• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۳-۲۰ - ۱۲:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از وضعیت فرضت‌های شغلی درفناوری‌های نوظهور؛

بازار کار ۴ میلیونی امنیت سایبری در دنیا

در سال‌های اخیر تقاضا برای متخصصان حرفه‌ای و ماهر در حوزه امنیت سایبری به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بازار کار ۴ میلیونی امنیت سایبری در دنیا

ندا اظهری، مترجم: حملات سایبری اغلب منجر به زیان‌های مالی شدیدی به شرکت‌ها می‌شود و از این روست که بهره‌مندی از قابلیت‌های امنیت سایبری می‌تواند به ادامه حیات این قبیل شرکت‌ها کمک کند. در سال‌های اخیر تقاضا برای متخصصان حرفه‌ای و ماهر در مقابل نیروهایی که حضور دارند، به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

فرصت‌های شغلی آزاد در زمینه هوش مصنوعی با میانگین رشد سالانه 24.6 درصد روبه‌رو بوده به‌طوری که از 641 هزار و 105 شغل در سال 2019 به حدود یک میلیون و 930 هزار شغل در سال 2023 رسیده است. آمارها حکایت از آن دارد که بازار حوزه‌های رباتیک نیز متوسط رشد سالانه 13.7 درصد داشته به‌طوری که از 2 میلیون و 100 هزار شغل آزاد در 2019 به 3 میلیون و 980 هزار شغل آزاد در 2023 رسیده است.

بازار مشاغل اینترنت اشیا نیز برآورد می‌شود با رشد متوسط سالانه 30.5 درصد همراه بوده است؛ به‌طوری که فرصت‌های شغلی در این حوزه از یک میلیون و 340 هزار مورد در سال 2019 به 5 میلیون و 70 هزار شغل آزاد در سال 2023 افزایش یابد.

در حوزه امنیت سایبری هم تخمین زده می‌شود که بازار مشاغل آزاد جهانی با میانگین رشد سالانه 25.3 ‌درصد، از 3 میلیون و 242 هزار شغل آزاد در 2019 به 10 میلیون و 7 هزار شغل آزاد در سال 2023 برسد. بازار مشاغل مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز پیش‌بینی می‌شود با رشد میانگین 63 درصدی، از یک میلیون و 635 هزار شغل در 2019 به 18 میلیون و 765 هزار دلار در 2023 برسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شکاف مهارت‌های جهانی در حوزه هوش‌مصنوعی در سال 2020 بالغ بر 66 درصد بود که پس از آن امنیت سایبری با 64 درصد، اینترنت اشیا با 62 درصد، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با 61 درصد، رباتیک با 60 درصد و کلان داده با 58 درصد شکاف مهارتی در جهان روبه‌رو هستند.

انتظار می‌رود بازار امنیت سایبری در حوزه رباتیک با میانگین رشد پایدار سالانه 11.6 درصدی همراه باشد. این بازار در سال 2023 درآمدی بالغ بر 3 میلیارد و 800 میلیون دلار را به خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود این درآمد تا 10 سال آینده یعنی 2033 به 11 میلیارد و 600 میلیون دلار برسد.

رشد سریع خودکار شدن سیستم‌ها در صنایع مختلف و نفوذ بالای هوش مصنوعی، کلان داده و یادگیری ماشینی، ازجمله عوامل محرک برای رشد این حوزه‌های فناورانه هستند. علاوه‌بر این افزایش تقاضا برای فناوری رباتیک در صنایع مختلفی چون امنیتی، اکتشافات فضایی، سرگرمی، مراقبت سلامت و اکتشافات زیرآبی وجود دارد و نیز کاربردهای صنعتی آن هم شامل بخش‌های تولیدی، تهیه غذا، نظامی و خدمات مشتری می‌شود.

بازار امنیت سایبری انگلیس در حوزه‌های رباتیک با میانگین رشد سالانه 11.6 درصد روبه‌رو است. این رشد منجر به افزایش نیاز به راهکارهای رباتیک در طیف وسیعی از صنایع در این کشور می‌شود. بنابراین، اروپا سهم بازار 31.8 درصدی از این فناوری را در سال 2022 در اختیار داشت. بسیاری از فروشندگان امنیت سایبری انگلیسی تمرکز خود را روی استراتژی مشارکتی گذاشته‌اند، به‌طوری‌که با فعالان این حوزه در کشورهای دیگر برای توسعه راهکارهای جدید و استفاده از آنها در صنایع همکاری می‌کنند.

تحلیل‌ها پیرامون درخواست تقاضا برای فرصت‌های شغلی آزاد در فناوری‌های مختلف در سال 2020 ارائه شده‌اند. در آمریکا به‌طور میانگین، یک متخصص هوش مصنوعی سالانه یک میلیون و 141 هزار دلار دریافت می‌کند. متوسط حقوق یک متخصص هوش مصنوعی در انگلیس به 64 هزار و 608 هزار دلار می‌رسد در حالی‌که یک متخصص رباتیک در این کشور سالیانه 46 هزار و 141 دلار دریافت می‌کند.

 ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار