• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۰۸ - ۰۸:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

آبستن سرخی‌ناب

تاریخ جایگزین یا تاریخ دگرگون، یک نوع ژانر ادبی است.

شیما جوادی، خبرنگار:تاریخ جایگزین یا تاریخ دگرگون، یک نوع ژانر ادبی است. می‌توان این ژانر را زیرشاخه ژانر علمی‌تخیلی دانست. این ژانر را به زبان ساده می‌توان تخیل تاریخ و واقعیت جایگزین یا پاسخ به این سوال محبوب که «چه می‌شد اگر این اتفاق نمی‌افتاد؟» تعریف کرد و برایش مصداق بیرونی آورد. شاید درطول زندگی بارها این سوال را از خودمان پرسیده‌ باشیم، اما گاهی تنها شامل زندگی شخصی خود یا اطرافیان‌مان نمی‌شود. در بعد وسیع‌تر و عمیق‌تر این سوال آن نگاهی است که به اتفاقات تاریخی داریم. اینکه اگر فلان اتفاق تاریخ‌ساز در یک کشور نمی‌افتاد یا اتفاق دیگری جایگزینش می‌شد، سرنوشت دنیا و آن کشور چطور می‌شد؟ برخی تنها ثانیه‌ای در ذهن شان با این سوال کلنجار می‌روند، اما برای برخی این سوال تبدیل می‌شود به مهم‌ترین بحث سیاسی‌ و فلسفی روزمره‌شان. دسته سوم اما این سوال را در قالب داستان، نمایشنامه و فیلم برای ما روایت کرده‌اند و پاسخ تخیلی ذهن‌شان را برای ما به تصویر کشیده‌اند و به نوعی به آن جان بخشیده‌اند.
در ادبیات داستانی معاصر ایران درست مثل سایر ژانرها، این ژانر هم مهجور است و کمتر نویسنده‌ای شجاعت پرداختن به آن را داشته است. نویسنده از یک‌طرف می‌ترسد مخاطب به‌خاطر وفور کتاب‌های ترجمه‌ای در بازار تمایلی به خواندن نوعی وطنی این گونه ادبیات را نداشته باشد و از طرفی قالب آثاری که در زمینه ادبیات ژانر منتشر می‌شود، به‌خاطر کمی دانش و اشراف ساختاری به این گونه ژانرها و عدم تحقیق جامع و کامل نویسنده در این زمینه بیشتر برداشتی سطحی و ابتدایی از فیلم‌ها و محصولات غربی و هالیوودی هستند.
اما در بازار نشر، نشر کتابستان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به ادبیات ژانر داشته و به‌طور جدی به آن پرداخته است. یکی از این کتاب‌ها که توسط این نشر به بازار عرضه شده است کتاب «مست جنگ- یورش سرد» نوشته مسعود آذرباد است که در قالب ژانر تاریخ دگرگون در سال 1400 به چاپ رسیده است....ادامه مطلب

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار