• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۹ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازخوانی اولین جنگ سینمایی در سال 1359

جنگ قدرت بر سر سینمای بی‌فیلم

در قسمت پیشین بایگانی روایت کردیم چگونه در ابتدای شکل‌گیری دولت پساانقلابی، میان معاونت سینمایی وقت، یعنی محمدعلی نجفی و سازمان تازه‌تاسیس بنیاد هنری مستضعفان جنگی در حوزه فعالیت سینمایی شکل گرفته بود.

جنگ قدرت بر سر سینمای بی‌فیلم

احسان زیورعالم، خبرنگار:در قسمت پیشین بایگانی روایت کردیم چگونه در ابتدای شکل‌گیری دولت پساانقلابی، میان معاونت سینمایی وقت، یعنی محمدعلی نجفی و سازمان تازه‌تاسیس بنیاد هنری مستضعفان جنگی در حوزه فعالیت سینمایی شکل گرفته بود. جنگی که محمدعلی نجفی را واداشته بود بابت دخالت‌های این بنیاد، استعفا دهد و اگرچه رفتنش مدام به تأخیر می‌افتاد اما تحرکات بنیاد، تنها کارگردان صددرصد اسلام‌گرای آن روزها را بیش از پیش نسبت به ترک پست و مقامش ترغیب می‌کرد. به‌خصوص آنکه آرزوی تبدیل کردن نمایشنامه «سربداران» به یک سریال تلویزیونی بیش از گذشته ممکن شده بود و نجفی می‌توانست قید میز را بزند تا در قید دوربین بند شود، اما جدال قطب‌های شکل‌گرفته در آستانه استعفای نجفی تمام نشده بود. شاید نخستین سمینار سینمایی پساانقلاب، سمیناری در پی ناهمخوانی دو نهاد باشد. ‌سمیناری جهت بررسی مشکلات سینما با حضور نمایندگانی از وزارت کار، آموزش‌وپرورش، جامعه روحانیت، انجمن اسلامی دانشجویان، جهاد سازندگی، اداره سیاسی ایدئولوژیک نیروهای سه‌گانه، ‌صداوسیما و نماینده موقت دفتر تبلیغات امام در قم. اما خبری از بنیاد هنری مستضعفان به‌عنوان مهم‌ترین تهیه‌کننده و مالک سینمای آن روزهای سینما نیست. بنیاد سمینار را تحریم می‌کند! سمیناری که قرار بود مشکلات را حل کند، بدل به آتش‌بار متقابل می‌شود. با عدم‌ حضور مهم‌ترین مالک سینماهای کشور، نجفی طی نامه‌ای به انجمن سینماداران، به تاریخ دوشنبه دوم تیرماه 58، دستور تعطیلی سینماها را صادر می‌کند...ادامه مطلب

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟