• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۷ - ۰۸:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نگاهی به فیلم سینمایی «اوپنهایمر»

در خدمت ایدئولوژی

خبر اکران آثار کریستوفر نولان همیشه با موجی از جنجال روبه‌رو بوده است.

در خدمت ایدئولوژی

ایمان عظیمی، منتقد:خبر اکران آثار کریستوفر نولان همیشه با موجی از جنجال روبه‌رو بوده است. مخالفانش از یک سمت و طرفداران دوآتشه‌‌اش از سمتی دیگر تا توانسته‌اند تنور را گرم نگه داشته‌ و این بمب خبری را تا مدت‌ها در صدر اخبار قرار داده‌اند. این مساله از یک زاویه برای اقتصاد به گِل نشسته‌ سینما طی سالیان اخیر خبر خوبی ا‌ست و می‌تواند مردم سراسر دنیا را از سر شوق تماشای آثار نولان به سالن‌های تقریبا فراموش‌شده‌ سینما بکشاند و رونق دوباره‌ای را به سالن‌های سینما ببخشد. اما این اتفاق مسرت‌بخش تنها یک قسمت از ماجراست و ما باید به کُنه اثر، سوای تاثیری که بر اقتصاد صنعت سینما می‌گذارد نظر بیندازیم و روی این مساله تاکید کنیم. خبر نمایش عمومی «اوپنهایمر» هم خالی از این داد و جنجال‌ها نبود. پخش‌کننده‌ها با ایجاد یک دوگانه میان این فیلم و «باربی» در روزها و ماه‌های پیش، بر حضور هرچه بیشتر مخاطبان در سینما تاکید کردند و این تلاش‌ هم درنهایت کارگر افتاد، اما کمتر کسی بود که به کارکرد فرهنگی- سیاسی این دو اثر در جهان ما اشاره کند. کارکردی ایدئولوژیک که هر انگاره‌ دیگری را در ذیل خود معرفی می‌کند و ذهن بیننده را در تسخیرش نگه می‌دارد. مع‌الاسف در حصار نام کارگردان فیلم اغلب تحلیل‌های بینامتنی و فرامتنی به حاشیه می‌رود و کاربست‌های ایدئولوژیک اوپنهایمر نیز مغفول واقع می‌شود. فیلم جلوه‌ای تمام‌قد از سلطه‌ سیاسی و استعماری آمریکا بر اذهان استعمارزده‌ آمریکایی‌پرستان است و حتی یک لحظه هم از انجام این فریضه دست نمی‌شوید. فیلم از زاویه‌دید رابرت اوپنهایمر به‌عنوان سرپرست تیم سازنده‌ بمب اتم در جنگ جهانی دوم روایت می‌شود و سعی می‌کند که چهره‌‌ای تماما مثبت از وی ارائه دهد. انتخاب کیلین مورفی نیز که برای مخاطبان جوان صنعت سینما و تلویزیون به‌خاطر بازی در نقش اصلی سریال پر سر و صدای «پیکی بلایندرز» کاملا شناخته شده است، در مرتبه‌ نخست به القای سمپاتی نسبت به کاراکتر اوپنهایمر دامن می‌زند. نولان در اوپنهایمر کمتر به بازی‌های ذهنی، رفت‌وبرگشت‌های مکرر زمانی و امتزاج زمان حال، رویا، خواب و زمان گذشته دامن زده است تا پس از سال‌ها وفاداری خود را به سینمای قصه‌گو و مرسوم هالیوود نشان دهد. در واقع ما در اوپنهایمر با یک نولان رام‌شده طرف هستیم که به دور از مغلق‌گویی‌هایی که پیشتر به آن شهره بود، در وهله‌ نخست تاکیدش را به ارائه‌ یک روایت سرراست‌تر معطوف داشته و دیگر مسائل را به حاشیه رانده است و این همان چیزی‌ است که می‌تواند سیل مخاطب بیشتری را به سمت خود جلب کند و آنچنان هم نگران دلزدگی طرفداران دوآتشه‌‌اش نیست....ادامه مطلب

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار