• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۶ - ۱۱:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از شرایط تیم تارتار در آستانه رویارویی با آبی‌ها

قوی سپید با تغییرات زیاد مقابل استقلال

ملوان در دومین هفته از رقابت‌های لیگ برتر میهمان استقلال تهران است.

قوی سپید با تغییرات زیاد مقابل استقلال

نیلوفر مژدهی خبرنگار: در دومین هفته از رقابت‌های لیگ برتر ملوان میهمان استقلال تهران است. قوهای سپید با قدمتی طولانی همواره یکی از جذاب‌ترین تیم‌های لیگ بوده‌اند. این بازی از این جهت جذاب است که جدا از حواشی همیشگی تیم استقلال، ملوان هم همواره یک پای حواشی بوده و در عین حال جذابیت‌های خاص خود را دارد. از این رو این بار درحالی که قرار است دو تیم سی‌ویکمین رویارویی خود را تجربه کنند می‌توانیم شاهد رقابتی جذاب باشیم. 

 قوی سپید آماده رقابت با استقلال
ملوان یکی از بهترین و ریشه‌دارترین تیم‌های لیگ ایران است که از فصل قبل به لیگ برتر ملحق شد. این تیم، ملقب به قوی سپید یکی از پرهوادار‌ترین تیم‌های لیگ برتر به حساب می‌آید که حتی در لیگ یک و دسته‌های پایین‌تر به دلیل همین هواداران پرشمار و خاصش زبانزد است و بازی‌هایش در لیگ‌های پایین‌تر نیز از جذابیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. 
باشگاه فوتبال ملوان بندرانزلی در سال ۱۳۴۸ در این شهر با نام و حمایت نیروی دریایی با مربیگری بهمن صالح‌نیا، که بازیکن این تیم هم بود بنیانگذاری شد. صالح‌ نیا که معلم ورزش مدارس انزلی بود تیم را با جمعی از شاگردان خود تشکیل داد. این تیم که کار خود را از مسابقات دانش‌آموزی کشور و مسابقات استانی شروع کرده بود طی مدت کوتاهی پا به عرصه لیگ دسته اول کشور گذاشت و از همان ابتدا با ارائه بازی‌های زیبا و تهاجمی و کسب نتایج شایسته، توجه همگان را به خود جلب کرد. 
ملوان از ابتدا با مشکلات مالی که این روزها در این تیم می‌بینیم روبه‌رو نبود. در سال 1387 به‌طور دستوری و با مصوبه هیات دولت نهم، سازمان منطقه آزاد ملزم به پرداخت ۸۰ درصد از هزینه‌های تیم ملوان شد اما این سازمان پس از اتمام این قرارداد سه‌ساله، در انتهای فصل با توجه به محدودیت قانونی ناشی از مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص ممنوعیت هزینه‌کرد سازمان‌های دولتی در باشگاه‌های حرفه‌ای، از تمدید قراداد پرداخت هزینه‌های ملوان انصراف داد. 
به نظر می‌رسد استارت بی‌پولی‌های واقعی ملوان از همین زمان شروع شد. نیروی دریایی که طی سال‌های گذشته تنها مالک این باشگاه بود درحال حاضر با حفظ ۳۰ درصد سهام کماکان برخی خدمات از جمله ایاب‌وذهاب، زمین تمرین رایگان و بازیکنان سرباز را به این باشگاه ورزشی ارائه می‌کند. 

 تارتار گزینه ایده‌آل برای ملوان
مهدی تارتار با دغدغه ذهنی زیادی به تیم ملوان آمد. مشکلات مالی و ناتوانی در خرید بازیکنان مورد نظر او باعث شد تا آخرین هفته‌ها در تمرینات شرکت نکند. این مربی اما درنهایت به همکاری با ملوان رضایت داد، البته بعد از اینکه بخشی از مطالبات بازیکنان مخصوصا بازیکنان فصل قبل پرداخت شد. به این ترتیب ملوانان که اغلب به مربی بومی تمایل داشتند این فصل تیم خود را به یک مربی غیربومی سپردند. البته نه اینکه ملوان هرگز مربی غیربومی نداشته باشد بلکه اغلب فصول را با مربیان بومی گذرانده و خیلی کم پیش آمد از دیگر مناطق کشور مربی به خدمت بگیرد. هرچند آنها در مقطعی تیم خود را به دراگان اسکوچیچ سپردند اما این مدت چندان طولانی نبود و فقط یک فصل طول کشید. در تاریخچه تیم ملوان نام استوان موسیلوویچ هم به چشم می‌خورد اما آنقدر مدت همکاری او و باشگاه ملوان کوتاه بود که نیازی به پرداختن به آن نیست. 
حال تارتار قرار است با این تیم ناکامی‌های اخیر را تبدیل به روزهای خوش کند. ملوان که زمانی برای خود بروبیایی داشت اخیرا به دلیل مشکلات مالی از روزهای خوبش فاصله گرفته است. آنها بعد از صعود به لیگ برتر نتوانستند به دلیل همین اختلافات مالی و حواشی موجود در انزلی با مازیار زارع ادامه دهند. در نتیجه به مهدی تارتار رو آوردند. همین چندی پیش یکی از نزدیکان باشگاه به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «تارتار گزینه خوبی برای ملوان است چراکه تجربه لیگ برتری دارد. ضمن اینکه کار با بازیکنان جوان را تجربه کرده و می‌تواند با سیاست‌های ملوان خود را هماهنگ کند. درنتیجه وقتی نمی‌توانیم مربیان گران‌قیمت را به انزلی بیاوریم تارتار گزینه ایده‌آلی برای تیم ماست.» 

 تاریخچه بازی‌های استقلال و ملوان
استقلال و ملوان تاکنون 30 بار با یکدیگر در لیگ برتر بازی کردند که در 16 بازی تیم استقلال برنده بوده است. جالب است که استقلال در 15 بازی که میزبان ملوان بوده 12 بار برنده شده و سه بار به مساوی رسیده است. در نتیجه اگر ملوان می‌خواهد سنت‌شکنی کند باید در این بازی برنده از زمین خارج شود تا طلسم برنده نشدن در تهران مقابل تیم استقلال را بشکند. 
از 30 بازی که دو تیم برگزار کردند ملوان تنها چهار بار برنده شده به این ترتیب و با احتساب 16 پیروزی استقلال، 10 بازی دیگر به تساوی رسیده که اغلب در خانه ملوان بوده است. این 30 بازی برای تیم شمالی 28 گل به همراه داشته درحالی‌که در طول رقابت دو تیم، 82 گل به ثمر رسیده است. با توجه به تفکراتی که مهدی تارتار در این چند سال از خود نشان داده بعید است ملوان بتواند در این بازی آمار گل‌های خود را افزایش دهد. جالب است بدانید نماینده انزلی فصل گذشته سه دیدار مقابل استقلال داشت که هر سه بازی را به این تیم واگذار کرد. 
 ملوان در لیگ بیست‌وسوم
ملوان بازی لیگ جاری را با باخت شروع کرد. شکست مقابل ذوب‌آهن، تیم قبلی مهدی تارتار قابل پیش‌بینی نبود. اما قوی سپید هفته اول را با شکست استارت زد و از قرعه بد، هفته دوم باید با استقلال دیدار کند. این تیم هرچند 10 بازیکن خود را از دست داد اما 13 بازیکن به سلیقه تارتار جذب کرد که البته میانگین سنی تیم را افزایش داد. بازیکنان این تیم با میانگین 26.8 سال سن چندان تیم جوانی نیستند. از این تعداد هشت بازیکن بالای 30 سال هستند. او حتی حامد نورمحمدی که بیش از 30 سال و سابقه همکاری با تیم‌های این مربی را دارد با خود به انزلی آورده است. این درحالی است که احتمالا سه بازیکن آزاد بعد از فیفادی به این تیم ملحق می‌شود. 
با این حال مشکل اصلی ملوان غیبت بهترین گلزن این تیم است؛ سهیل فداکار که فصل قبل در 23 مسابقه برای ملوان به میدان رفته بود. او به دلیل مصدومیت نمی‌تواند تیمش را در دیدار برابر استقلال همراهی کند. این بازیکن در هفته نخست، مقابل ذوب‌آهن نیز غایب بود و حالا تارتار باید بدون در اختیار داشتن بهترین گلزن فصل قبل ملوان به مصاف استقلال برود. هرچند به نظر می‌رسد ملوان برای رسیدن به تیم ایده‌آل مهدی تارتار هنوز به زمان زیادی نیاز دارد. این تیم با تغییرات گسترده‌ای که داشت تقریبا با ترکیبی جدید در فصل جاری به میدان می‌رود از این رو نیاز به هماهنگی دارد. ضمن اینکه فراموش نکنیم، این تیم جزء چهار تیم آخری بود که به دلیل مشکلات مدیریتی، دیرتر پیش‌فصل خود را استارت زد و نتوانست در زمان موردنظر کادرفنی آماده شروع رقابت‌ها شود. 
تارتار که همواره تیم‌هایش فوتبال بسته‌ای را ارئه می‌دهند در بازی با استقلال احتمالا با همین سیستم به میدان می‌رود. تارتار به‌خوبی می‌داند که استقلال هجومی به میدان می‌رود. بازی در خانه آبی‌ها، با عملکردی که از تارتار در هفته اول لیگ دیدیم ملوان را ناخودآگاه به سمت بازی تدافعی پیش می‌برد. حالا با توجه به اینکه تارتار و تفکرات خاصش در سوی دیگر میدان هستند احتمالا باید منتظر بازی تدافعی قوی سپید مقابل استقلال باشیم. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار