• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۷ - ۰۸:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نتوانستیم در جامعه‌پذیری نسل جدید نقش‌آفرینی کنیم

اگر بگوییم یکی از ماموریت‌های اصلی جهاد دانشگاهی در زمان تاسیس این نهاد از همان 4 دهه پیش تا امروز تدوین، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای محیط دانشگاهی است، بیراه نگفته‌ایم.

نتوانستیم در جامعه‌پذیری نسل جدید  نقش‌آفرینی کنیم

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه:اگر بگوییم یکی از ماموریت‌های اصلی جهاد دانشگاهی در زمان تاسیس این نهاد از همان 4 دهه پیش تا امروز تدوین، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای محیط دانشگاهی است، بیراه نگفته‌ایم. نهادی که تا امروز جشنواره و برنامه‌های سراسری مختلفی را در این حیطه برگزار کرده است. هرچند طبیعتا عدم همخوانی این برنامه‌ها با نیاز و ذائقه روز دانشجو از همان نقدهایی است که به جهاد دانشگاهی هم مانند دیگر بخش‌های فرهنگی مرتبط با نظام آموزش عالی وارد می‌شود، اما یکی از تفاوت‌های اصلی موجود در این بخش وجود مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران یا همان ایسپاست؛ بازویی که به این نهاد اجازه می‌دهد نقشه‌راه دقیق‌تری از مسیر طی‌شده پیش روی تصمیم‌گیران بگذارد و بالطبع بستر را برای تغییر فعالیت‌ها متناسب با شرایط روز محیط دانشگاهی فراهم کند. بازویی که شاید تا امروز علی‌رغم آمار و اطلاعات مهمی که در فضای دانشگاهی به‌دست آورده، آن‌طور که باید محل ارجاع برای نظام آموزش عالی قرار نگرفته است. در مقابل تغییر و تحولاتی را که سال گذشته در فضای دانشگاهی ایجاد و منجر به کنش و واکنش‌های دور از انتظار از نسل جدید دانشگاهی شد باید از مولفه‌های اصلی برای تغییر در فعالیت‌های فرهنگی‌ دانست که مخاطب اصلی آنها قشر دانشجو خواهد بود. از این رو سراغ علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی رفتیم تا درکنار بررسی وضعیت فرهنگی این نهاد و محیط دانشگاه‌ها، در جریان ریل‌گذاری تازه صورت‌گرفته برای برنامه‌ریزی‌های جدید قرار بگیریم. نکته جالب در صحبت‌های این مقام مسئول، عدم همخوانی بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های جهاد با انتظارات جامعه دانشجویی است. اتفاقی که طبیعتا تداوم آن می‌تواند شرایط پیش رو را برای همخوانی نگاه فرهنگی مسئولان با دانشجویان دشوارتر کند. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی دارای پیشینه قابلی است و اگر بخواهیم تصویری از آن ارائه دهیم، باید بگویم به اندازه سابقه انقلاب اسلامی است، یعنی جهاد هم پای انقلاب بوده؛ چراکه به‌محض پیروزی انقلاب اسلامی، مدت زمان زیادی طول نکشید که جهاد دانشگاهی ایجاد شود.

*این نهاد هم اولین نوآوری‌ای بود که در ستاد انقلاب فرهنگی کشور شکل گرفت تا بتواند فضای فرهنگی را در دانشگاه‌ها متناسب با آرمان‌ها و اهداف ساماندهی کند. اگر بخواهیم ارزیابی از 4 دهه گذشته داشته باشیم، باید بگویم این نهاد خدمات زیادی را در دانشگاه‌ها و فراتر از آن داشته است.

*در دهه اول انقلاب، عمدتا در مقابل جریانات فکری و سیاسی که با فضای جامعه ایران منطبق نبوده و ریشه‌ها و مبادی بیرونی و خارج از کشور داشته و در دانشگاه‌ها رسوخ کرده بودند، قرار گرفت و توانست در فضای سیاسی دانشگاه‌ها، نقش موثری را ایفا کند.
*یکی دیگر از اقداماتی که نهاد به‌صورت تخصصی دنبال کرد، توجه به لزوم نقش‌آفرینی افکار عمومی در سیاست‌ها و برنامه‌های کشور بود و در همین راستا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران ایجاد شد....ادامه گفتگو

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین