• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۱۵ - ۱۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
حسین فرکی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سقف بودجه؟ استاد دور زدن قانون هستیم!

اولویت ما باید موفقیت تیم ملی باشد نه ملیت سرمربی

تیم ملی فوتبال در فیفادی اخیر سه دیدار در تورنمنت کافا برگزار کرد که بیشتر کارشناسان معتقد بودند با توجه به رقبای ما در این مسابقات چندان به سود تیم ما نبود.

اولویت ما باید موفقیت تیم ملی باشد نه ملیت سرمربی

تیم ملی فوتبال در فیفادی اخیر سه دیدار در تورنمنت کافا برگزار کرد که بیشتر کارشناسان معتقد بودند با توجه به رقبای ما در این مسابقات چندان به سود تیم ما نبود. درحالی‌که تیم ملی زمان زیادی تا آغاز جام ملت‌‌ها ندارد این نگرانی وجود دارد که ملی‌پوشان ما با هدایت قلعه‌نویی نتوانند نتایج خوبی در این تورنمنت کسب کنند. برای بررسی وضعیت تیم ملی به سراغ حسین فرکی، کارشناس فوتبال رفتیم که صحبت‌های او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» را در ادامه می‌خوانید.

فرکی در ابتدا درباره اینکه آینده تیم ملی با کادر فنی داخلی چگونه خواهد بود، گفت: «اتفاقی که به آن اهمیت می‌دهم و دوست دارم رخ دهد این است که تیم ما بتواند به موفقیت برسد و فرقی نمی‌کند هدایت آن برعهده مربی ایرانی باشد یا خارجی. با توجه به اینکه ما هم‌صنف هستیم باید احترام همدیگر را نگه داریم. البته این در دنیا عرف است که حتی تیم‌های بزرگ دنیا هم از مربیان غیربومی استفاده می‌کنند و اولویت آنها در این زمینه موفقیت تیم ملی کشورشان است. البته ما چندین سال تجربه حضور مربی خارجی را داشتیم و شاید در این برهه زمانی خوب بود که استفاده از داخلی‌ها را هم امتحان می‌کردیم. البته فوتبال ما در دوران برانکو تجربه خوبی در حضور سرمربی خارجی روی نیمکت تیم ملی داشت که البته مسئولان فدراسیون فوتبال در آن زمان هم در این روند خوب تاثیرگذار بودند. بعد او البته تجربه چندان خوبی از مربی خارجی نداشتیم. به‌خصوص مارک ویلموتس که دیدیم چه داستان‌هایی در فوتبال ما شکل گرفت.»او با اشاره به اینکه حالا زمان حمایت از تیم ملی برای حضوری موفق در جام ملت‌هاست، افزود: «حالا که قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ماست باید اولویت را به آن جایگاه داده و احترامی که برای سرمربی تیم ملی قائل هستیم باید برای ما اهمیت داشته باشد. برای همه مردم ما این موضوع اهمیت دارد که تیم ملی بتواند موفق باشد و این اتفاق اهمیت زیادی برای آنها دارد. امیدوارم کادر فنی داخلی ما بتوانند در رقابت‌های پیش‌رو موفق باشد و این موضوع می‌تواند به نفع مربیان ایرانی باشد چراکه می‌بینند اگر کارنامه و رزومه خوبی در فوتبال داشته باشند و بتوانند روند موفقیت‌آمیزی را طی کنند این شانس برای آنها وجود دارد که هدایت تیم ملی را هم برعهده بگیرند. البته این موضوع خیلی زیاد به این مساله بستگی دارد که عوامل بیرونی اجازه بدهند که این اتفاق رخ دهد. چراکه بسیاری مواقع ما هوای همدیگر را نداریم و بیشتر به دنبال منافع خودمان هستیم. متاسفانه این موضوع در فوتبال ما وجود دارد و اگر این اتفاق رخ دهد نمی‌توان انتظار نتیجه‌گیری داشت. امیدوارم مسئولان ورزش بتوانند این شرایط را مدیریت کنند تا تیم ملی در جام ملت‌ها بتواند نتایج خوبی بگیرد.»این کارشناس فوتبال همچنین درباره قانون سقف قرارداد در فوتبال ما گفت: «اتفاقاتی در سال‌های اخیر در فوتبال ما رخ داده که بیشتر شاهد رفتارهای سلیقه‌ای بوده‌ایم. مثلا یک سرمایه‌ای در اختیار گروهی قرار گرفته که نمی‌دانستند باید با آن چکار کنند یا عواملی باعث از بین رفتن این سرمایه شده‌اند. به هر حال بازیکنی که عمر ورزشی کوتاهی دارد یا اینکه با یک آسیب‌دیدگی ممکن است فوتبالش تمام شود زندگی‌اش از این راه تامین می‌شود. فکر می‌کنم در سال‌های اخیر در بحث مالی زیاده از حد افراط کردیم و باید این را در نظر بگیریم که به هر بازیکنی چه مقدار باید پرداخت کنیم. من اشکال واقعی در این ماجرا را از سمت مدیران باشگاه‌ها می‌بینم که معمولا از جیب خود هزینه نمی‌کنند اما در یک رقابت برای جذب بازیکنان قرار می‌گیرند که معمولا سود این رقابت را دلالان و واسطه‌ها می‌برند. درنهایت هم بعضا بازیکنانی را به خدمت می‌گیرند که بازده چندانی ندارد. شاید یک مقدار برای کنترل اوضاع دیر شده باشد اما به نظرم شاید تعیین سقف بودجه کار خیلی درستی نباشد چراکه ما استاد دور زدن قانون هستیم. به نظرم ساختار ورزش ما بیمار است و برای درست کردن آن ناگهان دست به جراحی می‌زنیم که کار درستی نیست.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار