• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۷ - ۰۸:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فیلم سینمایی «اوپنهایمر» داستان بمب اتمی آمریکا که 2 شهر ژاپن را با خاک یکسان کرد، گردن یک دانشمند می‌اندازد

بمب عروسکی

ما بخشی از ماجرای زندگی رابرت اوپنهایمر را در آخرین فیلم کریستوفر نولان می‌بینیم که درخلال بازجویی‌های او در یک کمیته تحقیقاتی امنیتی مطرح می‌شود.

بمب عروسکی

میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:ما بخشی از ماجرای زندگی رابرت اوپنهایمر را در آخرین فیلم کریستوفر نولان می‌بینیم که درخلال بازجویی‌های او در یک کمیته تحقیقاتی امنیتی مطرح می‌شود. ما اوپنهایمر نوجوانی که می‌خواست یکی از همکلاسی‌هایش را بکشد، چون دختری را که او از آن خوشش آمده بود تور کرده بود یا اوپنهایمر منزوی دوران دبستان را که باقی بچه‌ها مسخره‌اش می‌کردند و در اتاق یخ حبس شد و روی بدنش رنگ‌سبز ریختند، نمی‌بینیم. مخاطب فیلم نولان فقط بخشی از زندگی این مرد را می‌بیند که درخلال بازجویی‌هایش در آن کمیته امنیتی مطرح می‌شوند، یعنی منظره اوپنهایمر را فقط همان‌قدری می‌شود دید که در قاب دوران مک‌کارتیسم پیداست. این نقشه‌راه مناسبی برای ورود به شخصیت یک نفر نیست؛ چه اینکه بازجوهای بهانه‌جوی او فقط دنبال کشف ارتباطش با کمونیسم یا موارد دیگری هستند که ثابت می‌کند اوپنهایمر به آمریکا وفادار نیست، نه جنبه‌های خصیصه‌نمای شخصیتی او و بخش‌هایی از زندگی این فرد که لایه‌های روانشناختی‌اش را بروز می‌دهد. اصلا چرا کسی که برای آمریکا بمب اتم ساخت و حتی اصرار کرد که این بمب نه در یک ساحل ژاپنی یا هر جایی که صرفا ابزار قدرت‌نمایی و عامل تسلیم ژاپن باشد، بلکه روی سر شهرهای مسکونی ژاپن ریخته شود، بعدها باید محاکمه می‌شد؟ بهانه بازجویی این بود که اوپنهایمر با کمونیست‌ها ارتباط داشته. برادر و همسر برادرش کمونیست بودند و خود او هم با زنی ارتباط داشت که کمونیست بود. اینها البته همگی کمونیست‌های آمریکایی بودند و ارتباطی با شوروی نداشتند. درضمن تب کمونیسم آمریکایی مربوط به قبل از جنگ سرد و حتی قبل از جنگ جهانی می‌شود، یعنی دورانی که این چیزها در خود ایالات‌متحده هم نسبتا عادی‌تر بود. حالا اوپنهایمر را در دوره مک‌کارتیسم، یعنی دوره تفتیش عقاید و تندروی‌های بنیادگرایانه جنگ سرد، در آمریکا به محاکمه امنیتی کشانده‌اند. با عبارت دوران مک‌کارتیسم عمدتا به‌دلیل آنچه بر سر هالیوودی‌ها آورد آشنایی بیشتری وجود دارد. آنها حتی چارلی چاپلین را از آمریکا بیرون کردند، الیا کازان را به‌غلط کردم انداختند و کاری کردند که دشیل همت، نویسنده به این بزرگی، در اوج فقر و فلاکت مرد. اما اینجا و در فیلم نولان، ما خالق بمب اتم را هم به‌عنوان یکی از قربانیان همان دوره می‌بینیم. نکته اینجاست که فضای ضدکمونیستی دوران مک‌کارتیسم، بهانه‌ای برای بازجویی و محاکمه اوپنهایمر است نه دلیل آن....ادامه مطلب

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار