا یکی از امیدهای کاراته برای کسب مدال طلا خواهد بود. بهمن عسگری دیگر کاراته‌کا کشورمان در تنها حضور خود در بازی‌های آسیا موفق به کسب مدال طلا شد و امیدوار است پس از بدشانسی در حضور در المپیک توکیو این‌بار در المپیک آسیایی به حق خود برسد. در‌صورت برتری پورشیب در انتخابی، او نیز برای سومین‌بار در بازی‌های آسیایی به میدان خواهد رفت. پورشیب در بازی‌های آسیایی 2010 به مدال طلا رسید و در 2018 مدال برنز کسب کرد و امیدوار است در آخرین سال‌های دوران قهرمانی خود یک مدال خوشرنگ دیگر کسب کند. مهدی خدابخشی تنها ملی‌پوش در بخش مردان خواهد بود که تا به حال بازی‌های آسیایی را تجربه نکرده است، اما او نیز در صورت برتری مقابل پورشیب یکی از نفرات پرامید کاراته کشورمان خواهد بود. علیرضا کتیرایی و جاسم ویشگاهی در تاریخ کاراته ایران موفق به کسب دو مدال طلای بازی‌های آسیایی شدند و مهدی‌زاده، گنج‌زاده، عسگری و پورشیب در‌صورت انتخاب شانس این را دارند که نام خود را در کنار این نفرات قرار دهند. 

تجربه اول جوانان در تاتامی بازی‌های آسیایی
برخلاف بخش مردان در بخش بانوان هیچ‌کدام از نفراتی که شانس حضور در این مسابقات را دارند تا به حال حضور در این رویداد را تجربه نکرده‌اند. پیش از مسابقات قهرمانی آسیا اعلام شده بود ملی‌پوشانی که در این رویداد موفق به کسب مدال شوند در ترکیب بازی‌های آسیایی قرار خواهند گرفت. آتوسا گلشادنژاد با کسب مدال طلا حضور خود را در ترکیب قطعی کرده است. سارا بهمنیار و فاطمه سعادتی نیز در قهرمانی آسیا به مدال برنز رسیدند و طبیعتا باید در میان نفرات اعزامی حضور داشته باشند، اما صحبت‌هایی شنیده می‌شود که شاید از میان این دو نفر یک کاراته‌کا راهی هانگژو شود. مبینا حیدری و لیلا برجعلی نیز دو ملی‌پوشی بودند که در مالزی به مدال نرسیدند و باید دید کدام‌یک از این نفرات در ترکیب تیم ملی قرار خواهد گرفت یا درنهایت هر دو ملی‌پوش مسافر بازی‌های آسیایی خواهند بود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک