• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۶ - ۰۷:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «فرهیختگان» خبر داد

مخالفت کمیسیون آموزش با شهریه‌ای شدن دانشگاه‌های دولتی

برنامه پنج‌ساله توسعه هفتم که از خردادماه به دست مجلس رسیده پس از اصلاح تا شهریور‌ماه به دولت بازمی‌گردد. این لایحه که در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود، در فصل بیستم خود به «ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی» پرداخته است.

مخالفت کمیسیون آموزش با شهریه‌ای شدن دانشگاه‌های دولتی

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه:برنامه پنج‌ساله توسعه هفتم که از خردادماه به دست مجلس رسیده پس از اصلاح تا شهریور‌ماه به دولت بازمی‌گردد. این لایحه که در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود، در فصل بیستم خود به «ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی» پرداخته است. فصلی که در چهار بخش با 7 ماده و 10 بند و 5 تبصره تدوین شده و در آن سهم آموزش 44 درصد و سهم پژوهش هم 20 درصد تعیین شده است. بخش آموزش عالی این لایحه به دلایلی مانند اشاره به شهریه‌ای شدن دانشگاه‌های دولتی، عدم تعریف دقیق برخی از مفاهیم مانند نخبه و... مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت و حالا از مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات انتظار می‌رود که نقدهای وارده را بررسی و تا حد امکان این لایحه را اصلاح کنند. نکته دیگر نیز بحث نگاه کلان به آموزش عالی است، یعنی با توجه به اینکه امروز در سرعت رشد علمی برخی از کشورهای منطقه به نسبت ایران در حال افزایش بوده و در مقابل هم چالش‌هایی مانند ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها و مشکلات مالی گریبان آموزش عالی کشور را گرفته، ضروری است نظام آموزش عالی دچار تحولاتی شود که قطعا یکی از الزامات این تحول، توجه به چالش‌ها در اسناد پنج ساله توسعه خواهد بود. در ادامه این گزارش برای با‌خبر شدن از اصلاحات این بخش به سراغ محمدرضا احمدی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفته‌ایم تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم.
محمدرضا احمدی‌سنگری، دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص اصلاحات بخش آموزش عالی سند توسعه هفتم بیان کرد: «تغییراتی که روی سند هفتم توسعه دنبال شده، مقوله کیفی بودن آموزش است که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت. بحث دیگر، رتبه علمی دانشگاه‌های کشور‌ نسبت به سال گذشته است و با ملاک قرار دادن آمار مربوط به کشورهای منطقه‌ای، معیاری در نظر گرفته شده تا به‌طور مثال بتوانیم به حد علمی برخی کشورهای منطقه برسیم. چاپ مقالات و به‌صورت کلی تعداد مقالاتی که باید چاپ شود هم در سند هفتم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.»
او در ادامه درباره نکات دیگری که در این لایحه اصلاح شده‌ گفت: «نحوه کیفیت کتاب‌های درسی که باید به‌روزرسانی شده یا برخی از رشته‌هایی که نیاز است در راستای به‌روزرسانی و مهارت‌آفرینی بازنگری شوند ازجمله مباحثی بود که در کمیسیون درمورد آنها بحث کردیم. همچنین بنا شد تا برخی از رشته‌هایی که قابلیت بهره‌بری نداشتند از دور خارج شده و در مقابل رشته‌هایی که به‌روزتر هستند تاسیس شوند. این موارد معمولا به صورت کلی در کمیسیون مطرح شده است.»
احمدی درباره شهریه‌ای شدن دانشگاه‌ها افزود: «درمورد شهریه‌ای شدن دانشگاه‌های دولتی باید بگویم که کمیسیون با این ماده مخالفت کرد. بحث این بود که طبق قانون اساسی دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند شهریه‌ای شوند و ما از قبل با این موضوع مخالف بوده‌ایم.»
دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه لایحه دولت‌ لایحه خوبی است، گفت: «برخی از موارد در این لایحه وجود داشت که معمولا کمیسیون و متخصصان آن موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دادند. ما به دنبال این هستیم که برنامه توسعه هفتم به این مسیر برسد که در پایان تحصیل دانش‌آموزان یا دانشجویان فارغ‌التحصیل به دنبال کارآفرینی باشند تا اینکه تنها به دنبال کار آماده بگردند. علاوه‌بر این، ما به دنبال این موضوع بودیم که رشته‌های به‌روزتر بیشتر مورد استقبال قرار گیرند. درواقع قرار بر این است که سیاستگذاری‌ها به سمتی بروند که دانشجویان را به سمت رشته‌های به‌روزتر سوق دهیم.»...ادامه مطلب

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار