• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۱۲ - ۰۸:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
سینمای فرانسه شورش حومه را چطور تصویر می‌کند؟

رویای بینوایان

شاید اتفاقاتی که امروز در فرانسه رخ داده و تقریبا تمام این کشور را در آشوب و آتش فرو برده برای خیلی‌ها شوک‌آور باشد.

رویای بینوایان

میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:شاید اتفاقاتی که امروز در فرانسه رخ داده و تقریبا تمام این کشور را در آشوب و آتش فرو برده برای خیلی‌ها شوک‌آور باشد. این شوک عمدتا به دلیل شناختی است که از رهگذر رسانه‌های جریان اصلی راجع‌به فرانسه و حال و احوال آن به دست آمده است. اما فرانسه واقعی‌تر یا آن فرانسه دیده‌نشده را می‌شود به روایت از خود فرانسوی‌هایی دید که جزء صاحبان جریان اصلی مدیا نیستند. یکی از بزرگ‌ترین صنایع پولساز فرانسه توریسم است و برای همین این کشور باید همیشه چهره‌ای بسیار زیبا، شیک و رمانتیک در تصور مردم سراسر جهان داشته باشد. حتی پول‌هایی به کمپانی‌های هالیوودی پرداخته می‌شود تا صحنه‌های ماشین‌بازی و تعقیب و گریز در فیلم‌های اکشن عامه‌پسند را به پاریس بیاورند و در آنجا فیلمبرداری کنند. بیرون از سینمای عامه‌پسند و در سینمای روشنفکری و جشنواره‌ای هم بودجه‌های رسمی دولت فرانسه چرخه‌ای از فیلمسازی را ایجاد کرده که در پی صدور یا استیلای فرهنگ این کشور بر ملت‌های موسوم به جهان سوم است. اما سینمای دیگری هم هست به نام سینمای بانلیو banlieue-film یا حومه که اولین جرقه‌های آن در ابتدای دهه ۶۰ میلادی زده شد، در دهه ۸۰ تا حدودی قوام پیدا کرد و در دهه ۹۰ میلادی نام خود را یافت و جدی شد. این سینما به نوعی حقیقت‌نگاری اجتماعی هم هست و با تصویر کلیشه‌شده‌ای که پاریس زیبا، شهر چراغ‌ها و شهر بوسه و گل و کافه‌های باصفا ارائه‌شده کاملا متفاوت است. در سینمای آمریکا مفهوم حومه یادآور خانه‌های بزرگ با چمن‌های سبز و خیس جلوی در ورودی است؛ اما فیلم‌های حومه‌ای فرانسوی دلالت به سینمایی دارند گزنده و سیاه. این البته جزء جریان اصلی سینما نیست، هرچند گاهی پیش آمده که کارگردان‌های بزرگی در این راه گام برداشته‌اند. در ادامه پس از توضیح نسبتا موجزی راجع‌به وضع امروزین سینمای فرانسه و نسبت آن با تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر، همچنین پس از اشاره به چیستی ژانر بانلیو یا همان ژانر حومه، به تعدادی از فیلم‌های مهم این ژانر که در فرانسه تولید شده‌اند اشاره می‌شود. با نگاه به این فیلم‌ها می‌شود اوضاع امروز فرانسه را کاملا درک کرد و فهمید که چیز شوک‌آوری رخ نداده، بلکه هر آنچه می‌بینیم، نتیجه طبیعی یک وضع ادامه‌دار و قدیمی است.

فرانسه زادگاه سینما بود و پدیدآورنده بسیاری از نقش‌های مهم اولیه در این هنر. از این جهت عجیب نیست اگر بدانیم حتی در دوران افول صنعت فیلمسازی این کشور هم همچنان می‌شود سینما را به‌مثابه آینه چهل‌تکه‌ای دید که خیلی از مسائل آن جامعه یا خیلی از نیات رهبران فرانسه را بازتاب می‌دهد...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟