• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۱۹ - ۰۸:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0
دانشگاه‌های دولتی بسیار گران اداره می‌شوند اگر طبق برنامه هفتم دانشگاه‌های دولتی پولی شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

شهریه واقعی دانشجویان:۵۶ میلیون

ایده حرکت آموزش عالی به سمت گرفتن شهریه از دانشجویان دولتی یا به‌اصطلاح بهتر پولی شدن تحصیل در دانشگاه‌های دولتی موضوعی است که به نظر می‌رسد از یک ایده و پیشنهاد، رفته‌رفته به خط فکری برخی تصمیم‌گیران آموزش عالی تبدیل شده است.

شهریه واقعی دانشجویان:۵۶ میلیون

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه:ایده حرکت آموزش عالی به سمت گرفتن شهریه از دانشجویان دولتی یا به‌اصطلاح بهتر پولی شدن تحصیل در دانشگاه‌های دولتی موضوعی است که به نظر می‌رسد از یک ایده و پیشنهاد، رفته‌رفته به خط فکری برخی تصمیم‌گیران آموزش عالی تبدیل شده است. منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از همان افرادی است که شنبه 17 تیرماه در برنامه تلویزیونی «شیوه» با طرح مجدد این ایده به‌صراحت از گرفتن شهریه در دانشگاه‌های دولتی دفاع کرده است. به‌طوری‌که او آموزش رایگان را براساس قانون اساسی به آموزش عمومی منحصر می‌داند و عنوان می‌کند در آموزش عالی در بخش‌هایی که کشور نیاز دارد، دانشجویان را بورسیه کرده است. نکته قابل‌تامل دیگری که در صحبت‌های وی وجود دارد، مختص دانشجویانی است که از لحاظ مالی امکان پرداخت شهریه دانشگاه‌های دولتی را ندارند، دانشجویانی که دولت باید هزینه تسهیلات آموزشی را برای آنها سرشکن کرده و به‌اصطلاح از دولت بورسیه آموزشی بگیرند. این نوع اظهارنظر آن هم از سوی فردی که در شورای تصمیم‌سازی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این مهم را به ذهن متبادر می‌کند که در آینده قرار است شاهد اتفاقات مهمی در این زمینه باشیم؛ اتفاقی که پس از انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه شکلی جدی‌تر هم لااقل در حوزه قانونگذاری به خود گرفته است.

سند هفتم؛ ریل‌گذار شهریه‌ای شدن دانشگاه‌های دولتی
براساس ماده 96 بخش آموزش عالی لایحه برنامه هفتم، قرار است به‌منظور تحقق اهداف آمایش آموزش عالی، تنظیم ارتباط تحصیل و اشتغال، ارتقای پاسخگویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری به نیازهای بازار کار و تقاضای اجتماعی و افزایش جذابیت تحصیل در رشته‌های دارای اولویت کشور تامین مالی تحصیلات عالی با رعایت اصل 30 قانون اساسی متناسب با قیمت تمام‌شده تحصیل بر مبنای سرانه‌های استاندارد آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی انجام شود. در بند «الف» این ماده آمده هزینه تحصیل و کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان نخبه برای تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار براساس نقشه جامع علمی کشور در سقف 15 درصد ظرفیت رشته محل‌های روزانه بر مبنای ظرفیت سال اول برنامه به‌صورت رایگان انجام می‌شود. بخش «ب» عنوان می‌کند که هزینه تحصیل دانشجویان مستعد در رشته‌محل‌های روزانه مورد نیاز کشور در سقف 50 درصد ظرفیت سال اول برنامه به‌صورت رایگان پرداخت می‌شود. اما بخش «پ» به‌صراحت تاکید کرده که هزینه تحصیل سایر دانشجویان روزانه در قالب تسهیلات اعطایی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت‌های علوم و بهداشت به دانشجو پرداخت شده و بازپرداخت تسهیلات بعد از فراغت از تحصیل، براساس مقررات صندوق‌ها از دانشجویان مشمول وصول می‌شود....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار