• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۵ - ۰۷:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شهریار زرشناس، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

احیای گذشته نه مطلوب است و نه ممکن

بی‌تاریخی که به معنای بی‌عالمی است برای ماست؛ چراکه ما عالم ایرانی اسلامی را از دست دادیم و در ساحت عالم مدرن قرار نگرفتیم.

احیای گذشته نه مطلوب است و نه ممکن

*بی‌تاریخی که به معنای بی‌عالمی است برای ماست؛ چراکه ما عالم ایرانی اسلامی را از دست دادیم و در ساحت عالم مدرن قرار نگرفتیم. اما در غرب مدرن وضعی که پیش آمده این است که عالم غرب مدرن چون خودش دچار بحران انحطاطی شده، یعنی وارد مرحله بحران انحطاطی شده، اثرات سوئی دارد که در امتداد آن مسیر آنها هم به‌سمت نوعی بی‌تاریخی خواهند رفت، زیرا مدرنیته در انتهای مسیر خود به سر می‌برد. اما آنها الان در دوران پایان یک عالم هستند. همان چیزی که نیچه از آن به‌عنوان آغاز یک پایان نام می‌برد. اینها در آغاز فرآیندی هستند که آن فرآیند فرآیند فروپاشی است و این رسیدن به نقطه پایان است. اما ما اساسا در مرحله دیگری هستیم. ما یک عالم را از دست داده‌ایم و به عالم دیگری نرسیده‌ایم و مسببش این است که در وضعیت برزخی شبه‌مدرن هستیم. این بن‌بست بی‌تاریخی است. بی‌تاریخی سبب می‌شود که در هیچ رویدادی، هیچ فعلیتی امکان‌پذیر نیست. ما راهی نداریم جز اینکه به‌نحوی بتوانیم از این بی‌تاریخیِ شبه‌مدرنیستی عبور کنیم.

*بی‌تاریخی را در ایران لزوما نمی‌توانیم با گفتمان پست‌مدرن تعریف کنیم. درست است که در ایران اندیشه پست‌مدرن وارد شده و غرب مدرن در مرحله پست‌مدرن قرار دارد. مرحله پست‌مدرن مرحله‌ای است که تمامی مبانی و مسلمات عالم مدرن که به‌خصوص در دوران روشنگری تکوین پیدا کردند، به‌نوعی خودشان را نفی می‌کنند یا حداقل مورد سوال قرار می‌دهند؛ اندیشه پست‌مدرن چنین چیزی است. غرب مدرن در آن مرحله به سر می‌برد. حال‌وهوای آن به‌سمت ما هم آمده، ما هم تحت‌تاثیر آن هستیم اما بحرانی که ما داریم تنها به اینکه این اندیشه‌های پست‌مدرن به سراغ ما آمده، برنمی‌گردد. مساله ما به بی‌تاریخ برمی‌گردد که ناشی از این است که یک عالمی را از دست دادیم و به عالم دیگری نپیوستیم.

* ما باید یک افق‌گشایی متفکرانه داشته باشیم که این امر خودبه‌خود برای ما آرمان‌سازی داشته باشد، چون این افق‌گشایی مبنا و ذکر و سنتی که بر آن اساس صورت می‌گیرد، نوعی سنت حکمی دینی فلسفی است و خودبه‌خود آرمان‌هایی خواهد آفرید....ادامه گفتگو

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار