• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۳-۲۱ - ۰۷:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

قصه‌گوی نقش‌ها و رنگ‌ها

موفقیت سریال آکتور را می‌توان به چند دلیل بررسی کرد. اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت این سریال را می‌توان مربوط به موضوع و جنس پرداخت تازه آن دانست.

مریم فضایلی:سریال« آکتور» با جمله‌ای از ویلیام شکسپیر شروع می‌شود: «دنیا صحنه نمایشی بیش نیست، زنان و مردان همگی بازیگران آنند و هرکس در زندگی خود نقش‌های بسیاری را بازی می‌کند.» به‌مرور با هر قسمت که می‌بینیم متوجه این می‌شویم که تمام شخصیت‌ها درحال ایفای نقش هستند از مادربزرگ علی برای اینکه پسرش را ببیند تا صاحبکار سارا تا بتواند دلش را به دست بیاورد. اما موضوع اصلی سریال، نقش بازی کردن بازیگران در دنیایی واقعی و برای آدم‌های واقعی است.

موفقیت سریال آکتور را می‌توان به چند دلیل بررسی کرد. اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت این سریال را می‌توان مربوط به موضوع و جنس پرداخت تازه آن دانست.

سینمای ایران این مدل روایت و داستان‌گویی را کمتر داشته است. با اینکه در خرده‌موضوعات مانند جدا شدن سارا و مرتضی شباهت‌های بسیاری به سریال‌های دیگر ایرانی دارد اما در نحوه‌ پردازش و جمع‌بندی داستان‌ها از نگاهی متفاوت و خلاقانه استفاده شده است. موضوعاتی که انتخاب شدند بیشتر رنگ و بوی اجتماعی دارند؛ از اعتیاد تا قصه‌های مرتبط با مسائل مهاجران افغانستانی. دوم اینکه دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی‌های این سریال کلیشه‌ای نیست.

در داستان زندگی هر کدام از شخصیت‌ها، مشکلات و چالش‌هایی دیده می‌شود که هرکدام آنها را به روش خودشان حل می‌کنند.یکی دیگر از نکاتی که باعث جذابیت این سریال شده، قاب‌بندی و تصویرپردازی خوبی است که بسیار به انتقال حس کمک می‌کند. استفاده از رنگ و نورهایی که بیشتر تناژ قهوه‌ای، چوبی، سبز و گرم دارند فضای فیلم را شبیه سریال‌های کلاسیک هنری کرده است. گریم بازیگران در این سریال جزء یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که بازتاب خوبی داشته است.

اخیرا فیلم جدیدی از گریم نوید محمدزاده منتشر شد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. گریمور این سریال بابک اسکندری است که از نوید محمد‌زاده‌ ۳۷ ساله پیرمردی 70ساله ساخته است

البته این گونه نیست که کارگردان فقط به کمک گریم‌ها رنگارنگی قاب‌های این کار را به رخ بیننده بکشد و به‌کارگیری گویش‌ها، لوکیشن‌های متنوع و طراحی موقعیت‌های متفاوت برای نقش‌آفرینی هر بازیگر باعث شده که با رنگین‌کمانی از قصه‌های متنوع همراه شوید.

اما چیزی که آکتور را برای مخاطب خاص می‌کند، ترکیب 3گانه‌ علی، مرتضی و آلماست. در این ترکیب هر کسی سر جای خودش قرار گرفته است. موفقیت این گروه به دلیل این است که هرکسی توانایی‌هایش را می‌شناسد و تلاش می‌کند از پس نقش‌هایی که به او داده شده بربیاید

فصل اول این سریال و بعد از 20قسمت با سکانسی از همان جمله‌ معروف شکسپیر که ابتدای سریال می‌آمد، به پایان رسید. سریالی که توانسته با به‌کارگیری صحیح عناصر هنری و روایی به یکی از پرفروش‌ترین سریال‌های فیلیمو و نماوا تبدیل شود.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟