• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۱۹ - ۱۷:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 3
  • 0
تکرار شوخی با فقر مردم خنده نداشت؛

«نیوکمپ»؛ در حد زمین‌های خاکی

پخش سریال ده قسمتی «نیوکمپ»؛ پنجمین سریال منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی به پایان رسید. حالا او در کنار مهران مدیری به یکی از پرکارترین کارگردانان شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است

«نیوکمپ»؛ در حد زمین‌های خاکی

سیدمهدی موسوی تبار: پخش سریال ده قسمتی «نیوکمپ»؛ پنجمین سریال منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی به پایان رسید. حالا او در کنار مهران مدیری به یکی از پرکارترین کارگردانان شبکه نمایش خانگی تبدیل شده است. جدیدترین ساخته هادی که پیش از این قرار بود توسط کمال تبریزی کارگردانی شود و توسط پلتفرم فیلیمو به نمایش درآمد یک بازگشت به عقب کامل برای هادی و فیلیمو بود. نیوکمپ با یک ایده نسبتا جذاب و ترکیب موفق، امتحان پس‌داده و جذاب بازیگرانی مانند حسن معجونی، حامد آهنگی،بهاره افشاری و گیتی قاسمی بوجود آمد اما نتوانست از قسمت دوم و سوم به بعد پیشرفتی در خنداندن مخاطب و روند قصه داشته باشد.

هادی این بار هم مثل «آینه بغل» و «رحمان 1400» و «نیسان آبی» به سراغ تبعیض و فاصله طبقاتی در جامعه رفت و باز هم قصه‌اش را در دل یک خانواده از طبقه پایین و حومه پایتخت تعریف کرد. با توجه به اینکه هادی همه حرفهای مهمش را در کارهای قبلی گفته بود و نسبتا هم درست گفته بود در نیوکمپ دچار تکرار و لکنت شد و سعی کرد با استفاده از شوخی‌های کلیشه ای و حتی جنسی خود و سریال را نجات دهد. شوخی با فقر مردم و انتقاد از فاصله طبقاتی در جامعه اگر با یک نگاه دقیق و علمی و همچنین مصلحانه نباشد می‌تواند صرفا به یک جوک بی‌مزه و گاه موهن تبدیل شود. هادی مدعی است که طبقه پایین را می شناسد و بعضی ارجاعات و اشاراتش در سریالهایی که ساخته تا حدودی این ادعا را تایید می‌کند. مساله مهم اما این است که او گرفتار تکرار شده و تعدد ساخته‌هایش، زمان و امکان مطالعه بیشتر را از او گرفته و حتی اجازه نمی دهد که دست‌کم خودش را به روز کند.

نیوکمپ و خانواده سرچشمه از رویاهای عقیم‌شان می‌گویند و نرسیدن‌هایی که نمادش در قسمت آخر به گل‌درشت‌ترین شکل ممکن نمایش داده شد؛ پدر خانواده که با وجود اطلاعات بالایش به دلیل ندانستن تعداد صفرهای یک میلیارد، مسابقه را می‌بازد و دستش به شمش طلا نمی‌رسد. تلخی ماجرا آنجاست که اطراف این خانواده هم خانواده‌های فقیرتری هستند که می‌خواهند از طریق خانواده سرچشمه به آرزوهایشان برسند و گرفتار نقشه و طرح برای فریبشان می‌شوند که پیش از این بارها گفته شده است.

سازندگان نیوکمپ و هادی احتمالا گمان میکردند با تکیه بر شوخی‌های حامد آهنگی که حالا دیگر تکراری شده و همچنین فرمول موفق شوخی با خانواده فقیر و مشکلاتشان می‌توانند موفقیت‌های قبلی را بدست بیاورند اما واقعیت این است که نیوکمپ، یک تجربه ناموفق در حد زمین‌های خاکی بود، نه بیشتر.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟