• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۵ - ۱۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
همسایه‌های کم‌هزینه؛

دلیل کوچ عراقی‌ها؛ قوانین جدید فوتبال ایران و دوری از حاشیه

حضور بازیکنان عراقی در فوتبال ایران از قدیم رواج داشته است. طبیعی است با توجه به شرایط منطقه و مجاورت دو کشور با هم این موقعیت فراهم شود و بالطبع می‌توانست این انتقال بازیکن از ایران به عراق هم رخ دهد اما به‌دلیل پایین بودن سطح لیگ این کشور جنگ‌زده این اتفاق رخ نداد.

دلیل کوچ عراقی‌ها؛ قوانین جدید فوتبال ایران و دوری از حاشیه

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:حضور بازیکنان عراقی در فوتبال ایران از قدیم رواج داشته است. طبیعی است با توجه به شرایط منطقه و مجاورت دو کشور با هم این موقعیت فراهم شود و بالطبع می‌توانست این انتقال بازیکن از ایران به عراق هم رخ دهد اما به‌دلیل پایین بودن سطح لیگ این کشور جنگ‌زده این اتفاق رخ نداد. 
از سال‌ها قبل بازیکنان زیادی به فوتبال ایران آمدند که دست بر قضا اغلب بازیکنان خوب و حتی برخی از آنها به‌شدت تاثیرگذار بودند. حضور ستاره‌های عراقی در فوتبال ایران نه‌تنها به ضرر ما نشد، بلکه یک گام خوب در جهت کیفیت فنی فوتبال ایران گذاشت. بیشتر بازیکنانی که به فوتبال ایران منتقل شدند بازیکنانی در سطح اول فوتبال این کشور بودند که همین باعث شده غالب باشگاه‌ها با مدیرانی متعدد خواهان همکاری با این بازیکنان باشند. 

 چرا عراقی‌ها؟
موفقیت بازیکنان اروپایی در فوتبال ایران کم است و اخیرا بسیاری از باشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که یا باید سراغ بازیکنان برزیلی، پرتغالی و آفریقایی بروند یا اصلا قید استفاده از بازیکنان خارجی را بزنند اما به‌نظر می‌رسد بازیکنان عراقی جایگزین خوبی برای بازیکنان خارجی هستند. 
بازیکنان عراقی یک فاکتور مهم دارند و آن ارزان بودن است. یکی از مدیران لیگ برتری در گفت‌وگویی که با «فرهیختگان» داشت تاکید کرد پول خرید 3 بازیکن باکیفیت عراقی حتی با مبلغ یک بازیکن ایرانی برابری می‌کند. از این رو خیلی از تیم‌ها تمایل دارند از عراقی‌ها استفاده کنند؛ چراکه هم باکیفیت و مستعد، دونده و جنگنده هستند و هم هزینه کمتری روی دست باشگاه می‌گذارند. برای باشگاه‌های ما که اغلب یا دست در جیب دولت دارند یا به‌شکل خصوصی اداره می‌شوند یا با هزینه‌های پایین به مبلغی کم راضی هستند، طبیعی است که میل به چنین بازیکنانی داشته باشند. 
حال این را بگذارید درکنار این موضوع که مربی تیم ملی عراق لژیونر بودن بازیکنان تیم ملی را یک فاکتور مهم در تصمیم‌گیری‌هایش می‌داند، از این رو هیچ بعید نیست تمایل عراقی‌ها برای حضور در فوتبال ایران و تخفیف‌هایی که به تیم‌های ایرانی می‌دهند همین امر باشد. به‌عنوان مثال منتظر محمد که نتوانست در استقلال بماند و به‌صورت قرضی به مس رفسنجان رفت و قبل از این انتقال احتمالی حتی حاضر شد قراردادش را بار دیگر با استقلال تمدید کند. این نشان می‌دهد که عراقی‌ها به لژیونر شدن به‌شدت تمایل دارند. 

 سابقه عراقی‌ها در لیگ ایران
پیش از این هم بازیکنان عراقی زیادی راهی لیگ ایران شده‌اند، حتی خیلی از آنها با حضور در فوتبال ما دیگر چندان موردتوجه قرار نگرفته‌اند و جایگاه خود را در تیم ملی از دست داده‌اند، ازجمله صفا هادی، همام طارق، نوری صبری و کرار جاسم. البته این به آن معنی نیست که فوتبال ایران تخریبگر است یا حضورشان در ایران باعث شده از تیم ملی کنار گذاشته شوند، بلکه اغلب شرایط سنی یا افتی که خودشان درنتیجه ورود به حواشی پیدا کرده‌اند عامل عدم موفقیت‌شان بوده است، البته یک استثنا وجود دارد و او کسی جز بشار رسن نیست که روزهای درخشانی را با پرسپولیس تجربه کرد. 
پیش از این بازیکنان زیادی به فوتبال ما آمدند که اگر بخواهیم مهم‌ترین آنها را نام ببریم باید به حوار ملامحمد، عبدالوهاب ابوالهیل، همام طارق، صفا هادی، عماد رضا، نوری صبری، هیثم کاظم، بشار رسن و جاسم کرار اشاره کنیم؛ بازیکنانی که با گذشت مدت‌ها از زمان حضورشان، هنوز در یادها هستند و از آنها به نیکی یاد می‌شود. برخی از آنها حتی به بازیکنان محبوبی تبدیل شدند؛ نمونه‌اش بشار رسن یا کرار جاسم است که حتی قراردادهای میلیونی بستند و در لیگ ایرانی برای خود برو و بیایی داشتند. 
البته عراقی‌ها در لیگ‌های دیگر کشورهای عربی نیز انتقال‌هایی داشتند اما هرگز بازتاب گسترده‌ای نداشت و به نظر می‌رسد کوچ بازیکنان عراقی در دیگر کشورها به اندازه فوتبال ایران جذاب نیست. 

 رکورد جدید با 7 بازیکن
در پنجره نقل وانتقالات تابستانی امسال هم بازیکنان عراقی بیشتری راهی لیگ ایران شده‌اند. علاء عباس، علی یوسف و عباس قاسم از تیم الزوراء جدا و به لیگ ایران آمدند. فهد طالب از نیروی هوایی هم راهی لیگ ایران شده و منتظر محمد کاپیتان تیم ملی امید هم با استقلال قرارداد امضا کرد. از طرفی ایمن حسین، علی فائز، مصطفی ناظم، مهند علی و حتی امجد عطوان از لیگ ایران پیشنهاد داشتند که هنوز محقق نشده اما احتمال دارد در آینده بازیکنان دیگری نیز از عراق به ایران بیایند. 
اگر بخواهیم به بازیکنان خارجی لیگ ایران نظری بیندازیم، می‌بینیم که لیگ ما 20 بازیکن خارجی دارد که از این تعداد 7 بازیکن عراقی هستند که رکورد جالب و جدیدی در این زمینه به‌شمار می‌رود. به‌جز صفا هادی که فصل پیش راهی تراکتور شد، امسال عباس قاسم، فهد طالب و مهدی داغر به صنعت نفت پیوستند. نساجی اعلا عباس را به‌خدمت گرفت و در مس رفسنجان علی عدنان و منتظر محمد بازی می‌کنند. درکل همواره در ادوار مختلف عراقی‌ها در فوتبال ایران بودند. فصل قبل فقط یک عراقی در لیگ ایران بود حالا این تعداد به 7 نفر رسیده است. عملکرد نه‌چندان مطلوب برخی بازیکنان خارجی، افزایش قیمت دلار و از طرفی قوانین جدید فدراسیون فوتبال تیم‌های ایرانی را بر آن داشت تا به فکر استفاده از خارجی‌هایی با شرایط ریالی یا ارز منطقه باشند و چه کسی بهتر از بازیکنان عراقی که پله‌های ترقی را طی کرده و این روزها می‌بینیم در تیم‌های ملی‌شان می‌درخشند. از این رو مدیران فوتبال ایران ترجیح می‌دهند از این پس بیشتر روی عراقی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. با سرعتی که فوتبال در منطقه و حتی در عراقی در پیش گرفته و با توجه به استعدادی که فوتبالیست‌های این منطقه شاهد هستیم هیچ بعید نیست چندی بعد فوتبالیست‌های ما برای پیوستن به لیگ این کشور تمایل نشان دهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار