• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۱-۰۷ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
این اثر تورگینف را بخوانیم؟

رمان سیاسی «خاک بکر» تجدید چاپ شد

خاک بکر، تصویرکننده داستانی عشقی سیاسی است که در خلال دهه 70 میلادی در روسیه رخ داده است.

رمان سیاسی «خاک بکر» تجدید چاپ شد

سیدمهدی موسوی تبار، خبرنگار:«خاک بکر» اثر ایوان تورگنیف را می‌توان یکی از نوشته‌های قابل توجه در زمینه رمان سیاسی دانست که انقلاب روسیه را یک قرن قبل از وقوع، پیش‌بینی کرده است. این رمان که آخرین و بلندترین نوشته تورگنیف است برخاسته از دغدغه‌ها و تفکرات اصیل نویسنده آن بوده و شالوده اصلی کتاب به بازنمایی جنبش سیاسی اتفاق افتاده در دهه 70 روسیه می‌پردازد.  

خاک بکر، تصویرکننده داستانی عشقی سیاسی است که در خلال دهه 70 میلادی در روسیه رخ داده است.

داستان حول جوانانی انقلابی و اقدامات آنان می‌چرخد. نژادنف جوان روسی فرزند نامشروع یک اشراف‌زاده است که برای کار تعلیم به فرزند یکی از اشراف سرشناس (سیپیاگین) به ملک او می‌رود و در آنجا با مارینا (خواهرزاده سیپیاگین) آشنا می‌‌شود. آن دو ضمن اینکه به هم علاقه‌مند می‌شوند، آرزومند انقلاب قریب‌الوقوع سوسیالیستی و شرکت در آن می‌شوند.

تورگنیف با قلم متهورانه خود به بررسی زندگی اجتماعی پرداخته و با نوشتن آثار خود دست به مبارزه مدنی می‌زند و فریاد اعتراض خود را به مخاطبانش می‌رساند. قهرمانان این داستان، انسان‌هایی خاکستری هستند که با وجود آرمان‌های بالا اما نقدهایی هم به آنها وارد می‌شود که همین رویکرد واقع گرایانه وی در شخصیت‌پردازی باعث شد انقلابی‌های آن زمان «خاک بکر» را مورد انتقاد قرار دهند. با این وجود، وی با سبک نگارشی، مهارت بالای تکنیکی و توصیف‌های گیرای خود توانست «خاک بکر» را تبدیل به یک اثر ادبی فاخر کند.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «نژادنف مشتاقانه از میان انبوه درخت‌ها از ته باغ به جاده نگاه می‌کرد، هنوز شب خاکستری رنگ اطراف را فرا گرفته بود. ناگهان نژادنف لرزید و گوش تیز کرد. در آن نزدیکی چیزی ناله کرد، صدای باز شدن دروازه شنیده شد. هیکل زنانه کوچکی که خود را در شالی پیچیده بود و بسته‌ای به بازویش آویزان بود از سایه سنگین درختها بیرون آمد و وارد جاده خاک آلود شد. بعد از غیبت زیاد به میهنم باز می‌گردم هیچ تغییر جالبی درآنجا نمی‌بینم همان رکود بی‌حس و مرده‌وار، با خانه‌های خراب، دیوارهای فروریخته وهمان کثافت، فقر و بیچارگی. نگاه تغییرنیافته برده‌وار، گاه درمانده و گاه افسرده. ملت ما آزاد گشته است و دست‌های آزاد مانند شلاق‌های بی‌مصرف مانند سابق آویزان است، همه و همه چیز مثل سابق است تنها در یک چیز ما می‌توانیم هم سنگ اروپا،آسیا و دنیا باشیم هرگز بیش از این چنین خواب ترستاکی سرزمین ما را در برنگرفته است همه هرکجا که هستند در خوابند، در شهرها، روستاها، گاری‌ها و سورتمه‌ها، روز یا شب نشسته یا ایستاده بازرگان و کارمند و نگهبان در پستش در برف گزنده و سرمای سوزان همه در خوابند متهم چرت می‌زند قاضی خرناس می‌کشد و دهقانان شخم و درو می‌کنند همچو مرده‌ها، پدرها و مادرها بچه‌ها همه درخوابند تنها میخانه تزار که هرگز چشم بی‌رحمش را نمی‌بندد بنابراین بطری را محکم در دست می‌گیرد، ابرویش در قطب است و پاشنه‌اش در قفقاز روسیه مقدس سرزمین مادر ما در خواب ابدی غنوده است.»

انتشارات امیرکبیر چاپ هشتم «خاک بکر» اثر ایوان تورگینف را با ترجمه عبدالرحمن رزندی در 466 صفحه و بهای 230 هزار تومان منتشر کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار