• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۴-۰۳ - ۰۶:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
درباره همه دعواهایی که حول و حوش نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی شکل می‌گیرد

تنظیم‌گری هم راه و چاه دارد

بخش عمده‌ای از هنرمندان بابت روشن و واضح نبودن معیارهای ممیزی در ایران سال‌هاست که گله‌مند هستند.

تنظیم‌گری هم  راه و چاه دارد

میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:بخش عمده‌ای از هنرمندان بابت روشن و واضح نبودن معیارهای ممیزی در ایران سال‌هاست که گله‌مند هستند. گاهی اثری مجوز می‌گیرد که همه را شوکه می‌کند و گاه به اثری مجوز نمی‌دهند که دلایل ممیزی‌اش یک لطیفه تاریخی می‌شود. بخش قابل‌توجهی از عدم قطعیت معیارها درخصوص ممیزی به‌ویژه جایی که به فیلم و سریال مربوط می‌شود، به تغییر دولت‌ها در کشور برمی‌گردد.
دولت‌ها عوض می‌شوند و وزرای ارشاد هم تغییر می‌کنند و روی همین حساب خیلی چیزها جابه‌جا می‌شود. هیچ دولتی نیست که سانسور نکند و اتفاقا فرق این جناح و آن جناح صرفا در کم یا زیاد بودن میزان سانسور نیست، در نوع آن هم هست. مثلا در دولت قبل چندین فیلمنامه که درباره مجاهدین خلق نوشته شده بودند، در هزارتوی پروانه نمایش گیر افتادند و حتی در بعضی موارد به عوامل فیلم گفته می‌شد که سناریوی آنها گم شده است؛ اما دولت قبل‌تر که از جناح سیاسی متفاوتی بود، روی موارد دیگری حساسیت نشان می‌داد. به هر حال مجوز یک فیلم از جانب دولت، به معنای نمایش بی‌دردسر آن نبود. خیلی راحت یک عده می‌توانستند مقابل سالن سینما تجمع کنند و با چند شعار و پلاکارد، فیلمی را که از دولت مجوز گرفته، به دردسر بیندازند. موازی با این اتفاقات، قالب دیگری از فیلمسازی و سریال‌سازی در ایران شکل گرفت و جا افتاد که نه با پرده سینما و نه ویدئوکلوپ و سی‌دی‌های قابل فروش در سوپرمارکت یکی بود، نه با آنتن تلویزیون.
سریال‌های شبکه نمایش خانگی که تولیدشان...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار