• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۲۷ - ۰۷:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

روایتگر روزمره باش و پادشاهی کن

به‌عنوان جوان دهه هشتادی که کودکی و نوجوانی‌اش را با تلویزیون سروکار داشته، اگر اسم چند سریال طنز را از من بپرسید، قطعا با اسم‌هایی مواجه می‌شوید که کارگردان یا نویسنده‌‌‌شان سروش صحت بوده‌اند.

روایتگر روزمره باش  و پادشاهی کن

مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ:به‌عنوان جوان دهه هشتادی که کودکی و نوجوانی‌اش را با تلویزیون سروکار داشته، اگر اسم چند سریال طنز را از من بپرسید، قطعا با اسم‌هایی مواجه می‌شوید که کارگردان یا نویسنده‌‌‌شان سروش صحت بوده‌اند. کارهایی به یادماندنی و پر از موقعیت‌های طنز با کاراکتری‌هایی که هر کدام‌شان آنقدر خوب شخصیت‌پردازی شده‌اند که مخاطب به‌راحتی می‌تواند با آنها همذات‌پنداری کند یا خودش یا اطرافیانش را در آنها پیدا کند. یکی از ویژگی‌های شخصیت‌پردازی صحت، اغراقی است که ارائه می‌کند، انگار برای هر شخصیت سریال‌هایش می‌شود صفت و ویژگی‌ای را به‌کار برد. برای هدیه در سریال «پژمان» تیپ لوس و برای پریسا زورگو، برای خانم شیرزاد «ساختمان پزشکان» خنگ و برای حبیب «لیسانسه‌ها» ساده‌لوح. اما این اغراق و مبالغه آنقدر به‌درستی استفاده شد بودند که نه‌تنها باعث زدگی نمی‌شد که اتفاقا مخاطب را همراه هر نقش می‌کرد. موفقیت سروش صحت را می‌توان در سادگی و رعایت جزئیات در فیلم و سریال‌هایش دید. این رعایت کردن در هر بخش از ساخته‌هایش وجود دارد؛ از شخصیت‌پردازی‌ و دکور گرفته تا سوژه‌هایی که انتخاب می‌کند. در نگاه اول شاید سوژه‌هایش ساده و پیش‌پا افتاده باشند اما وقتی نوع پردازش، هنر و نگاهش را در هر موضوع تبدیل به درام می‌کند، آثاری ماندگار و جذاب می‌سازد. در موفقیت سروش صحت می‌توان این را گفت که در بعضی از آثارش حتی بعد از گذشت بیش از دو دهه آن اثر آنقدر ماندگار بوده که در صداوسیمای این روزها که از هر محتوای نشاط‌آور و جذابی خالی است، هنوز می‌تواند مخاطب برای خودش بیاورد. «کارآگاه شمسی و مادام» که صحت نویسنده آن بود، از این آثار است که در سال 1380 تولید و پخش شد.
دهه 80 پرکارترین دهه برای صحت بود و با آثاری مانند ...

متن کامل را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟