• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۲۹ - ۱۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نام‌هایی که حسینی شدند

سال‌ها از واقعه‌‌ عاشورای حسینی گذشته؛ واقعه‌ای که خیر مطلق ‌در برابر شر مطلق قرار گرفت و تلخ‌ترین صحنه‌ها و در عین حال خدایی‌ترین صحنه‌ها را خلق کرد.

نام‌هایی که حسینی شدند

مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ:سال‌ها از واقعه‌‌ عاشورای حسینی گذشته؛ واقعه‌ای که خیر مطلق ‌در برابر شر مطلق قرار گرفت و تلخ‌ترین صحنه‌ها و در عین حال خدایی‌ترین صحنه‌ها را خلق کرد. با گذشت این همه سال بارها و بارها، کربلا موضوعی شده برای آنکه هنرمندی، هنرش را در جهتی به کار گیرد که نام ابا‌عبدالله در آن می‌درخشد. بعضی از هنرمندان هستند که یاد و نام‌شان تداعی‌گر محرم است. تابلوی «عصر عاشورا» از استاد فرشچیان، «مختارنامه» داوود میرباقری، «سوره»‌ مسعود دیانی و... واقعه‌ کربلا آنقدر ابعاد مختلف و ناگفته‌ای دارد که لازمه‌‌ پرداختن به هرکدام آنها هنر و زاویه‌‌ دیدی متفاوت می‌طلبد. آنچه در این گزارش می‌خوانید بیشتر در مورد سعادتی است که نصیب این هنرمندان شده است؛ هنرمندانی که با شنیدن نام‌شان، آثار‌ عاشورایی آنها در ذهن مردم حک می‌شود.

شعر و شور حسینی
سوگواران عاشورا در محفلی که به یاد امام حسین‌(ع) جمع می‌شوند، پذیرای شعر و شعور حسینی هستند و شاعران اهل‌بیت، بنا به فرصت آن محفل یکی از ویژگی‌های اصلی آن مجلس خواهند بود. در سال‌های اخیر به لطف شبکه رسانه‌ای، نمونه‌های زیادی از شعرخوانی‌ شاعرانی دیده‌ایم که در مجلس امام حسین(ع) شعر خواندند. یکی از مشهورترین‌هایش شعرخوانی‌هایی که در فضای مجازی بازنشر وسیع دارد، شعرخوانی شورمند محمد سهرابی است. محمد سهرابی از جمله شاعرانی است که در سرودن شعر برای اهل‌بیت‌(ع) رد و نشان خوبی از خود به جای گذاشته است. نوع شعرخوانی و حالت شوریدگی‌اش هنگام شعر خواندن برای مخاطب تا عمق جان نفوذ می‌کند و یک روضه‌‌ تمام عیار است. یکی از ویژگی‌های شعر محمد سهرابی تصویر‌سازی است و به نظر می‌رسد که این تصویر‌سازی را از شاعر مورد‌علاقه‌اش صائب تبریزی وام گرفته است....

متن کامل را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار