• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۲۴ - ۰۸:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
گفت‌وگوهای چالشی با الگوی کرسی‌های آزاداندیشی راهگشاست، مسیری که در دانشگاه آزاد شروع شده است

راه دانشگاه در سال انتخابات

سومین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد‌اندیشی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دانشجویی کشور و البته بزرگ‌ترین حرکت شکل‌گرفته در بستر آزاداندیشی دانشگاه‌ها دانست.

راه دانشگاه در سال انتخابات

دانشگاه از گذشته بستر ظهور اندیشه‌های نو و طرح ایده‌های جدید بوده است. ایده‌ها و نظریاتی که از دل تضارب آرای چهره‌های علمی با عقاید گوناگون حاصل می‌شود. در گذر ایام و تجربه شرایط سیاسی اجتماعی بساط طرح نگاه‌های متفاوت اگر چه با شکل و شمایل متفاوتی اما در همه این سال‌ها تداوم داشته است؛ هرچند شدت و ضعف آن در بسامد بوده و با وجود تاکیدات مختلف رهبر انقلاب از اوایل دهه 80 و تمهیداتی نظیر آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی و پژوهشی که سال 93 به تصویب شورای شورای اسلامی شدن دانشگاه رسید هنوز به وضعیت مطلوبی نرسیده است. اتفاقات و رویدادهای تلخ پاییز 1401 هم بار دیگر ضرورت فراهم آوردن بستر مناسبی برای طرح دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها را یادآوری کرد. اگرچه در آن ایام تب و تاب توجه به این موضوع هم بالا گرفت و برخی مدیران فرهنگی مجموعه‌های دانشگاهی مجددا به فکر اصلاح و نگارش آیین‌نامه و اختصاص بودجه و ارائه گزارش از کرسی‌های برگزارشده در دانشگاه‌ها پرداختند اما به نظر می‌رسد تب و تاب آن هم در سال جدید و ماه‌های پایانی سال تحصیلی فروکش کرد. نه در فضای دانشگاه‌ها هیاهوی چندانی از برگزاری کرسی‌ها و تریبون‌های آزاد به مانند ترم قبل در رسانه‌ها دیده می‌شود نه حتی از گزارش کارهای مربوط به تعدد کرسی‌ها خبری مخابره شده است. فضای ترسیم‌شده از دانشگاه‌ها البته یک استثنای مهم و بزرگ داشته و دارد. در میان روزهای آرام دانشگاه‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای سومین سال متوالی طعم آزاداندیشی و بیان دیدگاه‌هایشان را در یک فضای رقابتی چشیدند. پس از‌ پیام رهبر‌معظم‌انقلاب به رویداد نخست برگزاری رویداد با جدیت بیشتری تداوم یافت. رهبر انقلاب در پیام خود تاکید کردند: «اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت‌کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد ان‌شاءالله.» بیش از 28 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد در سومین دوره رویداد کرسی‌های‌ آزاد‌اندیشی ثبت‌نام کردند و در قالب تیم‌های 5 نفر با راهنمایی اساتید ضمن طرح دیدگاه‌های خود به رقابت پرداختند.

سومین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد‌اندیشی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دانشجویی کشور و البته بزرگ‌ترین حرکت شکل‌گرفته در بستر آزاداندیشی دانشگاه‌ها دانست. به لحاظ فرمی چند ویژگی این رویداد را از سایر برنامه‌های حال حاضر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار