• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۷ - ۰۸:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» :

در حال تغییر به دانشگاه حل‌مساله موضوع‌محور هستیم

روزنامه «فرهیختگان» دیروز میزبان یک چهره دانشگاهی بود؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار با حضور در تحریریه این رسانه، بین خبرنگاران حضور پیدا کرد و با آنان به گفت‌وگو پرداخت.

در حال تغییر به  دانشگاه حل‌مساله  موضوع‌محور هستیم

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه:روزنامه «فرهیختگان» دیروز میزبان یک چهره دانشگاهی بود؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه روز خبرنگار با حضور در تحریریه این رسانه، بین خبرنگاران حضور پیدا کرد و با آنان به گفت‌وگو پرداخت. دکتر طهرانچی در گفت‌وگو با خبرنگاران گروه دانشگاه، از مسیر جدید دانشگاه آزاد سخن گفت و ساختار جدید علمی دانشگاه را تشریح کرد.
رئیس دانشگاه آزاد درباره شکل‌گیری دانشکدگان‌ها توضیح داد: «دانشگاه آزاد را در کل کشور به حدود 20 دانشکدگان موضوع محور تقسیم‌بندی کردیم، یعنی گروه‌های علمی با یکدیگر مرتبط شده‌اند. به‌طور مثال در حوزه معاونت علوم تربیتی و مهارتی دو دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی و دانشکدگان مهارت کارآفرینی را داریم. در حوزه علوم انسانی سه دانشکدگان داریم که شامل هنر و رسانه، مدیریت حکمرانی و فرهنگ و تمدن می‌شود. در حوزه علوم مهندسی و کشاورزی هم هفت دانشکدگان داریم و به‌تبع آنها، نام آن دسته از دانشکده‌هایمان در واحدهای مختلف که امکان تشکیل دارند هم تغییر و بر همین اساس نامگذاری می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد در ادامه با تاکید بر اینکه درحال تبدیل کردن دانشگاه آزاد از یک دانشگاه دانش‌محور به دانشگاه حل مساله موضوع‌محور هستیم، افزود: «ذیل هرکدام از دانشکدگان هم گروه‌های علمی جای می‌گیرند. به‌عبارت دقیق‌تر دانشگاه آزاد در سطح کلان 20 دانشکدگان و در واحدهای مختلف دانشکده‌های متفاوت و درنهایت هم گروه‌های علمی را دارد، یعنی به‌طور مثال در بخش هنر و رسانه، ترکیبی از 6 گروه مختلف را داریم. در این میان استان‌ها به‌عنوان نظام اداری در شکل جدید تعریف می‌شوند.»

فعالیت علمی دانشگاه آزاد هدفمند و ماموریت‌محور می‌شود
او در همین زمینه افزود: «نظام اداری دانشگاه آزاد با نظام علمی آن متفاوت است و نظام علمی‌مان بسیار مرتب‌تر شده است. در این میان معاونت‌های مختلف‌مان مانند معاونت علوم انسانی هنوز پابرجا هستند اما در درازمدت عملا وضعیت تغییر کرده و راهبری دانشکدگان به‌عنوان کار اصلی مدنظر قرار می‌گیرد. این مهم باعث می‌شود دانشگاه آزاد یک نگاه کاملا تخصصی و ماموریت‌محور را در حوزه‌های مختلف دنبال کند، یعنی هوش‌مصنوعی، علوم و فناوری همگرا و کوانتومی، کشاورزی سلامت و امنیت غذایی، صنعت ساختمان، ساخت و تولید هر کدام یک دانشکدگان مجزا خواهد بود.»
دکتر طهرانچی درخصوص نحوه فعالیت گروه‌های علمی در واحدها تصریح کرد: «واحدها هم قرار نیست همه دانشکدگان را داشته باشند، بلکه در هر واحد چند دانشکدگان را خواهیم داشت؛ چراکه دانشگاه آزاد کاملا هدفمند و ماموریت‌محور خواهد بود.»
او ادامه داد: «در ساختار تعیین‌شده یک رئیس دانشکدگان خواهیم داشت و در هر واحد هم رئیس دانشکده را داریم اما دیگر دانشکده‌های دانش‌بنیان نخواهیم داشت، بلکه دانشکده‌های موضوعی را داریم. البته اگر در یک واحدی، یکی، دو رشته بیشتر نداشتیم، دیگر حوزه مربوطه به یک گروه علمی مستقل تبدیل شده و با واحدی که این ظرفیت را دارد، مرتب خواهد شد تا از این طریق به یک دانشکدگان بزرگ‌تری که در رشته مورد نظر ایجادشده، وصل شوند.»

رونمایی از سند آمایش دانشگاه آزاد در ستاد علم و فناوری
رئیس دانشگاه آزاد در ادامه گفت: «با شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگی لازم صورت گرفته تا در دو هفته آینده از کار بزرگ آمایش آموزش عالی که از سوی این دانشگاه انجام شد در ستاد علم و فناوری رونمایی شود؛ البته برای این مساله منتظر زمانی هستیم که شورا اعلام کند ولی ما این آمادگی را داریم که هر زمان اعلام شد این کار را انجام دهیم.»

بودجه دانشگاه تا هفت شهریور نهایی خواهد شد
او در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب بودجه دانشگاه آزاد اشاره کرد و ادامه داد: «تا هفتم شهریورماه بودجه نهایی می‌شود. این هفته جلسات مرتبط با هیات‌امناهای استانی درباره بودجه برگزار می‌شود و 30 جلسه مرتبط باید تا 29 مردادماه برپا شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار