• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۱۵ - ۰۷:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بیژن عبدالکریمی، نویسنده کتاب «غروب زیست‌جهان ایرانی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دچار نوعی بی‌تاریخی مضاعف هستیم

ما از مدرنیته صحبت می‌کنیم، گاهی باید توجه داشته باشیم که مدرنیته بی‌عالم نبود و اتفاقا مدرنیته برای خودش عالمی داشت.

دچار نوعی بی‌تاریخی مضاعف هستیم

*بخشی که مربوط به نسل‌های جدید جهانی است، می‌تواند جهانی باشد. ما از مدرنیته صحبت می‌کنیم، گاهی باید توجه داشته باشیم که مدرنیته بی‌عالم نبود و اتفاقا مدرنیته برای خودش عالمی داشت. ما بی‌عالم هستیم. اما وقتی می‌خواهیم به نسل‌های جدید تاریخی اشاره کنیم، یعنی وقتی می‌خواهیم بی‌تاریخی را به معنای انقطاع و گسست از میراث تاریخی گذشته در نظر بگیریم یا اگر بی‌آینده بودن در نظر بگیریم، این یک وضعیت جهانی است. البته بی‌تاریخی ما ویژگی‌های بومی خاص خودش را دارد.

*ما به مدرنیته نپیوسته‌ایم. این یعنی اینکه ما دچار بی‌تاریخی مضاعف هستیم. کشورهای دیگر هم این تجربه بی‌تاریخی را دارند. البته تمدن‌های اسلامی دیگر هم که به مدرنیته نپیوسته‌اند دچار نوعی بی‌تاریخی مضاعف هستند.

*من فکر می‌کنم تمدن اسلامی امروزه قدرت سازگاری خودش را با جهان امروز از دست داده. این به این معنا نیست که اسلام نمی‌تواند، اما حوزه‌های علمیه ما در شرایطی نیستند که بتوانند ایده جدیدی تولید کنند. در جهان امروزه اسلام سنتی حاکم است و قدرت اسلام سنتی دیگر به پایان رسیده. این به این معنا نیست که ظرفیت‌های اسلام به پایان رسیده؛ به این معناست که ظرفیت‌های اسلام سنتی به پایان رسیده. اسلام فقه‌محوری که با فقه‌الاصغر می‌خواهد به جنگ فقه‌الاکبر غرب برود، این اسلام ظرفیتش را از دست داده است. اگر ما وضع بی‌تاریخی را این‌گونه تعریف بکنیم که در وضعیت پست‌مدرن هستیم، آیا می‌توانیم این‌طور ادعا کنیم که در این تحلیل ما می‌توایم بازگشتی به گفتمان‌ها و آرمان‌های دهه 50 داشته باشیم؟ فکر نمی‌کنم.

* ایدئولوژی‌های دهه 50 برای دوران مدرنیته متقدم بود. الان ما در دوران مدرنیته متاخر به سر می‌بریم. یعنی اساسا افق فرهنگی و چهارچوب معنایی دگرگون شده. آن ایدئولوژی‌ها نمی‌تواند پاسخگو باشد...ادامه گفتگو

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار