• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۲۱ - ۰۸:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
2 کتاب عمومی جدید از مهرماه در اختیار دانشجویان دانشگاه آزاد قرار خواهد گرفت

تقویت تدریس عمومی‌ها با کمک چندرسانه‌ای‌‌ها

برای آگاهی از جزئیات کتاب جدید دفاع مقدس به سراغ احمد صالحی‌آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد رفته‌ایم و گفت‌وگو با او را از نظر می‌گذرانید.

تقویت تدریس عمومی‌ها با کمک چندرسانه‌ای‌‌ها

سارا طاهری، خبرنگار: مسئولان دانشگاه آزاد در سیاست جدید خود در‌حال به‌روز‌رسانی برخی از کتب درسی دانشجویان هستند و قرار است در سال تحصیلی جدید کتاب‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد. کتاب وصایای امام‌خمینی(ره) و آشنایی از دفاع مقدس دو کتابی هستند که تابستان امسال از آنها رونمایی می‌شود تا دانشجویان در سال تحصیلی جدید از کتبی استفاده کنند که متناسب با نیاز آنها باشد. هر دوی این کتاب‌ها در مراحل پایانی تدوین قرار دارند. کتاب هوشمند دفاع مقدس با استفاده از «QR code» محتوا‌های مختلفی، مرتبط با آن مبحث درسی، در قالب فیلم، تصویر و نقشه‌ها برای دانشجویان قابل دسترسی بوده و قرار است در سال تحصیلی آینده در دانشگاه‌ها تدریس شود. سال گذشته بود که همایش بزرگ توان‌افزایی برای ۵۵۰ استاد درس «آشنایی با دفاع مقدس» برگزار شد و در این همایش موضوعات مختلف درباره این درس با حضور استادان و اعضای هیات‌علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتیجه بررسی‌ها این بود که یک کتاب هوشمند برای درس دفاع مقدس تدوین شود که با کتاب قبلی تفاوت‌هایی دارد. در‌واقع یکی از نتایج حاصل از همایش استادان درس دفاع مقدس در سال گذشته اعمال تغییراتی ذیل فصل‌های کتاب درس آشنایی با دفاع مقدس بود که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری دانشگاه این تغییرات اعمال شده و حالا در مراحل پایانی خود قرار دارد. کتاب وصایا نیز قرار است به‌صورت مکتوب و صوتی و البته چند رسانه‌ای ارائه شود. برای آگاهی از جزئیات کتاب جدید دفاع مقدس به سراغ احمد صالحی‌آرا، رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد رفته‌ایم و گفت‌وگو با او را از نظر می‌گذرانید.

*دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار برگزاری درس دفاع مقدس بین مراکز دانشگاهی کشور است.  قریب‌به یک‌سال‌و‌اندی است که جلسات برگزار شده و نگارش جدید موضوعات کتاب درسی نیز انجام شده است و حدود یک‌ماه پیش هم به اتمام رسید و اکنون دوستان من در کارگروه، مشغول تدوین و ویراستاری نهایی هستند.

*ویژگی خیلی خوب کتاب جدید این است که اولا خلاصه‌تر از کتاب قبلی بوده؛ نکته مهم دیگری که در کتاب به‌ کار گرفته شده، استفاده از پیوندهای رسانه‌ای است. در مباحث مختلف کتاب، با استفاده از QR code هم برای دانشجو و هم برای استاد، وسیله‌ای را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند از فیلم‌ها، کلیپ‌ها، نقشه‌ها و عکس‌هایی که مرتبط با موضوع و بخش درسی است، بهره ببرند. این کار هم تدریس را برای استاد تسهیل کرده و هم دانشجو بهره‌برداری و درک بهتری از ماجرا خواهد داشت. امیدواریم این تدوین به انتها برسد و ان‌شاءالله برای ترم جدید، کتاب جدید را رونمایی کنیم...متن کامل گفتگو

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار