• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۵-۰۷ - ۱۵:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
پاداش ۵۰۰ میلیونی برای طلای پاراآسیایی

رئیس کمیته ملی پارالمپیک : بی‌توجهی به قهرمانی معلولان ظلم است

کارگری، رئیس کمیته ملی پارالمپیک افزود:«در کشور ۱.۵ تا ۲ میلیون کم توان ذهنی داریم که به آنها بها داده نمی‌شود.»

رئیس کمیته ملی پارالمپیک : بی‌توجهی به قهرمانی معلولان ظلم است

 غفور کارگری، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در اولین نشست خبری خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در این حوزه اظهار کرد:«ما به حمایت رسانه‌ها در مقوله پارالمپیک نیازمند هستیم. ما دست یاری به سوی آنها دراز می‌کنم. انعکاس شایسته و به حق مطالب مربوط به اخبار نابینایان و ناشنوایان و پارالمپیک است. الان به حق نیست. در حال حاضر مسابقات جهانی دوومیدانی در پاریس برگزار می‌شود. ورزشکار ایران طلا می‌گیرد رصد کنید ببینید خبر چندم منتشر می‌شود. این مساوی با ظلم است. ظلم در کار تاثیر می‌گذارد. اینکه یک ایرانی بر سکوی افتخار جهانی می‌ایستد افتخار است. بیشترین افتخار آفرینی برای ورزشکاران پارالمپیک است. ما به احقاق حق این ورزشکاران نیازمند هستیم.

نیاز داریم شما در روند کارهای مربوط به پارالمپیک کمک انتقادی و پیشنهادی کنید. می‌دانم هم آشنایی و هم دغدغه دارید و صاحب نظر هستید. نظرها را حتی در بعد انتقادی به ما بگویید. اگر به دور حاشیه باشد استفاده می‌کنیم. ما به حاشیه‌ها توجه نمی‌کنیم. شاید شما اطلاعاتی داشته باشید که ما نداشته باشیم و از پیشنهادهای شما استقبال می‌کنیم. من خیلی علاقه به مصاحبه ندارم ولی می‌دانم عدم ورود به کار هم ظلم است. به نظرم سالی دوبار این نشست مطبوعاتی را داشته باشیم و جلسه هم‌اندیشی داشته باشیم.»

وی افزود: اصل بعدی این است که کارهای ما در پارالمپیک هدفمند و برنامه محور باشد. یک سند راهبردی ۵ ساله داریم که مباحث را مدیریت و اجرا می‌کنیم. اصل سوم آسیب‌شناسی است. اجازه تکرار خطا و اشتباه به لحاظ ملی، مالی و حیثیتی را نداریم. این اشتباهات در ادبیات مدیریتی آسیب شناسی است. بعد از یک رویداد مهم باید نقاط قوت را بنویسیم و آن را تقویت کنیم. همچنین اشتباهات و ایرادات را باید برطرف کنیم. بنابراین شناخت آسیب‌ها و برطرف کردن آن را باید انجام دهیم. اگر اشتباهات جاکارتا در هانگژو تکرار شد به ما نقد کنید. البته برخی مشکلات و معایب خارج از اختیارات ما است. 

وی افزود:«نکته بعدی تمرکز بر روی اولویت‌ها است. باید کارها را اولویت بندی و روی آنها تمرکز کنیم تا کار به نتیجه برسد. اکنون اولویت بندی کردیم و اولویت اصلی ما بازیهای پاراآسیایی هانگژو است. خود را موظف کردم که هر هفته به یک اردو سرکشی کنم. اولویت اول در بودجه، وقت، هماهنگی‌ها، بررسی و فکر هانگژو است. سطح فنی ورزشکاران اولویت بعدی است. باید نگران سطح فعلی باشیم چون با این سطح نمی‌توانیم در دنیا رقابت کنیم. ارتقای سطح فنی هم یکی دیگر از اصول کار ما است. آخرین کار گسترش مباحث فرهنگی است. باید با روح پهلوانی، مروت و خودکنترلی در آمیزد. برخی از ورزشکاران بین سن و رفتارشان تناسب وجود ندارد. برخی از ورزشکاران در سن ۲۵ سالگی در شرایط و هیجانات سن خود رفتار نمی‌کنند.»

رییس کمیته پارالمپیک ادامه داد:«دو رشته داریم که هم در المپیک و هم در پارالمپیک است. این دو رشته سرجمع ۲۵۰ مدال را می‌برد. دوومیدانی و شنا این دو رشته هستند که خیلی تجهیزات محور هم نیستند. ورزشکار اسطوره‌ای چکسلواکی قهرمان ماراتن بود. ما چه سهمی از این مدال‌ها داریم، سهم ما در سطح المپیک هیچ است. یک تک ستاره‌ای درخشید و رفت. در شنا حتی در پارالمپیک هم نمی‌توانیم سهمیه بگیریم. با حفظ اولویت رشته‌هایی مثل والیبال نشسته و بسکتبال، وزنه‌برداری‌، تکواندو و قایقرانی، اولویت ما شنا و دوومیدانی است. »

کارگری افزود:«در بین معلولیت‌هایی که در کشور داریم  ۱.۵ تا ۲ میلیون کم توان ذهنی داریم که خیلی هم به آنها بها داده نمی‌شود. می‌خواهیم فدراسیون مجازی توان خواهان ذهنی ایجاد شود و به وزیر ورزش هم نامه زده‌ایم. می‌خواهیم این فدراسیون تاسیس شود تا با استفاده از مجموعه خیرین و NGO ها سرو سامان پیدا کند. با این اقدام هم تعدادی از آنها که به ورزش می‌پردازند و هم تعداد مدال‌های رنگارنگ افزایش پیدا می‌کند.»

وی در خصوص کیفیت‌گرایی گفت:«دیروز به اردوی شنا رفتیم که برگشتنی در تحلیل به این نتیجه رسیدیم که فلان کشور خیلی قوی ورود کرده است و ما شانسی نداریم. فضای این حوزه از حمایتی به رقابتی تبدیل شده است. باید براساس اصل اولویت بندی جلو برویم. اگر بخواهیم تعداد ورزشکاران بیشتری را ببریم نمی‌توانیم تمرکز کنیم. با بودجه در اختیار مشخص است که ۲۰۰ ورزشکار را بهتر می‌توان مدیریت کرد. فرمول علمی مدیریتی داریم که فضای رقابتی به علاوه محدودیت منابع حاصلش تمرکز می‌شود. ورزش فضای رقابتی دارد. در آتن من سرپرست بودم یا مقام نمی‌آوردیم یا یک گونی برنز گرفتیم. اگر اشتباه نکنم ۶ یا ۷ پله در رده‌بندی سقوط کردیم. در شب آخر به این رسیدیم که باید کیفیت گرایی کنیم. قبل از اینکه ورزشکاران با رقبای دیگر کشورها رقابت کنند در داخل کشور رقابت ایجاد کردیم تا انگیزه ایجاد شود. انگیزه با دو بال نگرانی و امید ایجاد می‌شود. ورزشکار باید نگران باشد که اگر تلاش نکند اعزام نمی‌شود. امید هم این است که الان حقوق با مدال برنز کمتر است و اگر بهتر شود افزایش پیدا می‌کند. شما می‌پسندید که ورزشکاری در بین ۳۹ نفر سی‌ونهم شود؟ باید ورزشکارانی که نتیجه می‌گیرند را ببریم اما امتیازاتی را هم برای برخی قائل شدیم.»

کارگری در ادامه در خصوص ارتباط با رسانه‌ها گفت:«دعوای اول در کمیته پارالمپیک سر ارتباط با رسانه و مصاحبه و دعوای بعدی سر اعزام است. هیچ کس نمی‌خواهد مصاحبه کند. این یعنی فضای سالمی در این حوزه برپا است که از گذشته وجود داشته است. اگر حق ورزشکاری است نباید زیر پا گذاشته شود ولی من نمی‌خواهم زیاد دیده شوم. از این به بعد تیرهای خود را به سمت سلگی و جوانمرد داشته‌ باشید. دوستان هم باید همکاری کنند. من قبول می‌کنم که فضا تغییر کرده و امیدوارم تعامل بین حوزه کمیته و رسانه برقرار شود.»

وی در خصوص پاداش پای سکوی بازیهای پاراآسیایی گفت:«پاداش پای سکو ریالی است. مدال طلا، ۵۰۰ میلیون، نقره ۲۰۰ تومان و برنزی‌ها ۱۰۰ میلیون. اگر بودجه افزایش پیدا کند امکان بیشتر شدن هم هست. افزایش آن به درصد افزایش اعتبارات بستگی خواهد داشت. »

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار