میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:در سال ۲۰۲۳ هستیم و زیاد تعجب نمیکنیم وقتی بشنویم که یک درام معمایی چینی به نام «گمشده در ستارهها» در دومین هفته اکرانش توانست عنوان سومین فیلم پرفروش آخر هفته در باکسآفیس چین را ازآن خود کند. حتی این نکته مکمل خبر هم ما را متعجب نمیکند اگر بدانیم این موفقیت در حالی به دست آمد که فیلم هالیوودی «ایندیانا جونز: گردونه سرنوشت» در رتبهای پس از این فیلم چینی قرار گرفت. یعنی یک فیلم چینی که تقریبا هیچ سابقه و پیشینهای در ذهن مخاطبان نداشته، توانسته از سری پنجم و به عبارتی آخرین سری از مجموعه فیلمهای بسیار پرمخاطب ایندیانا جونز در گیشههای چین پیشی بگیرد. این آخرین حضور هریسون فورد، یکی از چهرههای کلاسیک و دورانساز سینما روی پرده نقرهای است و فیلم چینی گمشده در ستارهها که یک اقتباس از فیلمی روسی در سال ۱۹۹۰ به نام «دامی برای مرد تنها» است، اولین کارگردانی روی کوی و دومین کارگردانی شیانگ لیو بهطور مشترک است. چین سرزمینی کهن است و آمریکا کشوری جوان، اما در صنعت سینما معادله برعکس است. فیلمسازی صنعتی و تجاری فیلم بسیار جوانتر از آمریکاست. به همین دلیل رکوردشکنیهای چین در مقابله با سینمای آمریکا جالب توجه به نظر میرسد اما با این همه حالا وقتی خبر پیشی گرفتن گمشده در ستارهها از سری پنجم ایندیانا جونز را میشنویم، احتمالا با خود خواهیم گفت این اولین باری نیست که اخباری اینچنین از جابهجایی رکوردها توسط سینمای چین منتشر میشود و از چند سال پیش به این سو، به شکل مداوم میشد این روند را رصد کرد. اما باید توجه داشت که چنین جایگاهی چندان راحت به دست نیامده است. چین در سال ۲۰۱۲ به دومین بازار سینمای جهان تبدیل شد و این رتبه را از ژاپن ربود. سپس در این زمینه به سمت جایگاه نخست جهان خیز برداشت و موفق هم شد. این البته هنوز به معنای صدرنشینی فیلمهایی که خود چین ساخته، در گیشههای این بازار بزرگ زرد نبود. با این حال چینیها برنامهای داشتند تا این قله را هم فتح کنند....
متن کامل را اینجا بخوانید.