• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۴-۱۷ - ۱۵:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

در رویداد تجربی و بین‌المللی صنعت بازی‌های رایانه‌ای چه گذشت؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از غرفه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران، از پیگیری دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی مرکز رشد در حوزه بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و گفت: برای جلوگیری از خروج استعدادها از کشور، دولت، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی باید در این حوزه فعال عمل کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

در رویداد تجربی و بین‌المللی صنعت بازی‌های رایانه‌ای چه گذشت؟

به گزارش فرهیختگان آنلاین، رویداد تجربی و بین‌المللی صنعت بازی‌های رایانه‌ای Tehran Game Convention به اختصار TGC ، روز گذشته برای نخستین بار در ایران و با حضور بیش از هزار 500 ناشر و تولید کننده بازهای رایانه‌ای معتبر از ایران و سایر کشورهای جهان آغاز به کار کرد و امروز در دومین روزکاری خود میزبان وزرای "ارتباطات و فناوری اطلاعات" و "فرهنگ و ارشاد اسلامی" بود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان نهاد علمی معتبر و گسترده در کشور و فعال در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی، چند سالی است به‌طور ویژه به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان ورود کرده، که ثمره آن راه‌اندازی هسته‌ها و واحدهای فناور، مراکز رشد وتحقیقات، شرکت‌های دانش بنیان، شهرک‌های علم و فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است.

عرضه نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای یکی دیگر از حوزه‌هایی است که دانشجویان خلاق و صاحب ایده فراوانی در کشور دارد، که بسیاری از آنها دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با حمایت‌های مادی و معنوی خود ایده‌های دانشجویان را تبدیل به محصول کند که ثمره اینکار در سه غرفه نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای از سوی واحدهای تهران غرب، قزوین و کاشان به نمایندگی از این دانشگاه به معرض نمایش گذاشته شد.

دکتر پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب اظهار کرد: واحد تهران غرب در این رویداد با ارائه ۶ بازی تولید شده از سوی کانون دانشجویی بازی‌های رایانه‌ای خود، شامل ۲بازی کامپیوتری به نام‌های «مدافعان» و «illusion» و چهار بازی موبایلی به نام‌های «الکترون جو»، «هفت سین جو»، «آزمایشگاه هیگن» و «دانشجو» در غرفه ۳۵ حضور یافته و محصولات خود را به نمایش گذاشته است.

مسئول غرفه واحد قزوین دیگر نماینده دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: واحد قزوین با عرضه و معرفی بازی‌های جنگ کنکوری (ارائه شده در کافه بازار)، محافظ (درحال ساخت)، سانجو (ارائه شده در کافه بازار و قرار گرفته در بین بازی‌های صفحه اول برای یک ماه)، 4 Wheelers (در حال ساخت)، Quiz Bombi (درحال ساخت) در رویداد بین‌المللی صنعت بازی‌های رایانه‌ای حضور داشت.

به گفته وی تیم‌های طراحی و تولید این بازی‌ها اکنون در مرکز رشد و شتاب‌دهنده (Syntech) واحد قزوین مستقر هستند.

مسئول غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان هم درباره حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: «واحد کاشان که از واحدهای پیشتاز در حوزه ارائه دروس بازی‌سازی رایانه‌ای در قالب درس‌های اختیاری و از اولین واحدهای ارائه دهند رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار گرایش سیستم‌های نرم‌افزاری و بازی‌های کامپیوتری است با معرفی بازی‌های رایانه‌ای و شتاب دهنده «فاتحان ثریا» واحد کاشان در این رویداد تجربی و بین المللی حضور یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در بازدید از غرفه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به فرهیختگان درباره لزوم تقویت حوزه بازی‌سازی رایانه‌ای اظهار کرد: کاری که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها آغاز شده و همچنین فعالیت‌هایی که در حوزه خدمات الکرونیکی و رایانه‌ای در حال انجام است، تحول جدیدی است که در دنیا بوجود آمده و اینکه دانشگاه‌های کشور فقط به موضوع آموزش می‌پردازند و مهارت لازم را به دانشجویان نمی‌آموزند، اشکالی است که به همه دانشگاه‌های کشور وارد است.

محمود واعظی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان مانند استنفورد و دانشگاه‌های اروپایی همزمان با آموزش، مهارت هم می‌آموزند و در کنار فعالیت‌های آموزشی، مراکز رشد هم فعال هستند. من در جلسه‌ای دکتر نوریان را ملاقات کردم و ایشان به بنده گفتند که به دنبال راه‌اندازی مرکز رشد در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

وی درباره حمایت از بازی‌سازان رایانه‌ای گفت: ما همواره از بازی‌سازان رایانه‌ای حمایت کرده‌ایم و تاکنون 80 میلیارد تومان به فعالان بازی‌سازی رایانه‌ای پرداخت کرده‌ایم.

واعظی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از خروج جوانان بااستعداد بازی‌سازی از کشور چه کارهایی باید انجام داد، اظهار کرد: هرچه در داخل کشور به شکوفایی استعداد جوانان کمک کنید و نیازهای فنی و اقتصادی آنان را تامین کنیم، هیچ جوانی کشور خود را رها نمی‌کند که همه باید در این حوزه کمک کند، دولت، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی به تنهایی نمی‌توانند در حوزه موفق عمل کند و همه بخش‌ها باید در این حوزه فعال عمل کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حاشیه برگزاری این رویداد بین المللی اظهار کرد: صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران بیش از ۱۰ سال قدمت دارد و تا کنون صد‌ها بازی جذاب در این حوزه تولید شده است اما با وجود این فعالیت‌ها، دستاوردهای این حوزه آنطور که شایسته توانمندی‌های بازی‌سازان ایرانی است، نبوده.

حسن کریمی‌قدوسی با بیان اینکه یکی از دلایل دیده نشدن این بازی‌ها را می‌توان نبود فرصت حضور و خودنمایی در بازارهای بین‌المللی دانست، اظهار کرد: به این منظور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند و وظیفه‌ آن حمایت از جریان بازی‌سازی و ظرفیت‌های این صنعت در کشور است، اقدام به برگزاری اولین رویداد تجربی و بین‌المللی صنعت بازی‌های رایانه‌ای با هدف برقراری ارتباط میان فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران با سرمایه‌گذاران و ناشران بین‌المللی کرد.

به گفته وی، سخنرانان برجسته بین‌المللی و داخلی در موضوع های فنی، طراحی، هنری، مدیریت و تولید، تجارت در این رویداد بین‌المللی به ارائه مقالات و بیان تجریبات خود پرداختند.

منبع: ایسکانیوز

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها