• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۳-۳۱ - ۲۲:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
این فیلمنامه در زمان باراک اوباما در دستورکار قرار گرفت، نه دونالد ترامپ که اصطلاحا برجام را پاره کرد

«قندهار» روایت مواجهه سخت دولت آمریکا بعد از برجام

۱۰ ماه بعد از امضای برجام، یک افسر اطلاعاتی آمریکایی فیلمنامه‌ای درباره حمله به تاسیسات اتمی ایران نوشت و این فیلمنامه با بودجه بالا، در دستورکار ساخت در هالیوود قرار گرفت.

«قندهار» روایت مواجهه سخت دولت آمریکا بعد از برجام

میلاد جلیل زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:احتمالا همه به خوبی یادشان هست که هنگام انعقاد برجام، هواداران آن و کارگزارانش مرتب اعتراض می‌کردند که چرا نیروهای نظامی ایران در آزمایش‌های نظامی، روی موشک‌ها شعار محو اسرائیل نوشته‌اند. حتی سال‌ها بعد وقتی طبق پیش‌بینی منتقدان برجام، آمریکا به تعهداتش عمل نکرد و به راحتی از این توافق خارج شد، آن هواداران و کارگزاران همچنان می‌گفتند همه‌چیز به خاطر شعار روی موشک‌ها بود. اگر همین امروز هم مناظرات تلویزیونی و مجازی درباره توافق هسته‌ای را بالا و پایین کنید یا سری به برگه‌های اینستاگرامی و اکانت‌های توییتری بزنید، همچنان بهانه شعاری که روی موشک‌ها نوشته شده بود، پربسامدترین و پرتکرارترین بهانه برای این است که زیر بار عهدشکن بودن آمریکا نروند و تقصیر را گردن داخلی‌ها بیندازند. ایران با گروه ۵+۱ توافق کرده بود و شعار روی موشک علیه اسرائیل نوشته شد که نه طرف این توافق بود، نه اصلا ایران موجودیتش را به رسمیت می‌شناسد. اما سوال اینجاست که چه خواهند گفت این بهانه‌جویان ابدی، اگر ببینند ۱۰ ماه بعد از امضای برجام، یک افسر اطلاعاتی آمریکایی فیلمنامه‌ای درباره حمله به تاسیسات اتمی ایران نوشت و این فیلمنامه با بودجه بالا، در دستورکار ساخت در هالیوود قرار گرفت. شعار روی موشکی که قرار است در آزمایش منفجر شود و بسوزد مهم‌تر است یا فیلم گرانقیمتی که در همه دنیا اکران می‌شود؟ مگر ما با اسرائیل توافق کرده بودیم و حتی آن را به رسمیت می‌شناختیم که این شعار پالس بدی به طرف‌های مذاکره بدهد؛ اما آیا آمریکا اصلی‌ترین طرف توافق با خود ما نبود؟ جلوی دوربین رفتن این فیلمنامه در زمان باراک اوباما در دستورکار قرار گرفت، نه دونالد ترامپ که اصطلاحا برجام را پاره کرد. این فیلم البته با اینکه به‌شدت گران است و هنرپیشه‌ای مشهور و کارگردانی بسیار مشهور دارد، کاملا ضعیف ارزیابی شده و شعارزده از آب درآمده که در ادامه به آن هم پرداخته‌ایم. اما به‌طور کل نگاهی به شناسنامه فیلم و طریقه تولید ایده‌اش، غیر از مباحث هنری و سینمایی، عبرت‌های واضح سیاسی هم دارد. 

در ژوئن ۲۰۱۶، یعنی وقتی هنوز حتی یک سال هم از امضای قرارداد یا تفاهمنامه برجام نگذشته بود و در داخل ایران، فضای اجتماعی طبقه متوسط به‌شدت تصور می‌کرد که غیر از توافقات امنیتی و اقتصادی، اتمسفر روابط فرهنگی و اجتماعی ایران و آمریکا مثبت و همدلانه شده، یک افسر سابق اطلاعات نظامی به نام میچل لافورچون، فیلمنامه‌ای به نام Burn Run را به کمپانی Thunder Road Films فروخت.  تاندر رود فیلمز یک شرکت تامین مالی و تولید فیلم برای سینما و تلویزیون است که در ۲۰۰۰ میلادی توسط باسیل ایوانیک تاسیس شد و در سنتا مونیکا، واقع در کالیفرنیا مستقر است. چنانکه از نام اولیه این فیلمنامه مشخص است، قصه آن قرار بوده دنباله‌ای بر ماجراهای ....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار